De beste WordPress formulier-plugin: Gravity Forms

Hoewel WordPress een zeer uitgebreid content management systeem (CMS) is, heeft het nog geen eigen functie voor een contactformulier. Daarom zijn er een groot aantal formulier-plugins ontworpen waar je (gratis) gebruik van kunt maken. Deze plugins zijn er in allerlei soorten en maten; van een eenvoudige variant waarin je alleen je e-mailadres kan achterlaten, tot complexe vragenlijsten waarbij bezoekers meerdere pagina’s moeten doorlopen om het formulier in te vullen. In dit artikel delen we onze ervaring met de meestgebruikte WordPress formulier-plugin: Gravity forms . Teven leren we je ook hoe je zelf een formulier maakt met deze plugin.

Gravity forms gaf ons een steuntje in de rug 

Gravity Forms is voor ons extra bijzonder. Mede dankzij Gravity Forms kon Sowmedia WordPress vanaf 2011 namelijk gaan gebruiken als hét CMS voor MKB websites. We hebben veel WordPress websites naar professioneel niveau getild door middel functionaliteiten die Gravity Forms toevoegt aan WordPress. En aan de reviews op internet te zien, zijn wij niet de enige die te spreken zijn over deze formulier-plugin. 

Er zijn veel formulier-plugins te vinden voor WordPress maar de meeste zijn niet zo uitgebreid als Gravity Forms. Als je dus iets  zoekt met wat eenvoudigere functionaliteiten dan kun je gebruikmaken van een simpele formulier-plugin. Echter, wanneer je een krachtige en functionele plugin wilt dan is Gravity Forms zeker het antwoord. 

Wat kun je allemaal met Gravity Forms?

Je kunt waanzinnig veel doen met Gravity Forms vanwege de vele functionaliteiten die de plugin biedt. Ook is Gravity Forms zeer gebruiksvriendelijk en heeft het een prettige interface. 

Nu kunnen we natuurlijk claimen dat je ontzettend veel opties hebt in hoe jij je contactformulieren wilt ontwerpen met deze plugin, maar dan weet je nog steeds niet wat je kunt verwachten. Daarom hebben we hieronder in een lijst uitgewerkt wat je allemaal met Gravity Forms kunt doen: 

  • Je kunt oneindig veel formulieren en toegangspunten maken in WordPress
  • De mogelijkheid om velden te tonen (of juiste niet te tonen) die gebaseerd zijn op de keuzes van degene die het formulier invult 
  • Het uploaden van bestanden zoals png’s of pdf’s, die ook automatisch opgeslagen worden op de server. 
  • Gravity Forms valt makkelijk uit te breiden met diensten van derden zoals Mailchimp, Icontact en HubSpot 
  • De koppeling maken met betaalsystemen zoals IDeal en PayPal 
  • Per formulieren aangeven naar wie het verzonden moet worden 
  • Gegevens bekijken zoals het overzicht van alle inzendingen 
  • Formulieren ex- en importeren 
  • Langere formulieren maken met meerdere pagina’s 
  • De inzendingen omzetten naar pdf-bestanden 
  • Het aantal inzendingen limiteren of categoriseren 
  • Uitstekende customer support via een ticketsysteem 

Gravity Forms biedt dus ontzettend veel voordelen, zoals je in bovenstaande lijst ziet. Toch zitten er ook enkele nadelen vast aan Gravity Forms. Zo vinden sommige gebruikers dat de formulieren niet genoeg opties bieden voor styling en de interface niet aantrekkelijk, omdat ie niet visueel is ingesteld. Ook vinden sommige gebruikers de plugin te duur. 

Desalniettemin zijn er een stuk meer positieve reacties over Gravity Forms dan dat er negatieve zijn. Ook is het ontwikkelingsteam van Gravity Forms dagelijks bezig de plugin nog beter te maken op basis van de reviews van hun gebruikers. Wij moedigen je dan ook zeker aan om gebruik te maken van Gravity Forms. 

Hoe maak ik een formulier met Gravity Forms? 

Genoeg gebabbeld, we gaan nu antwoord geven op de vraag waarvoor jij waarschijnlijk dit blog leest: hoe maak je een formulier met Gravity Forms? 

Stap 1: Download Gravity Forms

Deze stap spreekt waarschijnlijk voor zich, maar download Gravity Forms in WordPress. Je kunt hier een gratis demo downloaden. 

Stap 2: Klik op “Formulieren”

Na het downloaden van Gravity Forms, kun je aan de slag gaan. Om in de omgeving te komen, moet je klikken op “Formulieren” aan de linkerkant van het menu. Je ziet dan het volgende overzicht: 

  • Formulieren: geeft een overzicht van alle formulieren die ooit zijn aangemaakt. 
  • Nieuw formulier: hier kun je een nieuw formulier maken
  • Inzendingen: laat een overzicht zien van alle inzendingen per formulier
  • Instellingen: geeft toegang tot alle instellingen van Gravity Forms en de extensies die je hebt gekoppeld 
  • Import/Export: met deze functie kun je gegevens im- en exporteren 
  • Updates: geeft aan of er updates zijn voor Gravity Forms of de extensies die je hebt gekoppeld
  • Add-ons: hier kun je extensies zoals Mailchimp, HubSpot, Icontact en Campaign Monitor downloaden. 
  • Systeem status: Geeft aan of alle gegevens zoals de Gravity Form instellingen, database en extensies in orde en up-to-date zijn.
  • Help: geeft toegang tot het indienen van een ticket voor support 

Standaard kom je terecht op de volgende pagina:

Overzicht Gravity Forms

Als je met je muis over de aangemaakte formulieren heen scrollt dan kun je kiezen op ‘bewerken’, ‘instellingen’, ‘het aantal inzendingen’, ‘vooraf bekijken’ (voordat je het formulier plaatst), ‘dupliceren’ of ‘verwijderen’.  

Rechts van de formulieren zijn hun ‘unieke ID’, ‘het aantal inzendingen’, ‘weergaven’ en ‘conversieratio’ weergeven. 

Stap 3: Maak een nieuw formulier aan

Je kunt een formulier op twee manier aanmaken:

  1. Door te klikken op ‘Nieuwe toevoegen’ als je in de ‘Formulier’ omgeving bent.
  2. Door te klikken op “Nieuw formulier” links in het menu 


Vervolgens krijg je een scherm te zien waar je een titel en beschrijving kunt invullen voor het formulier.

Nieuw formulier aanmaken Gravity Forms

Als je tevreden bent met je titel en beschrijving, kunt je klikken op ‘Formulier maken’. 

Stap 4: het ontwerpen van het formulier

Zodra je een formulier hebt aangemaakt, kom je op een pagina terecht waar je het formulier kunt ontwerpen. Je vindt hier ook gelijk uitleg over hoe je een formulier kunt ontwerpen. Aan de rechterkant zie je velden die je kunt toevoegen aan het formulier. 

Nieuwe pagina invoegen Gravity Forms

Je kunt rustig de beschrijving lezen om meer te leren over hoe je velden aanmaakt en hoe je deze bewerkt en versleept. 

Rechts van de uitleg staan alle velden waar je uit kunt kiezen.

Verschillende velden Gravity Forms

Standaard velden: hier staan alle algemene velden en opties. 

Geavanceerde velden: hier staan meer specifieke velden zoals, naam, datum en e-mailadres velden. 

Bericht velden: deze velden bieden gebruikers de mogelijkheid om zelf een (blog) bericht in te zenden. 

Prijs velden: deze velden geven je de mogelijkheid om producten en diensten aan te bieden via Gravity Forms.

Wanneer je een structuur hebt bedacht voor je formulier, kun je velden gaan slepen naar de juiste locaties. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers eerst hun naam invullen? Sleep dan het naamveld naar het eerste vak van het formulier.

Sleepmechanisme Gravity Forms

Dit sleepmechanisme werkt hetzelfde voor alle velden. Het is simpelweg een kwestie van het juiste veld slepen naar de juiste locatie op het formulier. Easy as that, toch?

Wanneer je alle velden aan het formulier hebt toegevoegd, heb je ook de mogelijkheid om dingen aan te passen. 

Algemene instellingen Gravity Forms

Zo kun je bij het ‘naam-veld’ aangeven of zowel de voor- als achternaam toegevoegd moet worden, kun je aanpassingen het design (ook de mogelijkheid tot CSS klasse) en voor Geavanceerde opties kiezen. Voor deze geavanceerde opties hebben we een apart kopje opgesteld: 

Geavanceerde opties 

Zoals je hebt gezien, is het heel makkelijk om een formulier op te stellen met Gravity Forms. De kracht van Gravity Forms gaat echter verder, je kunt er namelijk ook zeer geavanceerde formulieren mee maken. De geavanceerde opties waar je uit kunt kiezen verschillen per veldtype. 

Geavanceerde opties Gravity Forms

Bovenstaande voorbeeld is van het ‘naam-veld’ en biedt verschillende opties, zoals:

  • Het maken van een Beheerder veld label: Het invoeren van een waarde in dit veld geeft voorrang op het veld Label in de admin weergave.
  • Standaard waarden: Als je een veld vooraf invulling wilt geven voer je hier een waarde in.
  • Zichtbaarheid: Visible, Verborgen, Administrative 
  • Inkomende veldgegevens: Selecteer deze optie om data naar dit formulier door te sturen en dit veld dynamisch vooraf invulling te geven. Data kan via Query Strings, Shortcodes en/of Hooks worden doorgestuurd.
  • Conditionele logica: Maak regels om dit veld dynamisch te tonen of te verbergen gebaseerd op de waardes van een ander veld.

Formulier van meerdere pagina’s

Ook kun je kiezen voor een formulier van meerdere pagina’s. Als je een lang formulier maakt, is het soms slim om de velden over meerdere pagina’s te verdelen. Je kunt dit heel makkelijk doen bij standaard velden te kiezen voor “Pagina”. Zodra je de pagina sleept naar het formulier wordt er een begin en eindpunt gemaakt.

Meerdere pagina's maken Gravity Forms

Velden weergeven na bepaalde optie
Soms is het zo dat je een veld pas wil weergeven nadat er gekozen is voor een bepaalde optie. Je kunt dit bijvoorbeeld instellen bij de contactpagina van je website. Je krijgt hier pas meer velden te zien, nadat er een keuze is aangegeven. 

Conditionele logica instellen Gravity Forms

Je kunt dit vrij eenvoudig bereiken door naar de geavanceerde opties van een veld te gaan en te kiezen voor ‘Conditionele logica instellen’.  

Stap 5: Formulier plaatsen op je website

Wanneer je alles naar je voorkeuren hebt ingesteld, kun je aan de rechterkant op ‘Update formulier’ klikken. Als laatste moet je invullen wat mensen te zien krijgen nadat ze het formulier invullen en naar welk e-mailadres de bevestiging verstuurd moet worden. Je kunt een tekst invoeren of een pagina instellen waar mensen op komen als het formulier verzonden is door naar ‘Instellingen’ -> Notificaties te gaan.

Nieuwe toevoegen notificaties Gravity Forms

Als je vervolgens klikt op ‘Nieuwe toevoegen’ of een bestaand account, kun je kiezen voor verschillende opties:

Instellingen beheerder Gravity Forms

Naast dat je hier het e-mailadres kunt invullen heb je ook nog de mogelijkheid om aan te geven vanaf welk e-mailadres de e-mail verstuurd is. Standaard is het zo dat het e-mailadres van de beheerder van de website ingesteld, dit kun je dus handmatig veranderen. Ook kun je een nieuw onderwerp en bericht toevoegen dat naar de ontvanger wordt gestuurd. 

Wanneer het formulier is aangemaakt dan moet je het formulier natuurlijk nog wel op een pagina van je website plaatsen. Dit is niet heel lastig: het enige wat je hoeft te doen is een shortcode toevoegen aan een pagina. Bijvoorbeeld ‘

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

’ (id staat voor het unieke id van je reeds aangemaakte contactformulier). 

En nu jij!

Nu je alle functionaliteiten van Gravity Forms kent, is het tijd voor het maken van je eigen contactformulier. Je kunt nu helemaal los gaan met het maken van offertes, winacties en vragenlijsten voor jouw website. 

Laat hieronder weten of je gebruik bent gaan maken van Gravity Forms en wat je ervaringen zijn.