Featured snippet: prominent zichtbaar in Google

Is het je ooit opgevallen dat als je een bepaalde zoekopdracht in Google invoert, je soms een zeer uitgebreid antwoord krijgt voordat je op een zoekresultaat hebt geklikt? Of dat het zoekresultaat er anders uitziet dan je normaal gesproken gewend bent? Laten we eens de zoekopdracht ‘advocadosoep’ invoeren:

In plaats van dat je een meta descriptions ziet met een simpele titel en een stukje tekst bovenaan de zoekresultaten, wordt er een uitgebreide collage met verschillende soorten recepten getoond. Een soortgelijk resultaat wordt gegeven als we ‘beste netflix films’ opzoeken:

In plaats van dat je moet klikken op een link die je breng naar een pagina waar de beste films op netflix worden opgesomd, zijn ze (gedeeltelijk) al direct bovenaan zichtbaar in Google. De manier waarop het antwoord van Google wordt weergeven wordt een featured snippet genoemd. Een soort meta description op steroïden als het ware.

Wat is een featured snippet?

De algoritmes van zoekmachines zoals Google worden steeds beter in staat om de juiste antwoorden te zoeken bij ingevoerde zoekacties. Content op jouw website die kennis bevat (bijv. weetjes of handleidingen) kan daarmee soms direct als ‘antwoord’ op een vraag dienen, zonder dat er doorgeklikt hoeft te worden naar de pagina. Het antwoord op de vraag kan verschijnen in de vorm van een alinea, opsommingslijst of tabel.

In het voorbeeld hieronder zie je dat de zoekterm ‘prijzen zonnepanelen’ direct een tabel uit een webpagina toont met die informatie.

Featured snippet van een tabel in Google

Je kunt niet afdwingen dat jouw webpagina als uitgelichte snippet wordt geselecteerd door Google, maar door je website aan te vullen met de benodigde data, vergroot je de kansen wel aanzienlijk. Verderop in dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.

Voordelen en nadelen van featured snippets

Wanneer content uit jouw WordPress website geselecteerd wordt voor gebruik in een featured snippet, dan is het grootste voordeel dat je visueel veel meer opvalt dan normale zoekresultaten. Voor de gebruikers van Google wordt de kans bovendien aanzienlijk vergroot dat ze direct al antwoord krijgen op hun vraag.

En daarmee belanden we ook direct bij het grootste nadeel van featured snippets; de kans is aanwezig dat gebruikers hierdoor niet meer door hoeven te klikken naar jouw website. Dat maakt het lastig om te meten hoe vaak je content daadwerkelijk gelezen wordt, maar om ook de zoekacties om te zetten in conversie op je website. Toch kan het ook voorkomen dat gebruikers nog niet helemaal tevreden zijn over het antwoord en alsnog doorklikken naar jouw website om meer informatie te vergaren. 

Een handige methode om de gebruikers alsnog op je website te krijgen is door de content in je structured data zó in te regelen dat ze wél in snippets belanden, maar alsnog de gebruiker verleiden om door te klikken naar je website. In het voorbeeld van de prijzentabel van zonnepanelen zie je bijv. dat Google de eerste vijf rijen toont, maar dat je ook nog kan doorklikken naar de website voor ‘nog 2 rijen’. Daar kun je natuurlijk slim mee spelen.

Featured snippet van een lijst in Google

Het effect van een featured snippet op SEO

Het doel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is zo hoog mogelijk ranken in de zoekresultaten. Het mooie van een featured snippet is dat je hiermee op positie 0 kunt komen, dus nog voordat de zoekresultaten beginnen eigenlijk. En dit stukje tekst komt ook nog eens erg prominent in beeld doordat er een afbeelding, bullet point lijst, tabel of zelfs een video wordt toegevoegd. Deze positie 0 kunt nog andere voordelen:

  • Groot in beeld: een featured snippet valt op een desktop al op, maar op een scherm van een smartphone nog veel veel meer. Omdat meer dan de helft van alle zoekopdrachten met een smartphone wordt gedaan, biedt dit enorme kansen! 
  • Merk bekendheid: wanneer je één of meerdere featured snippets hebt dan ben je beter zichtbaar dan je concurrenten op bepaalde zoekopdrachten en dit wekt de indruk dat je een autoriteit ben in je sector 
  • Je technische SEO is op orde: een featured snippet is het bewijs dat je website techniesch gezien goed in elkaar zit, omdat de featured snippet in eerste instantie anders niet was gegenereerd. Je kunt er dan vanuit gaan dat Google je website goed begrijpt. 
  • Trek kwalitatief verkeer aan: Omdat de featured snippet direct antwoord geeft op een vraag, zijn er ook bezoekers die vervolgens niet doorklikken naar jouw website. De andere groep gebruikers willen waarschijnlijk meer informatie vergaren en klikken wel op het zoekresultaat. Je kunt dit als een manier zien om het verkeer te filteren en meer kwalitatief bezoek binnen te halen. 

Hoe krijg je jouw content in een featured snippet?

Het is allereerst belangrijk dat je good practices voor zoekmachine optimalisatie (SEO) toepast op je WordPress website. Zo draag je eraan bij dat je website in de basis al goed geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Denk daarbij o.a. aan het regelmatig schrijven van waardevolle en relevante content met steeds de focus op één keyword, het correct gebruiken van headings, en het snel toegankelijk zijn voor mobiel verkeer

Vervolgens is het belangrijk om goed te beseffen hoe featured snippets momenteel vooral werken; veelal krijg je een tabel of een lijst te zien met de informatie uit je website. Daarbij worden ‘hoe’-vragen vaak beantwoord in lijsten (of stappen), en ‘wat’-vragen in tabellen.

Als je dat weet kun je het onderwerp van je nieuwe artikelen proberen te vatten in het beantwoorden van een ‘hoe’- of ‘wat’-vraag. Het antwoord kun je in je artikel vervolgens verwoorden in een lijst- of tabel-vorm. Daarbij is het ook belangrijk om de vraagstelling terug te laten komen in de titel van je artikel, maar ook in de titel boven je lijst of tabel. Tot slot moet je je artikel ook in beschrijvende vorm voorzien van het antwoord op je vraag. Gebruik daarvoor enkele alinea’s om je de lijst of tabel toe te lichten.