Voeg automatisch interne links toe in WordPress voor krachtige SEO

De SEO en gebruikerservaring van je website in WordPress verbeteren? Toevoegen van relevante interne links is dé manier om hen te maximaliseren. Door intern te linken wordt een webpagina beter vindbaar door Google en zullen bezoekers meer worden ondergedompeld in de content – mits de links worden gebruikt, natuurlijk. Maar… het kan moeilijk zijn om nuttige interne links te vinden. Hiervoor is de Internal Link Juicer een hele handige toepassing. In dit artikel leggen we uit hoe deze applicatie werkt.

Interne links instellen

Om interne links toe te voegen gebruik je de ‘Internal Links’-sectie in de zijbalk. Je kunt nu ook doorklikken naar de optie om een keyword gap (oftewel de ruimte tussen trefwoorden) in te stellen. Dat ziet er – laten we zeggen bijvoorbeeld bij ‘afbeeldingen WordPress’ – zo uit:

  • “Comprimeer je afbeeldingen op WordPress” (gap van één);
  • “Comprimeer afbeeldingen van jou op WordPress” (gap van twee).

Op deze manier blijft ankertekst (de zichtbare tekst waar bezoekers op moeten klikken om doorgelinkt te worden) ergens op slaan en forceer je afwisseling in de tekst (héél belangrijk om aan Google te “voeren” voor goede SEO). Nogmaals: een minimumaantal keywords instellen is een aanrader, omdat diversiteit wordt gegarandeerd.

De applicatie als geheel instellen

De instellingen zijn verdeeld in drie secties:

  1. General: hierin staan gebruikersspecifieke instellingen voor keyword-beheer;
  2. Content: hiermee kunnen contentspecifieke instellingen voor keywords worden bepaald. Bovenin kun je:
    1. Kiezen welk type berichten interne links zou moeten bevatten;
    2. Een blacklist instellen zodat bepaalde content nóóit interne links bevat;
    3. (betaalde versie) Een whitelist instellen zodat bepaalde taxonomieën direct naar een andere bericht linken;
    4. (betaalde versie) Een blacklist instellen zodat bepaalde woorden nooit voor intern linken worden gebruikt.
  3. Links: hiermee kun je de volgende linkspecifieke instellingen aanpassen:
    1. Keywordvoorkeuren (dat wil zeggen, prioriteit geven aan bepaalde trefwoorden om intern te linken boven andere);
    2. Maximumaantallen interne links per bericht;
    3. Maximumaantallen links per bericht waarnaar wordt gelinkt;
    4. Sommige tekstvelden uitsluiten van intern linken (kan handig zijn voor bijvoorbeeld koppen of tabellen).
    5. Een sjabloon opstellen voor interne links. Dat biedt uitkomst om automatisch UTM-trackparameters in te stellen of links te openen in een nieuw tabblad.
    6. (betaald) Rekening houden met interne links die automatisch zijn ingebouwd.

In de betaalde variant zijn ook shortcodes verkrijgbaar om bepaalde stukjes content uit te sluiten van intern linken.

Mooi linken is niet lelijk (het is zelfs noodzakelijk)

Resultaten inzien

Om bij te houden wat Internal Link Juicer precies uitvoert is er Dashboard. Hier is te zien:

  1. Welke berichten de meeste interne links krijgen;
  2. Welke berichten de meeste links hebben naar andere publicaties;
  3. De meest gebruikte ankertekst voor links, net als hun frequentie.

Betalen of niet?

Er bestaat, zoals eerder aangegeven, ook een betaalde versie. De prijzen hiervoor zijn:

  1. Voor één site: $8,35 per maand, $69,99 per jaar of $249,99 levenslang;
  2. Voor vijf sites: $34,60 per maand, $289,99 per jaar of $969,99 levenslang;
  3. Onbeperkt aantal sites: $107,99 per maand, $899,99 per jaar of $3.299,99 levenslang.

Conclusie

Voor wie op zoek is naar een oplossing om automatisch intern te linken op een webpagina in WordPress is Internal Link Juicer een fantastische oplossing. Het mooiste van deze plugin is nog wel de mogelijkheid om keyword-ruimte in te stellen, en dan al helemaal een minimum. Dan is een gevarieerde distributie van ankertekst echt een feit. Dat is dan ook wat Internal Link Juicer onderscheidt van andere, vergelijkbare software. Even op een rijtje wat volgens ons de belangrijkste snufjes zijn:

  • Een minimum- of maximumruimte in kunnen stellen in trefwoorden zodat ze niet te dicht op elkaar staan (volgens ons de meeste krachtige eigenschap);
  • Alleen intern linken bij specifieke webinhoud;
  • Zelfgebouwde sjablonen instellen voor interne links;
  • ‘Caps’ zetten op het totale of individueel-postgerelateerde links.