WordPress en hostingruimte verbruik

website schijfruimte hostingruimte

WordPress wordt vaak aangeprezen als een gratis systeem om een website of webshop mee te realiseren. Alhoewel WordPress zelf kosteloos is, zijn er wel degelijk kosten die gemaakt moeten worden om de site tot stand te brengen én in stand te houden na livegang. Eén van de belangrijke doorlopende kosten van een website betreft de hosting kosten; het huren van hostingruimte op een server waar je website te bezoeken is.

Sowmedia beheert ruim 450 websites en verzorgt voor een groot deel van die sites de hosting. Hierdoor hebben wij goed inzicht in het verbruik van schijfruimte over een grote variëteit aan websites. Wij leggen graag uit welke trends wij zien en welke factoren vooral bijdragen aan het schijfverbruik van een WordPress website.

Mag het een MBtje meer zijn?

Voordat ik start aan een uitleg waarom er groei in een website zit, moeten we eerste weten wat er groeit. Ieder bestand op een harde schijf, in je pc, laptop of op een server, neemt ruimte in beslag. We drukken dat uit in bytes; bytes zijn de gewichtsmaten voor bestanden, vergelijk het maar met een aantal gram of kilogram. Voor dit verhaal is het belangrijk om te begrijpen dat 1GigaByte (GB) overeenkomt met ongeveer 1000 MegaByte (MB). in 1 MB zit vervolgens weer ongeveer 1000 KiloBytes.

Een groeiende website

Als een WordPress website voor het eerst wordt geïnstalleerd, is deze (maar) 60 MB groot. Ter vergelijking: na lancering zijn websites al een tienvoud hiervan, ongeveer 800 MB voor een eenvoudige website. Een webshop met een honderdtal producten met afbeeldingen is bij lancering al snel 2 tot 4 GB. 

De snelle toename in schijfruimte wordt vooral veroorzaakt door wat er gebeurt als er een nieuwe afbeelding aan de website wordt toegevoegd; namelijk afbeeldingen optimalisatie. Dit houdt in dat WordPress een aantal varianten uitsnedes alvast maakt, bijvoorbeeld een vierkante versie, een portret en een liggende versie. 

Naast deze standaard WordPress varianten worden er ook bestandsformaten gedefinieerd door het gebruikte thema, een e-commerce plugin, sliders en andere plugins die eigen afbeeldings afmetingen gebruiken. Derhalve heeft een website vaak 20 tot 30 varianten van één afbeelding op de harde schijf van de server staan.

Het doel van al deze uitsnedes is dat de website veel sneller kleinere en lichtere versies van de afbeelding kunnen tonen in product overzichten, winkelwagentjes en nieuws archief pagina’s. De afbeeldingen helpen dan ook om een website sneller te tonen aan een bezoeker.

Nieuws websites en organisatie websites met een hoge omloop van nieuwe berichten en content groeien dan ook proportioneel aan het aantal nieuwe afbeeldingen dat wordt toegevoegd aan de website.

Is deze groei erg?

Vanuit technisch oogpunt is het geen probleem dat er duizenden afbeeldingen op een harde schijf staan van de hostingserver. De website gaat er niet langzamer van werken en harde schijven van hostingbedrijven zijn in staat vele terabytes aan informatie op te slaan. 

Ook binnen WordPress is het geen probleem om een mediabibliotheek te hebben met 50.000 afbeeldingen; WordPress kan deze prima weergeven voor beheerders van een website. Het hebben van veel afbeeldingen binnen een WordPress installatie heeft dan ook geen negatief effect op het weergeven van de website aan bezoekers.

De afbeeldingen wildgroei tegengaan

Aantal afbeeldingen verminderen

Het is wel mogelijk om de bestaande hoeveelheid afbeeldingen te verminderen. Bij oudere sites zien we regelmatig dat afbeeldingen ‘verweesd’ raken; het originele artikel is al lang niet meer gepubliceerd op de site, maar de afbeelding zelf en alle aangemaakte varianten zijn nog op schijf aanwezig. 

Hiervoor kan bijvoorbeeld de plugin ‘Media Cleaner’ gebruikt worden om verweesde afbeeldingen op te sporen en te verwijderen. Daarnaast is vaak een handmatige opruimactie van afbeeldingen nodig, aangezien WordPress de varianten per afbeeldingen niet registreert in de database en het dan ook niet mogelijk is om precies vast te stellen welke varianten aangemaakt zijn in de loop der tijd.

Aantal afbeeldingen varianten verminderen

Vervolgens kan de website geanalyseerd worden op het aantal thumbnails (klein afbeeldingsvariant) dat door de site aangemaakt wordt als een nieuwe afbeelding geupload wordt. Door alleen thumbnails te laten genereren die werkelijk in gebruikt zijn binnen de site zal de toename van schijfruimte gebruikt verminderen en heb je precies alleen die afbeeldingen in de site die je nodig hebt.

Andere oorzaken bij hostingruimte verbruik

Tot dusver heb ik vooral gesproken over de afbeeldingen als oorzaak van toenemend hostingruimte gebruik binnen een WordPress. Dit is terecht, aangezien het de primaire oorzaak is van deze groei. Er zijn uiteraard ook andere factoren die bijdragen aan de groei van het schijfruimte verbruik. De twee oorzaken hier zijn de grootste verbruikers van schijfruimte, naast het schijfruimteverbruik door afbeeldingen.

Opslag van backups van de site, binnen de site.

Sommige backup plugins plaatsen een kopie van de site binnen dezelfde hostingruimte als waar de site is geplaatst. Alhoewel iedere backup kopie vaak ingepakt is als zip bestand, nemen ze ieder nog steeds een hoop ruimte in. 

Afhankelijk van de instellingen van een backup plugin, kunnen vele kopieën een hoog beslag leggen op de beschikbare schijfruimte. Backups moeten sowieso bij voorkeur buiten de hosting van de WordPress omgeving geplaatst worden; het doel van een backup is om deze bij een noodgeval terug te kunnen plaatsen – dit kan niet als de site mét de backups niet meer beschikbaar is.

Veel transacties of objecten in een database

Als een WordPress website wordt ingezet als webshop, worden alle aankopen, facturen, pakbonnen, winkelmandjes en producten op schijf en in de database opgeslagen. We zien bij webshops met veel producten en een hoog aantal aankopen per dag dat de database flink kan groeien en daarmee een impact heeft op het verbruik van beschikbare ruimte om de hostingserver.

Site analyse en advies door Sowmedia

Heb je een site die groeit en wil je advies of het beter kan? Sowmedia helpt je graag om vast te stellen waar de groei vandaan komt en hoe je er eventueel iets aan kan doen. We horen graag van je! Bel gerust even naar 010 – 465 44 44 voor een eerste gesprek of stuur een mailtje naar [email protected].

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder