Vooraf toestemming vereist voor like buttons op je WordPress website

De hoogste rechter van de EU heeft de uitspraak gedaan dat een like/follow-knop niet zonder toestemming op je website mag staan, als door die knop data word verzameld door een derde partij. Dit is onder meer van toepassing bij de like/follow-buttons van Facebook, Twitter en Instagram. In dit artikel leggen we uit hoe je op je WordPress website vooraf om de juiste toestemming kunt vragen.

Wat gebeurt er als je social media embed op je website?

Als mensen jouw website bezoeken, dan worden alle benodigde onderdelen voor het weergeven van jouw webpagina ingeladen. Wanneer op je pagina een like-knop, follow-knop of social stream van bijv. Facebook embed, dan wordt er bij elke bezoeker ook een stukje code van facebook.com ingeladen. Hierdoor kan Facebook als externe partij jouw bezoekers volgen en van alle websites met zo’n button bijhouden welke websites er bezocht worden. En dat mag niet zonder toestemming van je bezoekers.

De hoogste EU-rechter heeft nu besloten dat je als website-eigenaar mede aansprakelijk bent voor die datavergaring. Een bezoeker van jouw website moet eerst toestemming kunnen geven voordat je aan Facebook laat weten wie jouw website heeft bezocht. En dat kan niet als de button of box al is ingeladen bij een eerste bezoek. Dat jij geen invloed hebt op wat Facebook wel of niet met die verzamelde data doet, is geen reden om niet mede-aansprakelijk te zijn, aldus de EU-rechter. Deze uitspraak is een gevolg van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die sinds vorig jaar van kracht is.

Overigens is de denkwijze van de rechter ook van toepassing op allerlei andere soorten embeds, zoals YouTube video’s, externe media, tracking software, etc. Let er dus altijd op welke externe diensten er door je WordPress website worden ingeladen, en of je hier niet toestemming voor moet vragen. Lees voor meer achtergrond ook ons artikel over de impact van de AVG op je WordPress website.

Toestemming vragen voor like buttons op je WordPress website

Vorig jaar hebben we de GDPR Consent Plugin voor WordPress uitgebracht. Hiermee kun je verschillende plugins uitschakelen voor bezoekers en volgens de wetgeving eerst om toestemming vragen. Ook kun je met shortcodes eenvoudig je content verbergen (dus ook je social media embed code, je YouTube-embed, etc.) en in plaats daarvan een toestemmings-blokje tonen (zie afbeelding hiernaast).

Pas als je bezoeker toestemming heeft gegeven, wordt de embed daadwerkelijk ingeladen. Je kunt de GDPR Consent Plugin aanschaffen en uitproberen op wpupgrader.com. In de FAQ lees je hoe je content kunt verbergen totdat er toestemming (consent) is gegeven.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder