Hoe bouw je een website voor je stichting?

WordPress voor stichtingen

WordPress stappenplan voor stichtingen

Het WordPress CMS is gratis, eenvoudig in gebruik en bevat vele uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast zijn er mooie templates speciaal voor stichtingen te vinden. Genoeg redenen om als non-profit organisatie gebruik te maken van WordPress. Hieronder een overzichtelijk stappenplan om je op weg te helpen.

1. Domeinnaam, hosting en WordPress installeren

Allereerst regel een domeinnaam en hosting die aan deze eisen voldoen. Zie ook ons artikel over WordPress hosting. Installeer daarna WordPress via de beroemde 5 minuten installatie. Kies daarna een ontwerp vanuit dit overzicht WordPress themes voor stichtingen. Is WordPress te ingewikkeld? In dit artikel op ons blog vertellen we hoe je heel snel een goedkope en professionele website kan opzetten.

2. Bedenk een slogan

Plaats jullie missie als een slogan om te vertellen wat jullie goede doel doet.

3. Plaats duidelijke calls to action

Hoe kunnen sponsors helpen? Zorg voor een duidelijke doneer knop met daarachter niet alleen de mogelijkheid online te doneren, maar ook via de traditionele manieren. Maak het bezoekers gemakkelijk zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Zoeken jullie nog een goede nieuwsbrieven partij, overweeg dan onze service CreateSend. Denk ook aan donaties. Er zijn op internet veel donatie plugins beschikbaar. Deze gaan voornamelijk over betalingen via CreditCard en PayPal. Je zou ook kunnen denken aan een koppeling met de formulieren plugin Gravity Forms en Mollie. Bij Sowmedia hebben we onze eigen koppeling gebouwd tussen Gravity Forms en Targetpay.

4. Creëer content

Tekst

Hou teksten kort en krachtig. Punt! Geef op jullie homepagina naast de naam van de stichting, jullie missie en calls to action ook duidelijk aan of jullie ANBI geregistreerd zijn en of giften fiscaal aftrekbaar zijn. Op andere pagina´s van jullie website is het goed om de geschiedenis van de organisatie te noemen, getuigenissen te delen over doelen die al behaald zijn en jullie visie op de toekomst te tonen. Zodra je klaar bent met deze inhoud: ga bloggen! Schrijf regelmatig updates over jullie projecten.

Beeld

Help bezoekers van jullie website zich te identificeren met de mensen die jullie helpen. Gebruik hiervoor foto’s en filmpjes van de echte mensen, probeer stock foto’s te vermijden. Wees transparant. Vraag de mensen die op de beelden staan om toestemming. Maak de website persoonlijk, waarom zetten jullie je in voor dit goede doel? Wanneer het niet mogelijk is geholpen mensen tonen, omdat dit bijvoorbeeld onveilig is, kunnen jullie ervoor kiezen om filmpjes van vrijwilligers of bestuursleden te tonen. Zij kunnen dan uitleggen waarom ze meehelpen. Zijn er keurmerken waarbij jullie zijn aangesloten? Toon deze, dit wekt vertrouwen op bij jullie bezoekers.

Kaarten

Gebruik kaarten om de geografische context van jullie missie uit te leggen. Wij vinden de WP Google Maps plugin erg goed. Er is een gratis versie waarmee je alleen punten op de kaart aangeeft en er is een betaalde versie ($14.99) waarmee je ook omschrijvingen en afbeeldingen kunt toevoegen op de kaart en misschien nog wel belangrijker een link of button naar het donatie formulier.

5. Zet Social media in!

Wees je ervan bewust dat alle acties nooit alleen op je eigen website plaatsvinden. Daarom is het belangrijk je supporters te betrekken op de plek waar zij online zijn. Het is daarom goed om Facebook, Twitter, Google+ en YouTube in te zetten. Een goede plugin om vanaf jullie website naar jullie social media te linken is de Social Media Widget.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder