Bijna twee jaar geleden is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd. WordPress schakelde direct een team in dat zich kon toeleggen op ‘AVG-proof’ maken. Ook bij Sowmedia besteedden we er uitvoerig aandacht aan met diverse artikelen (zie bijvoorbeeld een checklist om na te lopen of je WordPress-website aan de AVG voldoet en 6 plugins om je WordPress-website AVG (GDPR)-proof te maken). Bovendien bouwden we zelf GDPR Consent, dé WordPress plugin waarmee het verzamelen van privacy-gegevens vóórdat de bezoeker toestemming heeft gegeven wordt tegengegaan.
Scheiden van locatie en tijd
De tijd heeft niet stilgestaan en met de lancering van WordPress 5.4 zijn er uitgebreidere opties gebouwd om privacy van bezoekers te beschermen. WordPress stelt gebruikers nu in staat om informatie over de bezoekerssessie (bijvoorbeeld tijd doorgebracht op de website) en IP-adres-gerelateerde informatie zoals locatie te scheiden, zodat het makkelijker wordt om één van de twee achterwege te laten in de verwerking. Bovendien is het mogelijk geworden om de voortgang van export- en verwijderverzoeken van gegevens te bekijken na het kiezen van de “Privacy”-knop in het “Gereedschap”-menu (toegankelijk vanaf de werkbalk links). Voor toekomstige versies belooft WordPress een nog overzichtelijkere weergave van alles wat zichtbaar is op de Privacy-pagina.
Bij WordPress-bureau Sowmedia vinden we het niet nodig om contactgegevens lang te bewaren, AVG of niet. Contactaanvragen vereisen niet veel tijd om te worden afgehandeld, dus de details die hierdoor zijn verzameld zijn al snel overbodig. Mocht je bezoekers- of gebruikersdata over langere tijd wel verzamelen, dan moet je er goede argumenten voor hebben om deze nog te bewaren. Wat die argumenten zouden kunnen zijn is te lezen in onze blog Verwijder regelmatig persoonsgegevens uit je WordPress-website.
Loop je tegen AVG-problemen op je WordPress website aan? Doe de AVG-scan voor je WordPress site en we helpen je vooruit!