WordPress

Waarom kies je voor WordPress als CMS?

CMS, content management system

Kort na de oprichting van Sowmedia in 2007 zijn we ons voor het MKB gaan toeleggen op internetmarketing en conversieoptimalisatie van websites. Voor websiteontwikkeling werkten we toen nog samen met gespecialiseerde technische bedrijven. Veel van onze MKB-klanten hadden website-ontwikkelaars die een eigen CMS (Content Management System) op de markt hadden gezet. We verbaasden ons over de hoge licentiekosten in combinatie met de magere kwaliteit van dergelijke systemen. Bijna bij elk project liepen we al vast als we basisoptimalisaties voor zoekmachineoptimalisatie wilden uitvoeren. De CMS-ontwikkelaars vroegen bovendien vaak hoge kosten voor aanpassingen en soms kregen we zelfs te horen dat onze wensen helemaal niet mogelijk waren.

Open-source en WordPress (2007-2010)

In diezelfde tijd begonnen we steeds meer ervaring op te doen met CMS’en die werden ontwikkeld door de de open-source community. Zo hebben wij ons e-learningplatform 2BDutch (Nederlands leren) in Joomla! opgezet, en met VDMi hebben we in Drupal een grote website voor de VN-organisatie WSSCC opgeleverd. Tegelijkertijd gebruikten wij WordPress al een tijdje voor kleine websites en privé-projecten. En van WordPress werden we steeds enthousiaster. We ontdekten dat de mogelijkheden van WordPress zelfs veel groter waren dan de CMS’en die specifiek voor onze klanten waren gemaakt. WordPress is:

Lees ook ons artikel over de voordelen en nadelen van WordPress.

Prijsvechters met WordPress voor kleine organisaties (2011)

Nadat we met allerlei verschillende CMS’en hebben gewerkt, gooiden we in 2011 het roer volledig om. We besloten om met WordPress thema’s te gaan werken en op basis van deze thema’s goedkoop WordPress websites aan te bieden voor kleine organisaties (ZZP, stichtingen). We stelden een pakket samen waarmee we voor een vast tarief complete WordPress websites konden verkopen. Op basis van goede thema’s zoals Striking (nog steeds erg populair) lukte het ons op websites op te leveren die technisch vaak een stuk beter waren dan de dure maatwerk-oplossingen van veel van onze MKB-klanten.

WordPress voor het MKB (2011)

In de loop van 2011 zijn we dan ook volledig overstag gegaan om onze MKB-klanten te adviseren om over te stappen op WordPress. Dat is nog maar 3 jaar geleden en met de kennis van nu volledig logisch. Maar in 2011 dachten veel mensen nog dat WordPress een blog was en zeker geen stabiel platform voor websites van grote bedrijven. Toch maakten ook organisaties als Heijmans Vastgoed en Woonstad Rotterdam bij ons de keuze voor WordPress websites, waarna veel andere klanten volgden. En al onze klanten zijn tot de dag van vandaag zeer tevreden over WordPress.

Onze WordPress werden groter, beter én duurder (2012-nu)

Toen we in 2011 onze WordPress websites begonnen te verkopen, vroegen we hiervoor € 1.500. Daarbij was onze filosofie om zo weinig mogelijk maatwerk te verrichten op de thema’s. Al snel verkochten we de websites als warme broodjes over de toonbank.

De vraag van onze klanten bleef echter niet beperkt tot enkel simpele websites. Door verschillende plugins en thema’s te combineren ontwikkelden we in de loop der jaren webshops, intranets, vacaturebanken, sociale netwerken, directories, kennisbanken, e-learning websites, et cetera. En dat allemaal in WordPress! Terwijl de technische mogelijkheden groeiden, groeide ook de complexiteit voor de ontwikkeling van websites mee. We besloten om geen websites op te leveren waarvan we weten dat het beter kan. De criteria waar onze website nu aan voldoen liggen beduidend hoger dan in 2011:

WordPress website pakketten (2014)

steeds-meer-websites-in-wordpressNu we de lat hoger hebben gelegd, verkopen we onze WordPress websites in standaard pakketten van € 3.000 tot € 10.000. Binnen deze pakketten krijgen organisaties kwalitatief hoogwaardige websites. Bij de duurdere pakketten wordt meer tijd en aandacht besteed aan strategie, marketing en conversie. We proberen onze conversie- en marketingervaringen van grote en kleine klanten zoveel mogelijk voor elke klant in te zetten. Zo profiteert elke klant van al onze ervaringen uit het verleden.

Hoe zien wij de toekomst van WordPress?

Positief

Valkuilen

Ons advies

MKB

Is WordPress het beste CMS voor jou?We vinden dat WordPress voor grotere organisaties steeds aantrekkelijker is geworden. Er is bijna niets meer dat we niet met WordPress kunnen doen. Blijf of ga WordPress gebruiken wanneer je website serieuze belangen vertegenwoordigt. Tenzij er zeer specifieke maatwerk behoeftes zijn voor je website, is WordPress hét CMS om je website in te ontwikkelen.

Zzp’ers en kleine organisaties

Aan de andere kant zien we dat een goede WordPress website voor veel ZZP’ers en kleine organisaties te ingewikkeld en te duur wordt. Er is misschien wel te veel mogelijk geworden met WordPress. We zien regelmatig dat ZZP’ers er niet meer uitkomen en zodoende ook niet tevreden zijn met WordPress. Deze doelgroep raden we zeker aan om ook naar andere mogelijkheden te kijken. Lees bijvoorbeeld het blog Zo krijg je een professionele en goedkope website.

***Reclame*** Zelf hebben we voor de doelgroep van zzp’ers, stichtingen en kleine organisties CreatePublish opgezet. Met CreatePublish ontwikkelen we websites op basis van het zeer gebruiksvriendelijke Weebly platform. Een professionele website heb je bij CreatePublish al vanaf € 799 (excl. btw)  all-in.

 

2 reacties op “Waarom kies je voor WordPress als CMS?”

  1. WordPress omdat het een open source cms is, is zeker geen slechte keuze.
    Gelukkig zijn er naast Joomla en Drupal nog genoeg andere open source cms’en te vinden.
    Mochten jullie bij sawmedia tijd hebben kijk dan ook eens naar October CMS, DjangoCMS of PyroCMS. Veel goede ervaringen mee en anders veel goede dingen van gezien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen

  • Veiligheid wachtwoorden

    Hoe veilig zijn jouw wachtwoorden?

    Wij merken dat veel gebruikers niet altijd veilige wachtwoorden kiezen. Heb jij veilige wachtwoorden? Doe de test!

  • website schijfruimte hostingruimte

    WordPress en hostingruimte verbruik

    WordPress wordt vaak aangeprezen als een gratis systeem om een website of webshop mee te realiseren. Alhoewel WordPress zelf kosteloos is, zijn er wel degelijk…

  • Matomo, een AVG-proof alternatief voor Google Analytics

    Wil je een AVG-proof alternatief voor Google Analytics, dan is Matomo aan te bevelen. Data ownership, AVG proof en 100% nauwkeurig.