wordpress formulier plugin

De beste WordPress formulier-plugin: Gravity Forms

Hoewel WordPress een zeer uitgebreid content management systeem (CMS) is, heeft het nog geen eigen functie voor een contactformulier. Daarom zijn er een groot aantal formulier-plugins ontworpen waar je (gratis) gebruik van kunt maken.

Deze plugins zijn er in allerlei soorten en maten; van een eenvoudige variant waarin je alleen je e-mailadres kan achterlaten, tot complexe vragenlijsten waarbij bezoekers meerdere pagina’s moeten doorlopen om het formulier in te vullen.

In dit artikel delen we onze ervaring met de meestgebruikte WordPress formulier-plugin: Gravity forms. Bovendien leren we je ook hoe je zelf een formulier maakt met deze plugin.

Gravity forms gaf ons een steuntje in de rug 

Gravity Forms is voor ons extra bijzonder. Mede dankzij Gravity Forms kon Sowmedia WordPress vanaf 2011 namelijk gaan gebruiken als hét CMS voor MKB websites. We hebben veel WordPress websites naar professioneel niveau getild door middel functionaliteiten die Gravity Forms toevoegt aan WordPress. En aan de reviews op internet te zien, zijn wij niet de enige die te spreken zijn over deze formulier-plugin. 

Wat kun je allemaal met Gravity Forms?

Er zijn vele eenvoudige plugins beschikbaar voor WordPress waarmee je bijvoorbeeld een contactformulier kan weergeven op je website.
Wil je net iets meer mogelijkheden hebben? Dan kom je al snel uit op Gravity Forms. Een paar mooie features die Gravity Forms biedt, zijn bijvoorbeeld:

  • Onbeperkt veel formulieren en toegangspunten
  • De mogelijkheid om velden te tonen of te verbergen, op basis van  keuzes van degene die het formulier invult.
  • En de mogelijkheid om de plugin uit te breiden door middel van add-ons. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig een koppeling realiseren met een betaalsysteem.

Hoe maak ik een formulier met Gravity Forms? 

Genoeg gebabbeld, we gaan nu antwoord geven op de vraag waarvoor jij dit blog leest: hoe maak je een formulier met Gravity Forms? 

Stap 1: Download Gravity Forms

Deze stap spreekt waarschijnlijk voor zich, maar download Gravity Forms in WordPress. Je kunt hier een gratis demo downloaden. 

Stap 2: Klik op “Formulieren”

Na het downloaden van Gravity Forms, kun je aan de slag gaan. Om in de omgeving te komen, moet je klikken op “Formulieren” aan de linkerkant van het menu. Je ziet dan het volgende overzicht: 

  • Formulieren: geeft een overzicht van alle formulieren die ooit zijn aangemaakt
  • Nieuw formulier: hier kun je een nieuw formulier aanmaken
  • Inzendingen: laat een overzicht zien van alle inzendingen per formulier
  • Instellingen: geeft toegang tot alle instellingen van Gravity Forms en de extensies die je hebt gekoppeld 
  • Import/Export: met deze functie kun je gegevens im- en exporteren 
  • Updates: geeft aan of er updates zijn voor Gravity Forms of de extensies die je hebt gekoppeld
  • Add-ons: hier kun je extensies zoals Mailchimp, HubSpot, Icontact en Campaign Monitor downloaden. 
  • Systeem status: geeft aan of alle gegevens zoals de Gravity Form instellingen, database en extensies in orde en up-to-date zijn.
  • Help: geeft toegang tot het indienen van een ticket voor support 

Standaard kom je terecht op de volgende pagina:

Overzicht Gravity Forms

Als je met je muis over de aangemaakte formulieren heen scrollt dan kun je kiezen op ‘bewerken’, ‘instellingen’, ‘het aantal inzendingen’, ‘vooraf bekijken’ (voordat je het formulier plaatst), ‘dupliceren’ of ‘verwijderen’.

Rechts van de formulieren zijn hun ‘unieke ID’, ‘het aantal inzendingen’, ‘weergaven’ en ‘conversieratio’ weergeven. 

Stap 3: Maak een nieuw formulier aan

Je kunt een formulier op twee manier aanmaken:

  1. Door te klikken op ‘Nieuwe toevoegen’ als je in de ‘Formulier’ omgeving bent.
  2. Door te klikken op ‘Nieuw formulier’ links in het menu 


Vervolgens krijg je een scherm te zien waar je een titel en beschrijving kunt invullen voor het formulier.

Nieuw formulier aanmaken Gravity Forms

Als je tevreden bent met je titel en beschrijving, kunt je klikken op ‘Formulier maken’. 

Stap 4: Het ontwerpen van het formulier

Zodra je een formulier hebt aangemaakt, kom je op een pagina terecht waar je het formulier kunt ontwerpen. Je vindt hier ook gelijk uitleg over hoe je een formulier kunt ontwerpen. Aan de rechterkant zie je velden die je kunt toevoegen aan het formulier. 

Nieuwe pagina invoegen Gravity Forms

Je kunt rustig de beschrijving lezen om meer te leren over hoe je velden aanmaakt en hoe je deze bewerkt en versleept. 

Rechts van de uitleg staan alle velden waar je uit kunt kiezen.

Verschillende velden Gravity Forms

Standaard velden: hier staan alle algemene velden en opties. 

Geavanceerde velden: hier staan meer specifieke velden zoals, naam, datum en e-mailadres velden. 

Bericht velden: deze velden bieden gebruikers de mogelijkheid om zelf een (blog) bericht in te zenden. 

Prijs velden: deze velden geven je de mogelijkheid om producten en diensten aan te bieden via Gravity Forms.

Wanneer je een structuur hebt bedacht voor je formulier, kun je velden gaan slepen naar de juiste locaties. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers eerst hun naam invullen? Sleep dan het naamveld naar het eerste vak van het formulier.

Sleepmechanisme Gravity Forms

Dit sleepmechanisme werkt hetzelfde voor alle velden. Het is simpelweg een kwestie van het juiste veld slepen naar de juiste locatie op het formulier. Easy as that, toch?

Wanneer je alle velden aan het formulier hebt toegevoegd, is er ook nog mogelijkheid om dingen aan te passen. 

Algemene instellingen Gravity Forms

Zo kun je bij het ‘naam-veld’ aangeven of zowel de voor- als achternaam toegevoegd moet worden, kun je het design aanpassen (ook de mogelijkheid tot CSS klasse) en voor Geavanceerde opties kiezen. Voor deze geavanceerde opties hebben we een apart kopje opgesteld: 

Geavanceerde opties 

Zoals je hebt gezien, is het heel makkelijk om een formulier op te stellen met Gravity Forms. De kracht van Gravity Forms gaat echter verder, het maken van zeer geavanceerde formulieren is namelijk ook mogelijk. De geavanceerde opties waar je uit kunt kiezen verschillen per veldtype. 

Geavanceerde opties Gravity Forms

Bovenstaande voorbeeld is van het ‘naam-veld’ en biedt verschillende opties, zoals:

  • Het maken van een Beheerder veld label: het invoeren van een waarde in dit veld geeft voorrang op het veld Label in de admin weergave.
  • Standaard waarden: als je een veld vooraf invulling wilt geven voer je hier een waarde in.
  • Zichtbaarheid: Visible, Verborgen, Administrative 
  • Inkomende veldgegevens: selecteer deze optie om data naar dit formulier door te sturen en dit veld dynamisch vooraf invulling te geven. Data kan via Query Strings, Shortcodes en/of Hooks worden doorgestuurd.
  • Conditionele logica: maak regels om dit veld dynamisch te tonen of te verbergen gebaseerd op de waardes van een ander veld.

Formulier van meerdere pagina’s

Ook kun je kiezen voor een formulier van meerdere pagina’s. Als je een lang formulier maakt, is het soms slim om de velden over meerdere pagina’s te verdelen. Je kunt dit heel makkelijk doen door bij standaard velden te kiezen voor “Pagina”. Zodra je de pagina sleept naar het formulier, wordt er een begin en eindpunt gemaakt.

Meerdere pagina's maken Gravity Forms

Velden weergeven na bepaalde optie
Soms is het zo dat je een veld pas wil weergeven nadat er gekozen is voor een bepaalde optie. Je kunt dit bijvoorbeeld instellen bij de contactpagina van je website. Je krijgt hier pas meer velden te zien, nadat er een keuze is aangegeven. 

Conditionele logica instellen Gravity Forms

Dit valt vrij eenvoudig te bereiken door naar de geavanceerde opties van een veld te gaan en te kiezen voor ‘Conditionele logica instellen’.

Stap 5: Formulier klaarmaken voor plaatsing op website

Wanneer je alles naar je voorkeuren hebt ingesteld, kun je aan de rechterkant op ‘Update formulier’ klikken. Als laatste moet je invullen wat mensen te zien krijgen nadat ze het formulier invullen en naar welk e-mailadres de bevestiging verstuurd moet worden. Je kunt een tekst invoeren of een pagina instellen waar mensen op komen als het formulier verzonden is door naar ‘Instellingen’ -> Notificaties te gaan.

Nieuwe toevoegen notificaties Gravity Forms

Als je vervolgens klikt op ‘Nieuwe toevoegen’ of een bestaand account, kun je kiezen voor verschillende opties:

Instellingen beheerder Gravity Forms

Naast dat je hier het e-mailadres kunt invullen heb je ook nog de mogelijkheid om aan te geven vanaf welk e-mailadres de e-mail verstuurd wordt. Standaard is het zo dat het e-mailadres van de beheerder van de website ingesteld, dit kun je dus handmatig veranderen. Ook kun je een nieuw onderwerp en bericht toevoegen dat naar de ontvanger wordt gestuurd. 

Stap 6: Formulier plaatsen op website

Wanneer je het formulier hebt ontworpen en tevreden bent over de instellingen, moet je het natuurlijk nog wel op je website plaatsen. Dit is niet heel lastig: het enige wat je hoeft te doen is een shortcode toevoegen aan een pagina. Bijvoorbeeld ‘gravityform id=590’ (id staat voor het unieke id van je reeds aangemaakte contactformulier). 

En nu jij!

Nu je alle functionaliteiten van Gravity Forms kent, is het tijd voor het maken van je eigen contactformulier. Ga helemaal los met het maken van je eigen offertes, winacties en vragenlijsten voor jouw website. 

Laat hieronder weten of je gebruik bent gaan maken van Gravity Forms en wat je ervaringen zijn.