Wat is er zo nuttig aan ‘Rollen’ in WordPress?

‘Rollen’ (of ‘Roles’ als WordPress in het Engels is ingesteld) zijn slechts één van de aanpasmogelijkheden van WordPress die het contentmanagementsysteem zo bruikbaar maakt. Maar wat houden deze nu precies in?

Wat zijn Rollen in WordPress?

Rollen zijn toegevoegd aan WordPress zodat de beheerder van de website controle heeft over wat gebruikers van de website per persoon in gang kunnen zetten. Dat loopt uiteen van berichten plaatsen tot bezoekerscommentaar beheren. Dit biedt dus uitkomst als een organisatie zich sterk profileert via de website en hij door meerdere personen inhoudelijk veranderd moet worden. Bij een nieuwsmedium is dit bijvoorbeeld het geval, en bij ons als WordPress-bureau natuurlijk ook. Rollen zorgen ervoor dat medewerkers niet de verkeerde acties uitvoeren en dat je als beheerder taken gemakkelijker kunt stroomlijnen.

Welke rollen zijn er?

WordPress geeft keuze uit zes rollen:

1. “Super Admin”. De Super Admin kan de instellingen van de netwerkadministratie aanpassen en is daarmee gelijk aan de Administrator (Beheerder).

2. Beheerder (“Administrator”). Een gebruiker met deze rol heeft toegang tot alle administratie-instellingen van één site. Als de Beheerder het Dashboard opent, kan deze gelijk Berichten (“Posts”), Media (“Media” – bestanden in de mediabibliotheek), Pagina’s (“Pages” – webpagina’s) en Reacties (“Comments” – bezoekerscommentaar) inzien door op één van de symbolen in de balk aan de linkerkant te klikken. Daarnaast zouden ook de icoontjes ‘Instellingen’ en ‘Plugin’ zichtbaar moeten zijn. Hiermee is het beheer van de back-end (de niet-zichtbare kant voor bezoekers) van de site compleet:

3. Redacteur (“Editor”). Een Redacteur kan publiceren en berichten aanpassen – ook die van andere gebruikers. Het Dashboard van een gebruiker met deze rol biedt al veel minder opties. Zo kunnen zij het thema van de website niet veranderen, iets wat bepalend kan zijn voor de uitstraling.

4. Auteur (“Author”). Iemand met deze rol kan berichten aanmaken en de instellingen daarvan aanpassen (dus niet die van andere gebruikers).

5. Schrijver (“Contributor”). De Schrijver kan zelf berichten schrijven en de instellingen hiervan aanpassen, maar ze niet publiceren. Ook bestanden uploaden naar de mediabibliotheek en webpagina’s aanmaken is geblokkeerd voor de Schrijver. De knoppen hiervoor zijn dan ook niet zichtbaar op het Dashboard:

6. Abonnee (“Subscriber”). De Abonnee kan alleen het eigen profiel beheren:

Rollen toekennen in WordPress

Zodra je een site maakt op WordPress krijg je automatisch de Beheerder-rol. Je kunt dus direct beginnen met rollen toekennen. Ga daarvoor naar ‘Gebruikers’ in de werkbalk links en kies vervolgens ‘Alle Gebruikers. ‘

Het is vanuit hier ook mogelijk om rollen nóg preciezer in te stellen. Als een nieuwe gebruiker is aangemaakt krijg je daarvoor onmiddellijk de keuze voorgeschoteld. Als dat voor bestaande rollen moet gebeuren kan dat ook vanuit het ‘Gebruikers’-menu in WordPress door de werkbalk boven alle gebruikers te kiezen. Het specificeren van rollen kan bovendien gedaan worden door add_cap() en remove_cap() te gebruiken. Voor degenen die net WordPress gebruiken is werken met deze commando’s wat minder aan te raden, tenzij je al bekend bent met code.

WordPress-plugins voor rollen

Om beheer van Roles te versimpelen is het ook mogelijk om plugins te gebruiken. Een zeer goede optie hiervoor is User Role Editor: een goed werkbare, gratis plugin waar zo’n beetje alle denkbare instellingen per gebruiker kunnen worden aangepast. Voor beginnende gebruikers daarom iets minder aan te raden.

Heb jij nog tips voor hoe rollen het beste te gebruiken zijn? Laat het achter in de commentaarsectie!