Een vernieuwde website die hoop en techniek samenbrengt
Een frisse uitstraling die goed aansluit bij de internationale huisstijl en nieuwe functionaliteiten: Mercy Ships Nederland vernieuwde samen met Sowmedia hun WordPress website. Zo past deze website perfect bij hun wereldwijde missie!
Een krachtige missie, digitaal versterkt
Mercy Ships brengt hoop en genezing met varende ziekenhuizen die medische zorg bieden aan mensen in de armste regio’s ter wereld. Vanuit Nederland ondersteunt Mercy Ships Nederland dit werk met fondsenwerving, vrijwilligers, inkoop en distributie van materialen en bewustwording. Mercy Ships Nederland groeide de afgelopen jaren hard. De vorige website was daarom toe aan een verbeterslag zodat deze kon meegroeien met de ontwikkelingen. Het was het tijd voor een moderne,toekomstbestendige website die ook qua uitstraling meer aansluit bij de internationale huisstijl met een eigen Nederlandse twist.
Een WordPress website die moest meegroeien met de organisatie
De website had een sterke basis, maar door de groei van Mercy Ships Nederland ontstond de behoefte aan een platform dat beter aansloot op de huidige schaal en ambities. Daarbij ontstond de wens voor een nieuwe frisse uitstraling die beter aansluit bij de internationale stijl, maar mét ruimte voor een eigen Nederlandse invulling. Het doel was helder: een toekomstbestendige website die de professionele uitstraling van de organisatie weerspiegelt en tegelijkertijd makkelijk te beheren is door het eigen team.
Ook is een mobile first ontwerp belangrijker dan ooit. Mercy Ships ziet een sterke toename in mobiel verkeer op de website, en verwacht dat dit de komende jaren alleen maar verder zal groeien. De nieuwe website moest daar dus volledig op voorbereid zijn.
De aanpak van Sowmedia: vernieuwen met behoud van herkenbaarheid
Sowmedia begeleidde het volledige traject: van vooronderzoek en design tot ontwikkeling en migratie. De internationale huisstijl diende als uitgangspunt, met kleine aanpassingen voor extra gebruiksvriendelijkheid, zoals een sterkere mobile first focus in het ontwerp. Op technisch vlak bouwden we voort op een solide basis. Veel onderdelen bestonden al, zoals de koppeling met het CRM-systeem en het actieplatform, maar waren toe aan een volgende stap. In de nieuwe website zijn deze systemen verder geoptimaliseerd, opgeschoond en gebruiksvriendelijker gemaakt, zodat Mercy Ships ze eenvoudiger kan beheren en beter kan inzetten.
Bemanningsleden van MercyShips kunnen op de nieuwe website eigen actiepagina’s maken en beheren. Zo kunnen familie, vrienden en anderen makkelijk en persoonlijk doneren. Mooi om hier als Sowmedia aan bij te dragen.
Daan Hegman WordPress Expert / Sowmedia
Toegankelijk voor iedereen (EAA-proof)
De nieuwe website is volledig opgebouwd volgens de richtlijnen van de European Accessibility Act (EAA). Deze wet verplicht organisaties om digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking, zoals: slechtzienden, doven en slechthorenden, mensen met motorische beperkingen of bezoekers die hulpmiddelen zoals schermlezers gebruiken. Hoewel Mercy Ships als stichting nog niet verplicht is om aan de EAA te voldoen, kozen ze er bewust voor om de website nu al toekomstbestendig en toegankelijk te maken.
Daarom is in het ontwerp én in de techniek extra aandacht besteed aan zaken zoals kleurcontrast, duidelijke navigatie, correcte HTML-structuren, leesbaarheid, alternatieve teksten, toetsenbordbediening en ondersteuning voor schermlezers. Zo kan iedereen, ongeacht beperking of apparaat, de website goed gebruiken en sluit de site aan bij de waarden van Mercy Ships: toegankelijkheid en inclusiviteit voor iedereen.
Een actieplatform dat écht motiveert
Met het vernieuwde actieplatform kunnen bezoekers zelf een inzamelingsactie starten — bijvoorbeeld voor een specifiek bemanningslid aan boord. De donatiethermometer werkt in real time, en donateurs kunnen ervoor kiezen om anoniem te blijven. Zo wordt doneren persoonlijker én veiliger. Ook is er een nieuwe functie bijgekomen waarmee actievoerders ook als team kunnen deelnemen aan één actie.
Een resultaat om trots op te zijn
De nieuwe website oogt fris, sluit perfect aan bij de internationale identiteit van Mercy Ships en is geheel mobile first. Bezoekers kunnen informatie sneller vinden, de huisstijl voelt herkenbaar en medewerkers en vrijwilligers zijn enthousiast over de creatieve draai die aan de website is gegeven. Voor Sowmedia is dit project extra bijzonder. Mercy Ships koos opnieuw voor ons als partner, een bevestiging van de langdurige samenwerking en het onderlinge vertrouwen dat we koesteren.
“De reacties vanuit onze medewerkers en vrijwilligers zijn heel positief. Ze kunnen dingen makkelijker terugvinden op de website en vinden dat de uitstraling van de website heel goed aansluit bij onze organisatie.”
Naomi Goedhart Content Manager Website / Mercy Ships Nederland