Met de Europese Toegankelijkheidswet (EAA), die vanaf 28 juni 2025 van kracht is, moeten ook sommige webwinkels en websites voldoen aan Europese toegankelijkheidsvereisten. Maar wat betekent dat precies? En voor welke bedrijven met een WordPress website of webwinkel geldt deze wet nou eigenlijk? We leggen het je haarfijn uit! Omdat er veel verschillende interpretaties van de wet rondgaan, hebben we een ICT-jurist geraadpleegd bij het schrijven van dit artikel.
Inhoudsopgave
Wat is de Europese Digitale Toegankelijkheidswet (EAA)?
De EEA is eigenlijk geen ‘wet’, maar een Europese richtlijn die alle lidstaten opdraagt om een wet te maken. De Europese Unie heeft deze richtlijn opgesteld om ervoor te zorgen dat digitale producten en diensten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking (volledige richtlijntekst). In deze richtlijn staat beschreven dat elke lidstaat – dus ook Nederland – vanaf 28 juni 2025 een wet moet hebben geïmplementeerd die de richtlijn volgt. In Nederland heet deze wet de ‘Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten’ (volledige wettekst). Het wordt ook wel de Digitale Toegankelijkheidswet 2025 genoemd, omdat de wet vanaf 28 juni 2025 geldt.
Wat staat er in de Digitale Toegankelijkheidswet 2025?
De wet beschrijft dat aanbieders van producten en diensten ervoor moeten zorgen dat consumenten met een lichamelijke beperking goede toegang hebben tot de digitale middelen die hiervoor zijn ingezet. Een praktisch voorbeeld: Als een slechtziende op de website van de NS een treinkaartje wil kopen, dan moet de website wel toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking. Dat kan bijvoorbeeld door een voorleesfunctie op de website aan te bieden.
Hoewel de digitale toegankelijkheidswet dus beschrijft dat je dit moet verzorgen, stelt de wet geen specifieke normen aan hoe je dat dan precies moet doen. Wel zijn er vier principes beschreven:
- Waarneembaar: Je moet op meerdere manieren de inhoud kunnen waarnemen. Bijv. door een tekst niet alleen te kunnen lezen, maar ook voor te kunnen laten lezen.
- Bedienbaar: Je moet op meerdere manieren de website kunnen bedienen. Bijv. met een muis, maar ook met een toetsenbord.
- Begrijpelijk: De website moet logisch en intuïtief werken en de teksten niet verwarren.
- Robuust: De website moest goed werken en geen onverwachte vreemde fouten vertonen.
Deze principes zijn natuurlijk best breed interpretabel. Het zegt bijvoorbeeld niet wanneer iets waarneembaar genoeg is. Dat maakt het niet goed meetbaar om te bepalen of je aan de wet voldoet. Gelukkig vormen de bovengenoemde principes ook de basis van een andere richtlijn voor websites, namelijk de web-toegankelijkheidsrichtlijn, ook wel de WCAG genoemd. In deze richtlijnen is wel beschreven hoe je de pricipes moet implementeren, en wordt het dus wél mogelijk om te meten of je voldoet aan de richtlijnen.
Sommige mensen adviseren daarom om de regels van WCAG 2.1 niveau AA te volgen om je website of webshop aan de EAA te laten voldoen. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat de EAA en de Digitale Toegankelijkheidswet nergens expliciet vereist dat je aan de WCAG 2.1 niveau AA moet voldoen. Het zou kunnen dat dit in de toekomst wel zo expliciet wordt benoemd, maar op dit moment is dat niet het geval.
Soms is het ook erg lastig om bestaande websites 100% toegankelijk te maken volgens deze norm (lees ook ons artikel over het implementeren van WCAG 2.1 niveau AA voor WordPress). Voorlopig is er dus nog wel ruimte om zelf invulling te geven aan het toegankelijk maken van je WordPress website of webshop, zolang het eindresultaat aan de principes voldoet.
Geldt de Digitale Toegankelijkheidswet ook voor jou?
Nu we weten wat de wet vereist, is natuurlijk de vraag: wie moeten er precies wel en niet aan Digitale Toegankelijkheidswet voldoen? Allereerst is het goed om te benadrukken dat het altijd goed is om je website voor een breed publiek toegankelijk te maken, en dus ook voor mensen met een beperking. Het is ontzettend waardevol als mensen met een lichamelijke beperking zoveel mogelijk ongehinderd deel kunnen nemen aan de maatschappij. Tegelijk is het goed om te weten of je ook daadwerkelijk verplicht bent om je website toegankelijk te maken. En daar gaan we nu dieper op in.
De digitale toegankelijkheidswet maakt allereerst expliciet duidelijk die van toepassing is op overheden (dat was al langer zo) en op fabrikanten/leveranciers van allerlei fysieke apparaten. Denk aan computers, geldautomaten, kaartjesautomaten voor het openbaar vervoer en e-readers. Op deze toepassingsgebieden gaan we nu niet verder in, omdat dit artikel zich focust op websites en webwinkels.
De wet benoemt verder dat ze geldt voor websites die financiële diensten (leningen, hypotheken, online bankieren) of media-diensten (platforms voor tv-streaming, films en series) verstrekken. Dat zijn vrij specifieke branches die zijn vastgelegd omdat het belangrijk wordt gevonden dat de Europese consument hier toegang tot heeft.
De EAA beschrijft verder dat ze toepassing is op e-handelsdiensten (ofwel e-commerce). Dit zijn diensten (of producten) die via een website/webshop of app worden aangeboden, specifiek met als doel een consumentenovereenkomst tot stand te brengen. Heel concreet betekent dit dus dat de toegankelijkheidswet wel geldt voor webshops waar consumenten producten kunnen kopen of reserveringen kunnen maken. Maar zakelijke websites en business to business (B2B) webshops vallen niet onder de toegankelijkheidswet. Ook affiliate sites die linken naar andere sites, waar de consumentenovereenkomst wordt gesloten, vallen dus niet onder de toegankelijkheidswet (omdat de consumentenovereenkomst op een andere site plaatsvindt).
Ook een business to consumer (B2C) website met een contactformulier of offerteaanvraag-formulier valt niet per se onder de wet. Alleen als een offerteaanvraag echter leidt tot een proces waarbij consumenten wél direct online kunnen bestellen of betalen, dan moet het geheel wel als e-handelsdienst worden gezien.
Deze nuances zijn belangrijk om te bepalen of jouw website of webwinkel nu wel of niet moet voldoen aan de richtlijnen. Is dat het geval? Lees dan snel verder, want er geldt nóg een uitzondering.
Uitzonderingen voor kleine bedrijven
Niet alle bedrijven, die zich volgens bovenstaande criteria aan de wet moeten houden, hoeven aan de toegankelijkheidsregels te voldoen. Als jouw bedrijf een micro-onderneming is, dan ben je sowieso vrijgesteld. Een micro-onderneming:
- Heeft minder dan 10 FTE in dienst, én
- Ofwel een jaaromzet van maximaal €2 miljoen, of een balans van maximaal €2 miljoen,
Is één van bovenstaande criteria op jouw bedrijf niet van toepassing? Dan word je niet gezien als micro-onderneming. En let op: als jouw bedrijf deel uitmaakt van een grotere groep (bijv. een holding), kunnen de cijfers van de gehele groep meetellen.
Is de deadline echt zo strak?
De officiële ingangsdatum van de wet is 28 juni 2025. Hoewel de Europese richtlijn wijst op een overgangsperiode tot 2030 (die dan enkel geldt voor bestaande contracten of infrastructuren die vóór 2025 zijn gestart), is de Nederlandse wet hier niet duidelijk over. Strikt genomen heb je dus tot 28 juni 2025, als de EAA op jouw bedrijf van toepassing is, om te voldoen.
De voordelen van een toegankelijke website
Naast wettelijke verplichtingen biedt toegankelijkheid nog andere voordelen zoals:
- Grotere doelgroep: Je bereikt meer klanten, waaronder mensen met een beperking.
- Betere gebruiksvriendelijkheid: Toegankelijke websites zijn vaak ook prettiger voor andere gebruikers.
- SEO-voordelen: Zoekmachines geven vaak voorrang aan toegankelijke websites.
Wat kun je doen?
Het voldoen aan de toegankelijkheidswet kan in het begin overweldigend lijken, maar met de juiste stappen maak je jouw website of webwinkel toegankelijk en gebruiksvriendelijk. Dit zijn de belangrijkste acties die je kunt ondernemen:
- Inventariseer: Check of jouw website of webwinkel onder de EAA valt.
- Analyseer toegankelijkheid: Controleer hoe toegankelijk jouw website nu is.
- Optimaliseer: Overweeg het toepassen van WCAG 2.1 niveau AA voor een solide basis.
- Vraag advies: Neem contact met ons op om vervolgstappen te plannen en zeker te zijn dat jouw website op tijd aan de wet voldoet. Bekijk onze pagina over WCAG 2.1 voor WordPress voor meer informatie.
Toegankelijkheid is niet alleen een wettelijke eis, maar ook een kans om je klanten beter te bedienen. Neem contact met ons op als je meer wilt weten of hulp nodig hebt om jouw WordPress website of webwinkel toegankelijk te maken. Samen zorgen we ervoor dat je klaar bent voor de toekomst!
Hulp nodig om jouw WordPress website of webshop toegankelijk te maken?
Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.