WordPress

WordPress meertaligheid of multisite, wanneer kies je wat?

Wanneer je meerdere varianten van dezelfde WordPress website opzet, zijn er verschillende oplossingen mogelijk. Zo kunnen je websites variëren in taal (bijv. Nederlands en Engels) of op inhoud (bijv. voor het aanbieden van verschillende diensten op verschillende websites). Daarnaast kunnen je websites op één domeinnaam, meerdere subdomeinen, of verschillende domeinnamen staan. Er zijn verschillende oplossingen om dit te bewerkstelligen, maar wanneer kies je nou wat? In dit artikel lopen we de voor- en nadelen per oplossing door, zodat je beter een keuze kunt maken voor de juiste oplossing.

Wat is meertaligheid?

Meertaligheid houdt in dat je één WordPress website in meerdere talen publiceert. Een veelvoorkomende combinatie is bijv. Nederlands en Engels. Meertaligheid kan ook uitgebreider zijn; bijv. Nederlands, Engels, Duits, Frans, etc. Voor elke taal die je extra toevoegt aan je website, is het goed om je te beseffen dat het heel veel extra (content)werk oplevert. Dat wordt vaak onderschat, en daarom is het belangrijk om heel goed af te wegen welke talen voor jouw doelgroep daadwerkelijk de moeite waard zijn.

Bedenk je daarnaast dat een website in meerdere talen niet hetzelfde is als een website voor meerdere landen. Zo bedien je met de Engelse taal heel veel landen tegelijk, en andersom moet je voor één land als België de talen Vlaams en Frans toevoegen. Neem een kijkje bij onze WordPress tools database voor verschillende goede meertaligheid-oplossingen voor WordPress.

Wat is WordPress multisite?

Met WordPress multisite kun je in één WordPress omgeving meerdere ‘netwerksites’ opzetten. Je logt als beheerder één keer in en je hebt toegang tot meerdere websites. Dit kunnen websites zijn die op verschillende (sub)domeinen staan, of op dezelfde domeinnaam in verschillende mappen.

Een multisite-omgeving klinkt al gauw aanlokkelijk als je meerdere websites beheert, maar door de technische inrichting is het eigenlijk alleen handig als het gaat om meerdere websites die technisch nagenoeg gelijk zijn aan elkaar, en enkel afwijken van elkaar op inhoud (pagina’s, berichten, tekst en afbeeldingen). Hieronder gaan we daar wat dieper op in.

Voordelen en nadelen van een meertalige WordPress website

Wanneer je je WordPress website graag in meerdere talen wil publiceren, en ze onderling gelijk zijn aan elkaar, dan is het gebruik van een meertaligheid-oplossing voor WordPress de beste aanpak. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de plugin WPML ($79) om je gehele website meertalig te maken. Daarbij maakt het niet uit of je per taal een losse domeinnaam hebt (bijv. .com en .nl), of dat je ze liever op één domeinnaam wilt hebben staan (bijv. bedrijf.nl en bedrijf.nl/en/). We zetten de voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen van een meertalige WordPress website

Nadelen van een meertalige WordPress website

Voordelen en nadelen van een WordPress multisite oplossing

Wanneer je je WordPress website graag eenvoudig wilt dupliceren, en je regelmatig snel nieuwe WordPress websites moet opzetten, dan is de multisite oplossing wellicht wat voor jou. We zetten de voordelen en nadelen voor je op een rijtje:

Voordelen van een WordPress multisite oplossing

Nadelen van een WordPress multisite oplossing

Tot slot: Kun je WordPress multisite en meertaligheid combineren?

Het korte antwoord: Ja. Stel dat je als organisatie verschillende diensten hebt die je in losse netwerksites wilt publiceren, maar ook dat je een doelgroep in binnen- en buitenland hebt. Dan zou de combinatie van multisite en meertaligheid een prima oplossing zijn. Bedenk dan wel dat met name de nadelen m.b.t. de performance van je installatie dubbel gaan tellen, en dat een goed hosting- en onderhoudscontract voor je WordPress website extra van belang is.

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen

  • website schijfruimte hostingruimte

    WordPress en hostingruimte verbruik

    WordPress wordt vaak aangeprezen als een gratis systeem om een website of webshop mee te realiseren. Alhoewel WordPress zelf kosteloos is, zijn er wel degelijk…

  • Matomo, een AVG-proof alternatief voor Google Analytics

    Wil je een AVG-proof alternatief voor Google Analytics, dan is Matomo aan te bevelen. Data ownership, AVG proof en 100% nauwkeurig.

  • werken aan een website

    Waarom WordPress geschikt is voor (grote) bedrijven: 10 redenen

    Veilig, stabiel, toekomstbestendig en héél prettig om in te werken! WordPress is voor bedrijven van iedere omvang een heel geschikt CMS.