De standaard zoekfunctie van WordPress websites is vrij eenvoudig en niet configureerbaar. In dit artikel leggen we uit hoe je de zoekresultaten in je WordPress website veel relevanter kunt maken, door met een plugin als SearchWP het zoekalgoritme van je WordPress website te configureren. Zo kun je bijvoorbeeld bedankt-pagina’s uitsluiten van je interne zoekresultaten en nog veel meer.

Wat is SearchWP?

Zoekplugin voor WordPress

Je WordPress website bestaat standaard uit twee post types (pagina’s en berichten), maar kan door thema’s, plugins en maatwerk al snel uitbreiden naar verschillende custom post types (bijv. evenementen, portfolio items, vacatures, etc.). Om de zoekresultaten van je WordPress website logisch en overzichtelijk te houden, zou het fijn zijn als je per post type kan aangeven of en hoe deze meegewogen moeten worden in de zoekresultaten.

SearchWP is een plugin die je in je WordPress website kunt installeren om het standaard WordPress zoekalgoritme te configureren. Het is een betaalde plugin ($ 99 per jaar), maar gratis voor klanten die gebruik maken van WordPress hosting en/of onderhoud bij Sowmedia.

Met SearchWP is heel veel manipulatie van het zoekalgoritme mogelijk. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen een post type uit te sluiten van je zoekresultaten, maar ook om de samenvattingen van evenementen veel meer ‘gewicht’ te geven dan de samenvattingen van vacatures. Het is zelfs mogelijk om de ‘waarde’ van sommige zoekresultaten over te dragen aan een ander pagina (bijvoorbeeld om alle zoekresultaten van losse portfolio-items toe te wijzen aan je algemene portfolio-pagina).

Configureer het zoekalgoritme van WordPress

Zoekalgoritme van WordPress verbeteren

Nadat je SearchWP hebt geïnstalleerd, ga je via Instellingen -> SearchWP naar het configuratiescherm. Je ziet hier alle post types staan die in jouw website beschikbaar zijn. Je kunt elk post type openklappen en direct allerlei zaken configureren. Zo kun je rechtsboven op ‘Exclude’ klikken om het post type geheel uit te sluiten.

Ook kun je middels diverse sliders de standaard ‘gewichten’ instellen voor de belangrijkste onderdelen van je post type. Denk aan de titel, inhoud, samenvatting, reacties en de slug (de naam van het bericht in je URL). Door de titel meer gewicht te geven dan de inhoud van je bericht, geef je eigenlijk aan dat de zoekmatch met een woord in je titel veel zwaarder moet wegen dan met een woord uit de lopende tekst. En door de ‘weight multiplier’ voor reacties zelfs helemaal naar links te schuiven, zorg je ervoor dat die content niet moeten worden meegenomen in je zoekresultaten.

Met ‘Weight transfer’ kun je de zoekresultaten van het gehele post type toewijzen aan een andere pagina (zie het eerder genoemde voorbeeld over een Portfolio). ‘Use Keyword Stem’ houdt in dat er ook op stamwoorden ge-matched mag worden (zo match je met ‘bank’ bijv. ook op ‘banken’). Onder ‘Rules’ kun je de zoekresultaten tenslotte limiteren tot bepaalde posts. Zo kun je voor Pagina’s bijv. een aantal pagina’s uit je zoekresultaten halen (denk aan je privacy policy, bedankt-pagina’s, etc.).

Custom fields meenemen in de zoekindex van WordPress

Zoekfunctie van WordPress uitbreiden met custom fields

Veel post types in WordPress bevatten ook nog ‘custom fields’ (extra velden) met informatie die soms heel relevant is voor je zoekresultaten. Standaard worden deze niet doorzocht door WordPress. Denk bijv. aan evenementen met een extra veld over de locatie van je evenement, of een vacature met extra velden over arbeidsvoorwaarden. Zulke velden wil je natuurlijk graag meenemen in je zoekindex. Ook dat kan met SearchWP.

Klap daarvoor het betreffende post type open in SearchWP en klik op ‘Add Attribute’. Vervolgens kun je de ‘Custom fields’ toevoegen die je wil indexeren, en daar de gewichten voor instellen.

Sneller zoekresultaat in WordPress door een zoekindex

SearchWP biedt nog een voordeel, waar je direct de vruchten van plukt na installatie. De zoekfunctie van WordPress wordt namelijk een stuk sneller omdat de plugin een zogenaamde ‘zoekindex’ maakt van je website. Daarmee wordt je website op de achtergrond alvast gescand en wordt alle relevante data op een slimme manier opgeslagen om deze snel te doorzoeken. Die index wordt op de achtergrond opnieuw voor je opgebouwd wanneer je instellingen en gewichten aanpast, dus daar hoef je helemaal niet naar om te kijken. Maar het is wel leuk om te weten!