Men neme WordPress (gratis), de webshop-plugin WooCommerce (gratis) en de meertaligheid-plugin WPML ($79). Voor omgerekend €80 kun je hiermee in theorie een internationale webshop bouwen en je online winkel beginnen. In dit artikel leggen we uit dat de werkelijkheid wel iets gecompliceerder is en dat die complexiteit vaak wordt onderschat. We bespreken de voordelen en de nadelen van de combinatie WordPress, WooCommerce en WPML.
E-commerce voor WordPress
Je wilt graag online producten gaan verkopen. Je webshop moet er mooi uitzien, maar ook beheersbaar blijven. En je gaat het online doen, dus waarom niet gelijk je potentiële doelgroep vergroten? Je webshop moet daarom ook naar het Engels (of Duits, Spaans, Chinees, etc.) te vertalen zijn.
Je stuit op WooCommerce, WordPress en WPML. Je wordt enthousiast – en niet onterecht, want laten we beginnen met melden dat we hier drie geweldige stukken software in handen hebben. WordPress is met recht het meest gebruikte open-source CMS ter wereld, WooCommerce het meest gebruikte webshop systeem en WPML de beste plugin om die combinatie compleet en in meerdere talen aan te bieden. Zo hebben wij bijvoorbeeld meerdere websites voor veiligheidsschoenen van Bata Industrials ontwikkeld in WordPress, WooCommerce en WPML.
Woocommerce en WPML kwadrateren de complexiteit in WordPress
Maar software die jou veel mogelijkheden biedt, is vaak ook ingewikkeld, juist door die mogelijkheden. Bij WooCommerce kun je je uren bezighouden met het langslopen van alle mogelijke instellingen. En omdat je waarschijnlijk niet dagelijks webshops bouwt, moet je bij elke instelling goed nadenken wat de beste configuratie is, of wat er eigenlijk precies mee wordt bedoeld.
Toch kunnen de juiste instellingen van de verschillende plugins je een hoop tijd besparen als deze gelijk goed staan. Neem daarom de tijd om alle instellingen langs te lopen en goed na te denken wat voor jou van toepassing is. Een paar voorbeelden:
- Wil je per product verschillende kleuren aanbieden (bijv. een stoel), of wil je juist per kleur verschillende maten tonen (bijv. een trui)?
- Wil je je prijzen inclusief of exclusief BTW weergeven aan bezoekers?
- Welke tarieven reken je voor de verzending van producten (en reken je meer voor verzending naar het buitenland)?
Voor het instellen van de meertaligheid van je WordPress webshop gelden misschien nog wel meer vragen. Wil je bijvoorbeeld bij het vertalen van een product álle waarden vertalen, of kunnen sommige velden gewoon overgenomen worden van het origineel (zoals de afbeeldingen, vraagprijs en toegewezen categorieën)? En wat moet er gebeuren als een product alleen relevant is voor een enkele taal?
Uitbreidingsmogelijkheden WooCommerce en WPML
Er zijn vele plugins beschikbaar die werken als een uitbreiding op WordPress, WooCommerce en WPML. De belangrijkste uitbreidingen voor WooCommerce zijn de betalingswijzen. In Nederland kennen we iDeal, maar er zijn binnen Europa ook veel andere betalingsvormen. Internationaal wordt PayPal of creditcard vaak gebruikt.
Hoewel sommige WordPress plugins voor WooCommerce simpelweg noodzakelijk zijn (zoals iDeal voor WordPress in Nederland) is de verleiding al snel groot om nog meer plugins te installeren. Elke uitbreiding voegt vaak hele handige mogelijkheden toe, maar maakt jouw WordPress website ook nóg complexer. Je stapelt steeds meer afhankelijkheden op elkaar.
Lees een voorbeeld over gestapelde complexiteit
Stel dat je WordPress, WooCommerce, WPML, iDeal hebt geïnstalleerd. Je merkt dat verkoop in het buitenland gestaag toeneemt, dus je wil de verzendprijzen naar verschillende landen beter kunnen beheren. Hiervoor is de Table Rate Shipping add-on zeer handig. Klanten vragen daarnaast steeds vaker om een factuur in PDF, dus je voegt de PDF Invoices plugin toe, die dit automatisch voor je regelt. Je hebt nu al zes afhankelijkheden ingebouwd, omdat deze drie plugins niet alleen met WordPress en WooCommerce moeten blijven samenwerken, maar ook met WPML.Per 1 januari 2015 zijn de BTW-regels voor de verkoop van diensten aan andere Europese landen veranderd, dus nu heb je een plugin nodig die het mogelijk maakt om verschillende BTW-tarieven voor verschillende landen te hanteren. Nu moet je controleren of die wijziging wel goed samenwerkt met de Table Shipping Rates, maar ook of de PDF facturen wel voor alle landen de juiste bedragen tonen. Stel nu dat WooCommerce een update uitbrengt (of één van de andere plugins), dan betekent dit dat je zeker moet weten dat alle uitbreidingen nog steeds goed werken. En dat is niet altijd gelijk het geval. Gevolg; onverwachte eigenaardigheden uit soms onverwachte hoek.
Add-ons breiden de functionaliteit van je WooCommerce webshop dus wel uit, maar maken de website ook veel complexer en vatbaarder voor onverwachte eigenaardigheden.
WordPress thema voor WooCommerce en WPML
Bij het inrichten van je WordPress webshop moet je ook nadenken over een keuze voor de layout. Er zijn tienduizenden WordPress thema’s verkrijgbaar, maar er zijn er een stuk minder die speciaal gebouwd zijn met ondersteuning voor WooCommerce én WPML. De uitstraling van je WordPress theme moet natuurlijk goed bij je passen, maar het is ook belangrijk dat je thema – net zoals plugins – te updaten blijft. Kies daarom voor een WordPress thema dat veel gekocht wordt, dat vergroot de kans dat de maker je thema lang blijft updaten. Bekijk een overzicht van veel verkochte WordPress thema’s voor WooCommerce en WPML.
Content invoeren kost heel veel tijd
Als je je webshop eenmaal hebt geconfigureerd, een thema hebt gekozen en alle plugins zijn ingesteld, begint het werk om de content in te gaan voeren en je productcatalogus te vullen. In onze ervaring is dit veruit de meest onderschatte stap in het hele proces om een webshop in te richten. Het bij elkaar zoeken van alle productinformatie, het verzamelen of maken van productfoto’s en de invoer van alle prijzen en producteigenschappen kosten veel meer tijd dan je denkt – zelfs met een gebruiksvriendelijk CMS als WordPress.
Bovendien wil je dat je beschrijvingen, prijzen en productinformatie kloppen, dus doordat je secuur moet werken, kosten deze inspanningen ook nog veel energie. Daarnaast verdubbel je letterlijk je werk als je alles ook nog in een tweede (of derde) taal wilt invoeren. Wanneer je dus klaar bent met het installeren, configureren en uitzoeken van plugins en thema’s, moet het echte werk eigenlijk nog beginnen. We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze stap altijd heel erg tegenvalt!
Bezuinig niet op snelheid en veiligheid
We krijgen van WooCommerce gebruikers regelmatig de vraag of we hun WordPress webshop sneller kunnen krijgen. Als ideaal voorbeeld wordt dan meestal Zalando of Bol.com genoemd. Dit zijn echter websites waar jaarlijks vele tonnen worden geïnvesteerd in het optimaliseren van de website. Het is dan ook niet realistisch om die snelheid als uitgangspunt te nemen, maar er zijn zeker zaken die verbeterd kunnen worden om je WordPress webwinkel sneller in te laten laden.
Dat begint door in elk geval niet te bezuinigen op kwaliteitshosting voor WordPress. Je hebt immers complexe software draaien en dat vereist een krachtige server die snel alle product- en paginaverzoeken kan afhandelen. Zelfs voor de premium WordPress hosting partijen is het optimaliseren van de de snelheid voor WooCommerce en/of WPML nog best een uitdaging, maar dan heb je in elk geval een partij die er alles aan zal doen om het optimale eruit te halen.
Hetzelfde geldt voor WordPress onderhoud; wij merken in de praktijk dat we meer tijd kwijt zijn aan het gecontroleerd updaten van webshops dan aan ‘normale’ WordPress websites. Het eerder genoemde voorbeeld over de opstapeling van geïnstalleerde uitbreidingen speelt hierin een belangrijke rol; er moet op steeds meer niveau’s gecontroleerd worden of de webshop nog naar behoren functioneert.
Tot slot speelt veiligheid van je webwinkel ook een rol in de keuze voor WordPress hosting en onderhoud; je wilt niet alleen dat je website in de lucht blijft, maar ook dat bijvoorbeeld je klantgegevens beschermd blijven. Je zal niet de eerste (en helaas ook niet de laatste) webwinkel hebben waar door achterstallig onderhoud een lek niet op tijd is gedicht.
Vindbaarheid & SEO van WooCommerce en WPML
Een groot voordeel van een webshop in WordPress, is dat je gebruikt maakt van een architectuur die al uitstekend is voorbereid om goed geïndexeerd te kunnen worden door Google. In combinatie met een goed WordPress thema en snelle WordPress hosting heb je dus echt een troef in handen. De gratis WordPress SEO plugin helpt je om je webwinkel af te stemmen op zoekmachines en ondersteunt ook WooCommerce.
Het instellen van de permalinks van je webshop is bovendien ook iets dat je vanaf het begin gelijk goed moet doen; die moet je niet meer aanpassen wanneer je live gaat met je webshop. Standaard is de permalink-basis voor je webshop: /shop en voor een product: /product, maar eigenlijk is dat heel algemeen. Waarschijnlijk verkoop je een specifiek product, of voor een specifieke doelgroep. Denk erover na of je dat in de permalink basis kan verwerken, dan komt dat namelijk als zoekwoord terug in bijna elke URL van je webwinkel. Verkoop je bijvoorbeeld kinderboeken, maak dan /kinderboeken van /shop en /kinderboek van /product.
Conclusie: Wat mag het kosten?
WordPress is een uitstekende keuze om een professionele webshop mee op te zetten vanwege de beheersbaarheid, vindbaarheid en de vele uitbreidingsmogelijkheden. Maar als je verwacht om voor acht tientjes klaar te zijn, dan kom je helaas bedrogen uit. Het opzetten van een goed online e-commerce platform kost geld en heel veel tijd – welk systeem je ook kiest, ook in het open-source platform WordPress. Om je webshop tot een succes te brengen, kun je het er dus niet ‘eventjes’ bijdoen. Daar moet je echt op voorbereid zijn. Bovendien is premium kwaliteitshosting voor WordPress en WooCommerce een vereiste, in combinatie met een strak update- en onderhoudsprogramma.