Gebruik A/B testen voor nieuwsbrief optimalisatie

Gebruik A/B testen voor nieuwsbrief optimalisatie

Met de a/b-test verbeter je stap voor stap je nieuwsbrief. De test levert informatie op, waarmee je de openratio, doorklikratio en conversieratio verhoogt. Wat is een a/b-test precies en hoe werkt het?

Simpel eigenlijk. Je maakt twee versies van een nieuwsbrief, waarbij je in versie 2 één onderdeeltje verandert. Versie 1 verstuur je naar een random gekozen groep (5% van je e-mailbestand). Versie 2 stuur je naar een andere random geselecteerde groep (weer 5% van de adressen).

Je monitort vervolgens in Google Analytics hoe vaak de brief wordt geopend en hoe vaak er op links wordt doorgeklikt. Binnen twintig minuten zie je vaak al welke brief het beste scoort. De winnende versie stuur je naar de overige 90% van je adressen.

Je monitort vervolgens in Google Analytics hoe vaak de brief wordt geopend en hoe vaak er op links wordt doorgeklikt. Binnen twintig minuten zie je vaak al welke brief het beste scoort. De winnende versie stuur je naar de overige 90% van je adressen.

Op deze nieuwsbriefonderdelen kun je variëren:

  • Onderwerpregel
  • Formulering van de call to action
  • Header
  • Hoeveelheid berichten
  • Lange tegenover korte stukken tekst
  • Kleuren en foto’s
  • Personalisering
  • Lay-out
  • Banners
  • Hoeveelheid producten dat je aanbiedt per nieuwsbrief
  • Tijdstip van verzending

Door elke keer een a/b-test uit te voeren leer je je doelgroep steeds beter kennen. Je nieuwsbrief raakt zo steeds beter afgestemd op de wensen van je lezers, en daarmee boek je gegarandeerd succes.

Bron: www.mailblaze.com

CreateSend
In de Nieuwsbrievenmodule van CreateSend kun je heel gemakkelijk a/b-testen uitvoeren. Dat zit in het alle pakketten. Lees meer »

Dit artikel is geschreven door Martine van Blaaderen op het blog

Gerelateerde artikelen

WordPres menu navigatie maken

WordPress menu aanpassen: Hoe doe je dat?

Je navigatie-menu aanpassen in WordPress is erg eenvoudig. In deze handleiding leggen we stap voor stap uit uit hoe je een menu in je WordPress website kunt aanpassen.

Lees verder

Waar kun je allemaal WordPress hulp vinden?

Hoewel WordPress een zeer gebruikersvriendelijk content management systeem (CMS) is, kan het nog wel eens voorkomen dat je ergens niet uitkomt. Dit kan erg frustrerend zijn en je wilt op dat moment ook niks liever dan WordPress hulp. Lees in dit artikel meer over de verschillende WordPress hulpbronnen.

Lees verder

Gutenberg en Full Site Editing: de toekomst van WordPress

WordPress heeft de afgelopen jaren een flinke transformatie ondergaan. De introductie van de Gutenberg-blokeditor in WordPress 5.0 en de daaropvolgende ontwikkeling van Full Site Editing…

Lees verder