Gebruik A/B testen voor nieuwsbrief optimalisatie

Gebruik A/B testen voor nieuwsbrief optimalisatie

Met de a/b-test verbeter je stap voor stap je nieuwsbrief. De test levert informatie op, waarmee je de openratio, doorklikratio en conversieratio verhoogt. Wat is een a/b-test precies en hoe werkt het?

Simpel eigenlijk. Je maakt twee versies van een nieuwsbrief, waarbij je in versie 2 één onderdeeltje verandert. Versie 1 verstuur je naar een random gekozen groep (5% van je e-mailbestand). Versie 2 stuur je naar een andere random geselecteerde groep (weer 5% van de adressen).

Je monitort vervolgens in Google Analytics hoe vaak de brief wordt geopend en hoe vaak er op links wordt doorgeklikt. Binnen twintig minuten zie je vaak al welke brief het beste scoort. De winnende versie stuur je naar de overige 90% van je adressen.

Je monitort vervolgens in Google Analytics hoe vaak de brief wordt geopend en hoe vaak er op links wordt doorgeklikt. Binnen twintig minuten zie je vaak al welke brief het beste scoort. De winnende versie stuur je naar de overige 90% van je adressen.

Op deze nieuwsbriefonderdelen kun je variëren:

  • Onderwerpregel
  • Formulering van de call to action
  • Header
  • Hoeveelheid berichten
  • Lange tegenover korte stukken tekst
  • Kleuren en foto’s
  • Personalisering
  • Lay-out
  • Banners
  • Hoeveelheid producten dat je aanbiedt per nieuwsbrief
  • Tijdstip van verzending

Door elke keer een a/b-test uit te voeren leer je je doelgroep steeds beter kennen. Je nieuwsbrief raakt zo steeds beter afgestemd op de wensen van je lezers, en daarmee boek je gegarandeerd succes.

Bron: www.mailblaze.com

CreateSend
In de Nieuwsbrievenmodule van CreateSend kun je heel gemakkelijk a/b-testen uitvoeren. Dat zit in het alle pakketten. Lees meer »

Dit artikel is geschreven door Martine van Blaaderen op het blog van onze nieuwsbrievenservice CreateSend.