De variëteit aan WordPress thema’s is de afgelopen jaren sterk gestegen. Voorheen koos je voor één design, maar in het afgelopen jaar zijn WordPress themes ware bouwpakketten geworden. Je kan hele diverse websites maken binnen één thema. Dit worden multi-purpose thema’s genoemd. De uitstraling van je website is met een paar klikken totaal anders. In dit artikel leggen we uit wat de voor- en nadelen van multi-purpose thema’s zijn en welke multi-purpose thema’s wij aanraden.

WordPress thema’s als bouwpakket

De meeste multi-purpose thema’s worden aangeboden op ThemeForest. Op deze marktplaats worden meer dan 4.500 WordPress themes aangeboden. ThemeForest is de grootste website voor de verkoop van WordPress themes. Om op te vallen zijn aanbieders steeds meer technische functionaliteiten gaan toevoegen aan thema’s. Zoveel functionaliteiten dat je met multi-purpose thema’s als een bouwpakket – zonder veel te programmeren – bijzonder mooie en professionele websites kan neerzetten.

Naast deze voordelen is er een legitieme discussie gaande of thema’s wel zoveel functionaliteiten in zich zouden moeten hebben. Hoewel er veel mogelijkheden zijn, zal je waarschijnlijk ook veel functies niet gebruiken. Dit maakt je website extra gevoelig voor bugs; bijvoorbeeld bij een update van een thema of nieuwe browserversie. In een ideale situatie omvat de thema het ontwerp en worden de functionaliteiten toegevoegd door plug-ins. In dat geval zou bijvoorbeeld een portfolio via een plug-in worden aangestuurd, terwijl de look & feel in het thema zit. Vaak zitten dergelijke functionaliteiten echter in thema’s opgenomen.

Eigenschappen van multi-purpose thema’s

  • Configuratie via backend; een groot deel van het design is aanpasbaar via configuratie van de thema instellingen. Bijvoorbeeld kleuren en fonts;
  • Variatie in keuze van design; door het importeren van demo-inhoud kun je vaak allerlei mogelijke variaties inladen en aanpassen;
  • Layout-editor; een layout-editor of content-builder om bloksgewijs de elementen binnen een website aan te passen;
  • Custom post types; meedere toegevoegde custom post types voor portfolio, medewerkers, services, et cetera;
  • Integratie plug-ins; integratie met bekende plug-ins zoals WordPress SEO, WPML;
  • One-page design; de meeste multi-purpose thema’s hebben ook een variant voor one-page design;
  • Webshop; integratie met de webshop plugin WooCommerce.

De voordelen

  • Gebruiksvriendelijke configuratie thema; zonder te programmeren kan het design van de website grotendeels via instellingen van het thema geconfigureerd worden. Kleuren en fonts zijn bijvoorbeeld via de backend aan te passen;
  • Design trends; populaire trends in webdesign worden in een vroeg stadium in de multi-purpose thema’s opgenomen;
  • Content builder; goede integratie met bestaande of geïntegreerde content builder/layout editors;
  • Variëteit van mogelijkheden; de thema’s hebben vaak een ongekend hoog aantal variatiemogelijkheden.

De nadelen

  • Complexiteit; vanwege de vele mogelijkheden zijn de thema’s complex geworden;
  • Leercurve; nieuwe gebruikers hebben veel tijd nodig om het thema en de mogelijkheden te leren kennen;
  • Bugs; vanwege de vele mogelijkheden zijn multi-purpose thema’s ook gevoelig voor bugs (programmeerfouten);
  • Maatwerk; uiteindelijk is er altijd wel maatwerk nodig. Het is dus een illusie om te denken dat technische kennis niet nodig is.

Conclusie: bezint eer ge begint!

Je moet aardig handig zijn of worden voordat je alle mogelijkheden van multi-purpose thema’s beheerst. Daarnaast is de kans groot dat je bugs tegenkomt, waarbij je kennis van HTML, CSS en/of PHP moet hebben om deze op te lossen. We adviseren multi-porpose thema’s dan ook met name voor bureau’s waar techneuten beschikbaar zijn voor het maatwerk en de bugs.

Aanbevolen multi-purpose thema’s

Bij het kopen van een multi-purpose theme raden we aan om te kiezen voor goed verkopende thema’s. Deze verkopers hebben namelijk budget beschikbaar om de thema’s te blijven updaten en er zodoende voor te zorgen dat bugs verholpen worden en nieuwe technieken als feature worden toegevoegd.

We maken zelf met name gebruik van Enfold en Jupiter. Deze thema’s waren de eerste multipurpose thema’s met een goede geïntegreerde layout-editor. Inmiddels kennen we deze thema’s van binnen en buiten. De andere aanbevolen thema’s staan ook goed bekend en worden veel gebruikt.



Meer dan 88.950 keer verkocht (gemiddeld 114 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 26.000 keer verkocht (gemiddeld 86 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 37.000 keer verkocht (gemiddeld 71 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 8.600 keer verkocht (gemiddeld 50 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 22.000 keer verkocht (gemiddeld 41 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 15.000 keer verkocht (gemiddeld 41 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 423 keer verkocht (gemiddeld 33 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 9.462 keer verkocht (gemiddeld 31 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 3.200 keer verkocht (gemiddeld 26 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 2.800 keer verkocht (gemiddeld 25 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 10.000 keer verkocht (gemiddeld 24 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 1.865 keer verkocht (gemiddeld 22 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 5.860 keer verkocht (gemiddeld 13 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 2.500 keer verkocht (gemiddeld 11 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 912 keer verkocht (gemiddeld 10 per dag).

Demo | Meer info



Meer dan 909 keer verkocht (gemiddeld 8 per dag).

Demo | Meer info

  • Hé Erwin, ik mis Avada en 3Clicks. Zijn die minder beoordeeld?

  • Erwin van Ginkel schreef:

    Beste Willem, Avada heb ik niet opgenomen omdat ze tot voor kort alleen nog met shortcodes werkten en niet met een content editor. Content editors vind ik voor multi-purpose themes noodzakelijk. Ik kwam er net achter dat Avada inmiddels ook een eigen content editor heeft geintegreerd. Dus ik ga Avada wel opnemen. 3Clicks heb ik over het hoofd gezien. Die ga ik ook opnemen. Bedankt voor de tips. Heb jij trouwens zelf goede ervaringen met beide themes?

  • Hé Erwin, Avada heeft inderdaad inmiddels een prima editor. Daarvoor gebruikte ik de Visual Composer die ik als plugin toevoegde. Dat werkte ook al prachtig. Ja … ik werk veel met Avada en 3Clicks en ben zeer tevreden over het geheel. Ook de performance is prima.

  • Hans Hautvast schreef:

    Ik maak gebruik van Divi, van Elegant Themes. Wat is je oordeel daar over?

  • Erwin van Ginkel schreef:

    Beste Hans, DIVI zelf heb ik nog niet gebruikt. In het verleden hebben we wel andere themes van Elegant Themes gebruikt. Dat beviel erg goed. Een overzichtelijk aantal mogelijkheden om aan te passen en technisch stabiel (weinig bugs). Een groot voordeel van Elegant Themes is dat ze abonnementen verkopen, waardoor je een jaar lang al hun thema’s (meer dan 87) mag gebruiken voor de prijs van 1 thema bij andere verkopers.

    Pas later is ook Elegant Themes in de content builders gestapt. Eerst met een aparte plug-in en later dus ook met de plug-in geïntegreerd in een theme. Dat is DIVI geworden. Doordat we hem zelf nog niet hebben gebruikt, zijn we juist wel erg nieuwsgierig naar jouw eigen ervaringen.

  • Mathieu schreef:

    hebben er mensen ervaring met het
    Total drag and drop theme van wpexplorer?

  • Harm schreef:

    Ha Erwin, dank je voor het informatieve artikel. Twee vragen: ik denk erover het Stockholm thema te kopen. Mooi vind ik maar in de demo lijkt het aan de trage kant. Wat denk jij? En is jullie eigen site gebaseerd op Enfold? Dat is wel overal razendsnel. Dank je alvast.

  • Erwin van Ginkel schreef:

    Beste Harm, ik vermoed dat het thema niet de grootste oorzaak is voor de traagheid van de demo. Uiteraard draagt de opzet van de code van het thema zeker bij aan de snelheid, maar de grootste factor is waarschijnlijk de hosting. Zie ook: https://www.sowmedia.nl/wordpress/trage-wordpress-website-achterhaal-de-oorzaak.

    Wij gebruiken inderdaad Enfold. Daar hebben we wel op hostingniveau een Varnish Caching bovenop zitten. Dus ook daar is het thema niet de belangrijkste indicator van de snelheid.