WordPress

Meta description : hoe opvallen in de zoekresultaten?

Meta description

Een meta description is een HTML-element dat de inhoud van je pagina beschrijft en samenvat voor gebruikers en zoekmachines. Hoewel meta data niet meer zo belangrijk is voor het hoger ranken in de zoekmachines als het vroeger, speelt de meta description nog steeds een belangrijke rol voor het trekken van bezoekers naar een landingspagina.

Het maken van overtuigende meta descriptions is iets wat vaak wordt verzaakt. Tijdens het afronden van een pagina worden deze HTML-elementen snel even ingevuld en wordt er daarna niet meer naar omgekeken. Erg zonde, een meta description is namelijk het visitekaartje van een pagina en een simpele manier om meer bezoekers naar je website te leiden. Zoekmachinegebruikers klikken namelijk sneller op een website met een overtuigende en aantrekkelijke meta description. 

Hoe maak je een goede meta description?

Eigenlijk fungeren meta descriptions als een soort advertentieteksten, maar dan niet betaald. Wanneer een zoekmachinegebruiker zoekt op een bepaald keyword, toont Google de meta description als een samenvatting van de pagina. Bij advertenties werkt dit ongeveer ook zo. 

Een overtuigende meta description heeft de kracht om de click-through rate van jouw organische zoekresultaten te verhogen. Dat betekent dat meer mensen die jouw pagina zien in de zoekresultaten ook daadwerkelijk doorklikken en op jouw site terecht komen. Dit leidt uiteindelijk tot meer organisch verkeer, zelfs als je rankings gewoon hetzelfde blijven. 


Waar voldoet een goede meta description aan ?

Vier extra gouden tips voor geavanceerd meta descriptions:

Voorbeelden van overtuigende meta descriptions 

Heb je inspiratie nodig? Werp dan eens een blik op de voorbeelden hieronder: 

Etos heeft hun website op zo’n manier gestructureerd dat hun menu items onder de meta description worden opgesomd. Hierdoor valt de meta description als geheel meer op. Ook hebben ze gebruikt gemaakt van USP’s en vinkjes om te description uniek en onderschiedend te maken.

Een meta description geeft antwoord en triggert de zoeker om te klikken.

Door emoji’s aan je meta description toe te voegen, valt ie beter op. Dat zie je goed terug in het voorbeeld hieronder.

Voeg emoji’s toe aan je meta description.

Bol.com maakt de meta description op het keyword ‘schoenen kopen’ overtuigender door ratings toe te voegen.

Met ratings maak je een meta description overtuigender.

Hulp nodig met het maken van een meta description ?

Onze copywriters helpen jou graag mee met het schrijven van overtuigende meta descriptions en ons webteam kan niet wachten met het implementeren van structured data in jouw website. Heb je een boost nodig in de zoekmachines? Klik dan op de button hieronder!

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen

  • Veiligheid wachtwoorden

    Hoe veilig zijn jouw wachtwoorden?

    Wij merken dat veel gebruikers niet altijd veilige wachtwoorden kiezen. Heb jij veilige wachtwoorden? Doe de test!

  • website schijfruimte hostingruimte

    WordPress en hostingruimte verbruik

    WordPress wordt vaak aangeprezen als een gratis systeem om een website of webshop mee te realiseren. Alhoewel WordPress zelf kosteloos is, zijn er wel degelijk…

  • Matomo, een AVG-proof alternatief voor Google Analytics

    Wil je een AVG-proof alternatief voor Google Analytics, dan is Matomo aan te bevelen. Data ownership, AVG proof en 100% nauwkeurig.