Keyword onderzoek: hoe de juiste keywords selecteren in 2021?

Keyword onderzoek

Het selecteren van de juiste keywords (of zoekwoorden) voor je website is cruciaal om vindbaar te worden in Google en andere zoekmachines. In de goede oude dagen van zoekmachineoptimalisatie was het bedenken van keywords erg eenvoudig. Je stopte je website gewoon vol met veel verschillende keywords en was vervolgens direct zichtbaar in Google. Even later was deze ‘keyword stuffing’ strategie niet meer effectief en moest iedere pagina om een exclusief keyword draaien. Elke pagina werd toen volgens één focus keyword ingericht en alle content moest hier volledig op in haken. 

De laatste strategie wordt nog steeds gebruik en kan erg goed werken. Echter wordt het bepalen van de juiste set aan keywords steeds moeilijker door het alsmaar veranderende Google algoritme. Door de zogeheten ‘Hummingbird update’ is context waarin de zoekopdracht wordt uitgevoerd een stuk belangrijker geworden. Dit betekent dat er niet zo zeer in keywords gedacht moet worden, maar eerder in verschillende onderwerpen. 

De verschuiving naar contextueel zoeken

Heb je ooit gemerkt dat als je bijvoorbeeld ‘weer’ of ‘bioscoop’ googlet, de meest logische en relevante zoekresultaten voor je worden weergeven? Voor het keyword ‘weer’ wordt de temperatuur in jouw stad of dorp getoond. Voor het keyword ‘bioscoop’ worden de bioscopen met hun openingstijden in jouw omgeving getoond. 

Als Google jouw zoekopdracht te letterlijk had genomen, dan werden er waarschijnlijk Wikipedia pagina’s van de begrippen getoond. Dit zogeheten contextuele zoeken wordt steeds preciezer en op den duur zullen zoekmachines steeds meer begrijpen van jouw context. Naast de context, probeert Google zoveel mogelijk informatie te verzamelen van de zoeker. Dit betekent dat voor elke zoeker, ook al googlen ze dezelfde zoekterm, de getoonde resultaten anders zullen zijn.

Betekent dit dat je geen rekening meer hoeft te houden met keywords? Nee absoluut niet. Mensen zullen namelijk vooral blijven zoeken op algemenere keywords zoals ‘weer’ en ‘bioscoop’. Het blijft dus belangrijk om dit soort keywords in je website te hebben verwerkt. Het voornaamste voordeel van de update is dat bezoekers nu met verschillende zoekopdrachten op je website terecht zullen komen, afhankelijk van hun persoonlijke voorkeuren. 

Hoe doe ik dan een keyword onderzoek? 

Het grappige is dat je eigenlijk helemaal geen marketingbureau nodig hebt om een keyword onderzoek voor je te doen. Jij hebt namelijk iets heel belangrijks dat zij niet hebben en dat is jarenlange branche ervaring. Jouw branche ervaring en kennis van je klanten vormen de basis van de krachtigste tool die de mens bezit: het gezonde verstand. Wat we proberen te zeggen is dat jij als geen ander weet waar je doelgroep naar googlet. En dit is nu precies wat Google met de Hummingbird update wil bereiken. Context en logica worden namelijk steeds belangrijker. Hier kun jij als branche expert op in spelen. 

Onze top 4 keyword tools voor een succesvol keyword onderzoek 

Om jouw gezonde verstand te bevestigen, heb je objectieve data nodig. Alleen dan zul je een optimale lijst van keywords voor jouw website kunnen samenstellen. Je moet namelijk weten hoe vaak er op een keyword gezocht wordt in Google en hoe groot de kans is dat jij een goede ranking zal behalen op de keywords.

Voordat je de keywords gaat analyseren, probeer je eerst een zo groot mogelijke database van mogelijke keywords te creëren. Als je verstandig bent, gebruik je hier ook je gezond verstand voor 😉. De keywords die je hebt bedacht, kunnen vervolgens gebruikt worden als input voor een aantal keyword tools die wij voor jou hebben geselecteerd.

Optie 1: Zoekwoordplanner Google (gratis)

Met de zoekwoordplanner van Google is het erg gemakkelijk om te onderzoeken op welke keywords er wordt gezocht en hoe vaak dit per maand gebeurt. Op basis van de data heb je inzicht in de informatiebehoefte van de doelgroep en kun je relevante keywords selecteren waar jouw doelgroep op zoekt. 

Tot op de dag van vandaag is de zoekwoordplanner van Google nog steeds één van de beste gratis tools die er beschikbaar is. Dit is niet verrassend want de data die je ziet, komt rechtstreeks uit Google zelf. Dit maakt de data nauwkeurig en betrouwbaar.

Omdat de tool de laatste jaren vooral zo ingericht is om jou te overtuigen om Google Ads campagnes te bouwen, heeft de tool ook wat beperkingen. Zoekwoorden worden bijvoorbeeld vaak gebundeld met nauw verwante zoektermen en samengevoegd tot één zoekterm. Ook worden er bepaalde parameters laten zien die alleen relevant zijn voor Google Ads. 

Dat gezegd hebbende, is de zoekwoordplanner zeker een geschikte tool voor het vinden van nieuwe keywords. 

Optie 2: SEMrush (betaald) 

SEMrush is één van de meest volledige keyword onderzoek tools die je kunt vinden in SEO-land. Met de tool is het mogelijk om via diverse mogelijkheden nieuwe zoekwoorden te vinden, zoekvolumes te achterhalen en concurrenten te analyseren. De tool is beschikbaar vanaf $83 per maand als je jaarlijks betaalt. 

Maar SEMrush is eigenlijk veel meer dan alleen een zoekwoordanalyse tool. Je kunt er namelijk vreselijk veel verschillende informatie uithalen voor het hoger scoren in Google. 

Kortom: SEMrush is een perfecte vervanger voor de Google zoekwoordplanner en biedt een stuk meer functionaliteiten. 

Optie 3: SE Ranking (betaald)

SE Ranking is een zeer volledige SEO-analyse tool die wij voor veel van onze klanten inzetten. Het handige aan de tool is dat je op een hele overzichtelijk manier keywordsets met hun posities kan tracken. 

Als je zelf aan SEO doet en je wilt de voortgang van posities tracken, dan is ons advies om deze tool in te zetten voor je klanten. 

Andere handige functionaliteiten die de tool biedt: de backlink checker, technische SEO audits, index checker en een compleet SEO-plan dat je kunt doorlopen voor een klant.

Optie 4: Ubersuggest (gratis en betaald)

Ubersuggest is een keyword onderzoek tool die is ontwikkeld door de SEO-goeroe Neil patel. Het is mogelijk om gratis gebruik te maken van de software, maar hier zit een dagelijks limiet op. De gratis variant is handig om een snelle check te doen van de zoekvolumes, concurrentie en CPC van een aantal keywords. 

De tool is erg handig voor het opdoen van nieuwe content ideeën voor je keywords. Ook zie je de URL, backlinks, domeinscore en social shares van de concurrenten waar je tegen gaat concurreren. 

Strategieën voor het selecteren van de juiste keywords 

Nu je wat meer begrip hebt van hoe je keyword onderzoek kunt doen, is het tijd voor het selecteren van de juiste keywords. Dit is een erg belangrijk proces, aangezien dit de basis is voor het beter vindbaar worden in Google. Kies je de verkeerde keywords uit, dan is het mogelijk dat je niet worden gevonden door potentiële klanten. 

Analyseer met deze drie factoren in gedachten 

Voor de keyword analyse is het belangrijke dat je de volgende gegevens nauwkeurig analyseert:

Het zoekvolume van het keyword: ga voor jezelf na of dit hoog genoeg is en hoeveel potentiële bezoekers je met dit keyword op je website kan krijgen;

De moeilijkheid van het keyword: welke tool je ook gebruikt, bijna allemaal geven ze wel in een indicatie van hoe moeilijk het is om op het keyword te scoren op basis van de concurrentie. Ga voor jezelf na of de strijd het waard is of dat je liever op een makkelijker keyword scoort; 

Het aantal kwalitatieve backlinks van de concurrent: ga na hoeveel kwalitatieve backlinks de concurrenten hebben op het keyword waar je op wil scoren. Zijn dit er honderden, dan is de kans klein dat je ze gaat inhalen, tenzij je zelf ook aan de slag gaat met linkbuilding

Gebruik zoekwoorden die van je bezoekers klanten maken

Bij het selecteren van een keyword, is het verstandig om jezelf de volgende vraag te stellen: kan dit keyword mij meer potentiële klanten opleveren? Een slimme tactiek is om je woorden een boost te geven door wat extra verkoopkracht toe te voegen.

Hoe je dit doet?

Conversie gerichte keywords toevoegen

Conversie gerichte keywords zijn de zoekopdrachten die zoekers gebruiken als ze van plan zijn een product of dienst aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende toevoegingen op een zoekwoord: 

  • Paracetamol kopen
  • Kinderkleding aanbieding 
  • Tuinmeubel korting 
  • Website laten maken 
  • Keuken monteren uitbesteden 

Product keywords toevoegen 

Als iemand op zoek is naar een specifiek product, is het mogelijk dat ze bepaalde keywords aan een product keyword toevoegen waar ze meer informatie over willen hebben. Het toevoegen van product zoekwoorden kan een groot verschil maken:

  • Ervaringen Apple Watch 3
  • Reviews Acer Swift 3
  • Beste koptelefoon
  • Meest gekozen vakanties 
  • Goedkope reiskoffers 
  • Betaalbare laptops 

Long tail vs short tail keywords

Een extra tip voor het uitkiezen van geschikte keyword, is door een onderscheid te maken tussen short tail en long tail zoekopdrachten. Short tail zoekopdrachten zijn keyword die bestaan uit niet meer dan drie woorden, zoals ‘goedkope hardloopschoen’ of ‘beste restaurants’. Op dit soort keywords wordt het meest gezocht en de concurrentie hierop is dan ook fors. Long tail keywords omvatten langere en meer specifieke zoekopdrachten. Er zijn meer combinaties mogelijk, maar het verkeer per zoekopdracht ligt meestal lager. In plaats van te zoeken op de ‘beste restaurants’, zou een long tail zoekopdracht kunnen zijn ‘de beste sushi restaurants’. Het aantal bezoekers vanuit long tail keywords zal minder zijn, maar de kans dat deze bezoekers converteren zal groter worden. Ook zitten er minder concurrenten op dit soort keywords.  

Hoe verwerk ik de keywords in mijn website?

Om de keywords die je hebt geselecteerd goed te laten scoren, kun je ze verwerken op de volgende plekken: 

  • Alle verschillende titels van de pagina
  • In je meta description
  • In de slug
  • In de alt-attribuut van je afbeeldingen
  • In de title-attribuut van een interne link
  • In de URL van de pagina
  • Circa één keer per paragraaf

Let op: kies maximaal één keyword per pagina uit! 

Extra tip: installeer Yoast SEO voor het optimaliseren van je pagina’s voor Google en andere zoekmachines. 

Een eerste stap richting een SEO geoptimaliseerde website

Met de strategieën en tips die we in dit artikel hebben gegeven, kun je wat eerste stappen zetten richting het ontwikkelen van jouw SEO strategie. Toch zijn er nog meer belangrijke SEO-strategieën voor het hoger ranken in Google en andere zoekmachines. Met alleen een keyword onderzoek, kom je er namelijk niet. 

Keyword onderzoek uitbesteden?

Inmiddels hebben we al voor veel verschillende klanten een keyword onderzoek uitgevoerd en de kansen in hun sector ontdekt. Wil je ook weten wat jouw ‘quick wins’ zijn wat betreft keywords? 

Gerelateerde artikelen

25 interessante feitjes over WordPress die je aan het denken zetten

WordPress is voor velen dé motor achter websites, van persoonlijke blogs tot enorme nieuwssites. Wat ooit begon als een tool voor bloggers is uitgegroeid tot…

Lees verder

Snelle zoekfunctionaliteit voor WooCommerce webshops: waarom het essentieel is voor jouw succes

Een trage zoekfunctie kan klanten wegjagen van je WooCommerce webshop, vooral als je veel producten hebt. Gelukkig biedt Sowmedia een razendsnelle zoekoplossing, speciaal voor webshops met een groot assortiment.

Lees verder

Hoe het conflict tussen WP Engine en Automattic jouw WordPress-website beïnvloedt (of juist niet)

Er is rumoer in de WordPress-community door een conflict tussen WP Engine en Automattic. Betekent dit iets voor jouw WordPress-website?

Lees verder