Google ranking factors 2021

Google ranking factors: wat gaat er veranderen in 2021?

Ongeveer een maand geleden verscheen er nogal een verontrustend artikel van WordPress Tavern over een aantal nieuwe Google ranking factors in 2021. In het artikel is te lezen dat vanaf mei 2021 Google websites sterker gaat beoordelen op basis van gebruikerservaring factoren aan de hand van ‘Core Web Vital-statistieken’. Dit omvat factoren zoals paginasnelheid, responsiviteit en de stabiliteit van content tijdens het laden. De aanstaande Google update combineert deze factoren met eerder aangekondigde UX-gerelateerde signalen voor mobielvriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS-beveiliging en opdringerige interstitials (tussenpagina’s of webelementen die verschijnen voor of op de mobiele webpagina die je eigenlijk wilt bezoeken, bijvoorbeeld advertenties, banners of pop-ups).

Google heeft beloofd dat website-eigenaren tot mei 2021 de tijd hebben om hun website metrics op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, snelheid en structuur te verbeteren. Sindsdien zag het bedrijf een toename van 70% in gebruikers die zich bezighouden met Lighthouse, PageSpeed Insights en het Core Web Vitals-rapport van Search Console, ter voorbereiding op de update.

Maar wat gaat het effect van deze nieuwe ranking factors zijn op het huidige ranking systeem? Dat is natuurlijk de grote vraag en niemand weet het precies. Wat we wel weten is dat Google heeft beloofd nog steeds prioriteit te geven aan pagina’s met de beste informatie in het algemeen. De website metrics gerelateerd aan gebruikerservaringen, die in mei 2021 gehanteerd gaan worden, helpen een website dus beter te scoren als er veel concurrentie zit op vergelijkbare inhoud.

Hoogstwaarschijnlijk betekent dit dat reeds bestaande Google ranking factors zoals backlinks en content belangrijk blijven. Wij denken dus dat er geen reden tot zorg is dat het hele ranking systeem omver wordt geblazen door de Google update. Hieronder hebben we speciaal voor jou een lijst gemaakt met welke Google ranking factors allemaal relevant blijven in 2021, met de nieuwe update in ogenschouw nemend.

Type Google ranking factors

Voordat we ingaan op onze top 6 Google ranking factors, waarmee jij je website kunt optimaliseren, bespreken we eerst de verschillende type Google ranking factors. Marketeers praten meestal in termen van ‘on- and off-page’ Google ranking factors, maar er zijn eigenlijk drie te onderscheiden type: 

Off-page ranking factors: externe ranking factors die niet op jouw website zelf worden gemeten door Google en voornamelijk betrekking hebben op backlinks.

On-page ranking factors: ranking factors die op jouw website zelf worden gemeten en gerelateerd zijn aan de keywords en informatieve kwaliteit van jouw pagina’s. 

Technische ranking factors: factors die ook op jouw website zelf worden gemeten, maar meer te maken met de algehele prestaties van de website als geheel, in tegenstelling tot individuele pagina’s zoals het geval is bij on-page ranking factors. 

Het is belangrijk om op te merken dat er niet één enkele Google ranking factor is die jouw SEO zal maken of breken. Het is een optelsom van al jouw technische, on-page en off-page inspanningen die je website ranking zullen bepalen.

De 6 grote Google ranking factors in 2021

Nu we we de Google ranking factors hebben gecategoriseerd, presenteren we met plezier de 6 belangrijke ranking factors in 2021, te beginnen met de technische.

1. Core web vitals 

Core Web Vitals zijn de nieuwste metrics op het gebied van gebruikerservaringen die binnenkort zeer belangrijke Google ranking factors zullen worden. De statistieken meten de eerste indruk die de gebruiker krijgt bij het bezoeken van een website. Voorlopig gaat dit met drie metrics meetbaar worden gemaakt maar dit worden er in de toekomst hoogstwaarschijnlijk meer. Deze drie meetfactoren zijn de laadtijd, interactiviteit en stabiliteit van een website. 

Bron afbeelding

Voor meer informatie over wat de Core Web Vitals precies inhouden, verwijzen we je graag naar het volgende artikel. Google heeft een gedetailleerde set aan richtlijnen vrijgegeven om elk vitaal website onderdeel te optimaliseren.

Kort samengevat: voor sneller laden raadt Google betere service reactietijden aan, minder JavaScript en CSS die de weergave blokkeren en het sneller laden van bronnen. Voor verbeterde interactiviteit raadt Google het splitsen van codes aan en het gebruik van minder JavaScript. Tenslotte raadt Google voor een betere visuele stabiliteit aan om voor afbeeldingen en video’s richtlijnen te gebruiken die betrekking hebben op de grootte. Ook dient deze inhoud van bovenaf geladen te worden zodat afbeeldingen en video’s direct zichtbaar zijn.

Wil je weten hoe je core web vitals op je eigen website kunt meten? Lees dan het volgende artikel.

Hulp nodig met het voldoen aan de core web vitals? 

2. Mobiele optimalisatie 

Sinds september 2020 gebruikt Google mobile-first indexering bij het crawlen van websites. Dit betekent dat de zoekmachine van Google voornamelijk de mobiele versie van een website gebruikt bij het evalueren van een pagina.

Zelfs als de desktopversie van jouw website volledig geoptimaliseerd is, kan jouw ranking in de zoekmachine van Google een enorme klap krijgen als de site niet is geoptimaliseerd voor mobiel verkeer. Bekijk dus altijd een voorbeeld van jouw webpagina’s op de mobiel om te onderzoeken of gemakkelijk toegankelijk zijn op dit device. 

Je kunt naar deze mobielvriendelijke test van Google gaan om te controleren of jouw website mobielvriendelijk is. Als je website in orde is, krijg je groen licht en als dat niet het geval is, krijgt je (enkele) suggesties voor verbetering. 

Je website pagina voor pagina controleren is wellicht een beetje onpraktisch. Je kunt er ook voor kiezen om de tool van Google Search Console te gebruiken om al je pagina’s in één keer te checken. Start de tool, ga naar Enhancements > Mobile Usability en bekijk een rapport samengesteld met een lijst met voorgestelde verbeteringen.

In dit artikel over Mobile SEO kun je meer lezen over hoe je jouw website voor mobiel verkeer kunt optimaliseren.

3. Interne links

Zoals in het artikel over Mobile SEO vermeld staat, crawlen zoekmachines verschillende soorten content en indexeren ze deze vervolgens. De zoekmachine gebruikt interne links als methode om  informatie te analyseren en correct te indexeren. In deze context verwijst de term ‘interne links’ naar elke hyperlink die verwijst naar een interne pagina binnen een website.

In de praktijk betekent dit dat hoe meer georganiseerd en doordacht jouw interne linkstructuur is, hoe gemakkelijker het voor zoekmachines (en gebruikers) is om te vinden wat ze voor ogen hebben. 

Om dit te realiseren moet je bij het maken van een nieuwe pagina, bedenken naar welke pagina’s je gaat linken. Zoals wij ook doen in dit artikel :). 

Een populaire methode om interne links te structureren, is door onderwerp clusters te maken. Het idee is simpel: je creëert content rondom een specifiek overkoepelend onderwerp en behoudt onderlinge verbondenheid binnen dit cluster.

Bovendien zijn onderwerp clusters ook gunstig vanuit het perspectief van de gebruikerservaring. Het maakt inhoud namelijk gemakkelijk te navigeren en lezers zullen ondervinden dat ze niet naar meerdere sites hoeven te gaan om te vinden wat ze zoeken. Dit vergroot ook weer de ‘average time on website’, een belangrijke parameter voor een betere ranking.

4. Backlinks

Integendeel tot een interne link is een backlink een hyperlink die afkomstig is van een pagina buiten jouw website. In 1996 lanceerde Google zijn baanbrekende PageRank-algoritme-update die het aantal en de kwaliteit van links naar een website of pagina een sterke indicator maakte voor de ranking van een website. Ironisch genoeg is dat meer dan twee decennia later nog steeds het geval. 

Het schijnt dat Google in de toekomst van plan is om af te zien van backlinks, maar voor nu lijkt dit nog toekomstmuziek. Backlinks zijn en blijven voorlopig nog steeds de belangrijkste ranking factor voor een website. Het doel is dus om zoveel mogelijk backlinks te verkrijgen van domeinen met een hoge autoriteit. 

Er zijn verschillende backlink strategieën om jouw backlink-profiel te laten groeien. De drie voornaamste zijn het schrijven van kwaliteit content die peers in jouw sector kunnen delen, gastbloggen en de moeilijkste: ‘cold-outreach’. Om meer ideeën op te doen van wat voor soort backlinks geschikt zijn voor jouw niche is concurrentieonderzoek erg handig. Tools die je erg goed opweg kunnen helpen zijn voor bijvoorbeeld SE Ranking en Ubersuggest.

5. Relevante keywords

Er is geen discussie mogelijk over dat relevante keywords de basis zijn voor een effectieve SEO-strategie. Keywords zijn de zoektermen die mensen gebruiken wanneer ze een zoekmachine bezoeken om te vinden wat ze zoeken. Voordat jij content gaat maken voor je website, is het van cruciaal belang dat je een zoekwoordonderzoek doet.

Het kan een uitdaging zijn om erachter te komen met welke keywords je moet gebruiken, waar je ze moet plaatsen en hoe vaak je dit moet doen. Om zoveel mogelijk kans te maken om goed te ranken, is het een goede strategie om de toppagina’s van je concurrenten te benchmarken. Dit kun je doen met de tools SE Ranking en Ubersuggest, welke naar onze mening twee van de beste SEO tools zijn. 

Als je vervolgens jouw zoekwoorden strategie hebt bepaald, is het tijd voor het creëren van content. Een tool die erg nuttig kan zijn voor het voldoen aan SEO variabelen op de pagina’s die je gaat creëren, is Yoast. Yoast geeft je onder andere indicatie over hoe vaak je het keyword moet gebruiken en waar je het moet plaatsen. Ook geeft de tool advies over de linkstructuur op de pagina’s die je gaat ontwerpen.

6. Kwalitatieve content 

Vroeger werkte het nog om pagina’s vol te stoppen met veel verschillende keywords tegelijkertijd. Tegenwoordig is focus erg belangrijk en moet een pagina voldoen aan een passend aantal relevante keywords, titels en afbeeldingen. De pagina dient in een natuurlijke copywriting geschreven te worden met het geven van kwalitatieve informatie als hoofdfocus. Het doel van de bezoeker en Google is immers antwoord krijgen op de vraag die zij hebben opgezocht. 

De meeste content verliest na verloop van tijd zijn waarde. Artikelen die je in 2018 hebt geschreven raken op gegeven moment achterhaald en Google-zoektrends veranderen in de loop van tijd. Probeer dus ook ouderen pagina’s onder de loep te nemen en ze aan te vullen met nieuwe keywords en informatie. Sommige pagina’s moeten wellicht volledig worden herschreven, terwijl andere alleen een paar kleine aanpassingen nodig hebben om ze weer tot leven te brengen. Als je een bericht bijwerkt, publiceer het dan opnieuw met de nieuwe publicatiedatum. Dit geeft jouw bezoekers de indruk dat het bericht splinternieuw is. Vergeet niet het oude bericht te verwijderen anders ziet Google het als duplicate content.

Het algoritme van Google blijft evolueren

De nieuwe update van Google die in mei 2021 doorgevoerd gaat worden laat de noodzaak zien van het in de gaten houden van het steeds evoluerende Google landschap. Hoogstwaarschijnlijk gaan in de toekomst huidige Google ranking factors, zoals backlinks en keywords, geleidelijk hun waarde verliezen. Andere factoren, zoals gebruikerservaring en kwalitatieve content, nemen hun plaats in.

Tegelijkertijd bestaat er niet iets zoals een SEO-wondermiddel. Het klimmen in de zoekmachine kost namelijk tijd. Daarbij blijkt dat de algoritmes van Google grillig zijn en updates het huidige ranking systeem volledig op de schop kunnen nemen. Het belangrijkste motief om in gedachten te houden is daarom om je website zo relevant en informatief mogelijk te houden voor je bezoekers. Google wil namelijk voor elke zoekopdracht de meest relevante zoekresultaten tonen, zodat iedereen zo snel mogelijk de informatie vindt waar hij of zij naar op zoek is. Dus als jij je bezoekers relevante informatie laat zien dan helpt Google jou.

Hulp nodig met het voldoen aan de core web vitals?