Mobile SEO: mobile first en de belangrijkste rankingfactoren

Wereldwijd maken steeds meer mensen gebruik van hun mobiele telefoon om zoekopdrachten uit te voeren in Google, websites te bezoeken en aankopen te doen op webshops. Van de iets meer dan 17 miljoen inwoners in 2018 in Nederland, waren 16.38 miljoen mensen gebruikers van het internet. 84% van deze groep mensen gebruikten hun mobiele telefoon om op het internet te surfen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat we gemiddeld meer dan een maand per jaar op onze smartphone zitten. De mobiele telefoon is onze beste vriend geworden, we nemen hem overal mee naartoe. Zelfs naar het toilet.

Mobile SEO best friend

Naast het feit dat deze trend van zeer grote invloed is op onze manier van leven, worden ook de SEO, ‘Search Engine Optimisation’/Zoekmachineoptimalisatie, rankingfactoren sterk beïnvloed. Veel websites ontvangen momenteel al meer dan de helft van hun zoekverkeer via mobiele telefoons. Google ziet ook dat de mobiele zoekopdrachten explosief zijn gestegen in de afgelopen jaren. Daarom worden websites ook steeds meer beoordeeld op basis van SEO rankingfactoren die te maken hebben met begrippen zoals ‘mobile first’ en ‘mobielvriendelijkheid’. Wil je weten wat dit inhoudt en welke richtlijnen je moet hanteren voor het optimaliseren van jouw website voor mobiel zoekverkeer? Lees dan verder of klik hieronder op het topic waar je meer over wilt weten.

Beknopte inleiding SEO

Ooit afgevraagd waarom de ene website in Google beter rankt dan de ander? Het antwoord is SEO, wat staat voor het proces van het verhogen van de kwaliteit en kwantiteit van websiteverkeer, door de zichtbaarheid van een website voor internetgebruikers van een zoekmachine te vergroten. In essentie zorgt SEO er dus voor dat jouw informatie, product of dienst zo goed mogelijk aansluit bij de zoekopdrachten van internetgebruikers. SEO verwijst daarbij ook vaak naar de verbetering van onbetaalde resultaten en sluit direct verkeer door de aankoop van advertenties uit.

Dit is hoe het werkt: Google (of een andere zoekmachine die een zoekopdracht uitvoert) heeft een ‘crawler’ (een robot die het wereldwijde web op een zeer methodische en geautomatiseerde manier doorzoekt), die informatie verzamelt over alle inhoud die het op het internet kan vinden. De crawler brengt al deze data terug naar de zoekmachine om een index op te bouwen. Die index wordt vervolgens ingevoerd via een algoritme dat al de gegevens probeert te matchen met een specifieke zoekopdracht. Er zijn zeer veel SEO factoren die relevant zijn voor dit algoritme, bekijk maar eens dit artikel.

Mobile SEO

Er wordt geen onderscheid gemaakt in de SEO rankingfactoren op de mobiele telefoon of desktop; voor beide apparaten gelden dezelfde principes. Echter, omdat tegenwoordig zoveel zoekopdrachten en websitebezoeken op de mobiele telefoon worden uitgevoerd, wordt de beleving op dit apparaat wel steeds belangrijker. Google en andere zoekmachines meten deze beleving aan de hand van een aantal essentiële factoren waar je zeker rekening mee moet houden bij het optimaliseren van een website voor mobielverkeer. Schrik hier niet van, want als je website al geoptimaliseerd is voor zoekmachines zijn er maar een paar dingen die aangepast dienen te worden volgens Google.

Het is altijd verstandig om te onderzoeken of je website veel mobiel zoekverkeer krijgt voordat je begint met het optimaliseren van je website aan de hand van deze doelgroep. Het kan namelijk zo zijn dat je website vrijwel alleen maar desktopverkeer ontvangt, dit verschilt van branche tot branche. Het is dan zonde om je website volledig in te richten voor mobielverkeer. Het onderzoeken van je websiteverkeer kan met de tool Google Analytics.

Responsive design

Voordelen responsive webdesign

Het maken van een responsive website biedt zeer veel voordelen. Zo hoeft er bijvoorbeeld maar één website ontwikkeld en onderhouden te worden voor verschillende apparaten en blijft het gros van de content toegankelijk op vrijwel alle apparaten, met mobiele telefoons in oogschouw nemende.

Bovendien biedt een responsive webdesign een optimale bezoekersbeleving op zowel kleinere schermen als grotere schermen met een (zeer) hoge resolutie. Net als bij dynamic websites, kan er binnen responsive webdesign ook worden gekozen om minder relevante content achterwege te laten bij mobiele bezoekers om de paginasnelheid te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zwaar beeldmateriaal of lettertypebestanden.

Naast deze voordelen, geeft Google enkele andere voordelen aan van het responsive webdesign;

  • zo wordt het met een responsive webdesign gemakkelijker gemaakt voor gebruikers om inhoud met dezelfde URL te delen en ernaar te linken;
  • helpt een responsive webdesign de algoritmen van Google nauwkeurige indexeringseigenschappen aan de webpagina’s toe te wijzen in plaats van het bestaan ​​van overeenkomstige desktop of mobiele pagina’s te onderzoeken en te indexeren;
  • is er minder tijd en energie nodig om meerdere webpagina’s met dezelfde inhoud te onderhouden;
  • vereist een responsive webdesign geen omleiding voor bezoekers om een voor een apparaat geoptimaliseerde weergave te weergeven, wat de laadtijd uiteindelijk verkort;
  • en hoeft Google een website met een responsive webdesign slechts één keer te crawlen, in plaats van meerdere keren om de inhoud op te halen. Deze verbetering van de crawlefficiëntie kan Google indirect helpen meer van de inhoud van uw site te indexeren en op deze manier alle relevante content te vinden.

Al met al raadt Google dus zeker aan om voor een responsive webdesign te gaan, om zo goed te scoren op het gebied van mobile SEO en de beste gebruikersbeleving te creëren.

Mobile indexering

Een ander zeer belangrijk onderdeel binnen mobile first is mobile indexering. Het is zeer belangrijk dat de Google-crawler een website volledig kan indexeren door JavaScript en CSS-bestanden niet uit te sluiten van indexatie in de robots.txt. Als je dit niet doet, kan Google niet goed bepalen of de website daadwerkelijk mobielvriendelijk is.

In 2020 heeft Google aangegeven dat uit hun analyses blijkt dat de meeste sites die in zoekresultaten worden weergegeven, geschikt zijn voor mobile-first indexering. Zo is al 70% van de sites die in de zoekresultaten van Google worden weergegeven, overgeschakeld naar mobile-first indexering. Om het eenvoudiger te maken, schakelt Google vanaf september 2020 over op mobile-first indexering voor alle websites. Google zegt af en toe nog steeds met de traditionele desktop-Googlebot te willen crawlen, maar het meeste crawlwerk zal gebeuren met hun user-agent voor mobiele telefoons.

Om te controleren of jouw website voldoet aan de mobile-first indexeringseigenschappen, kun je het best de tools van Google Search Console gebruiken. Zo kan de status van de mobile first indexering weergeven worden via de instellingspagina, evenals in de URL-inspectietool. Google raadt in het bijzonder aan om ervoor te zorgen dat de weergeven content (inclusief tekst, afbeeldingen, video’s, links), metagegevens (titels en beschrijvingen, robots-metatags) en alle gestructureerde gegevens hetzelfde zijn op zowel de mobiele als desktopwebsite.

Mobile SEO rankingfactoren en Google richtlijnen

SEO ranking factors

Er zijn verschillende manieren om je website makkelijker mobile-first te maken en volgens de juiste manier te laten indexeren, met als doel de website mobielvriendelijker te maken. Hieronder vind je 11 zeer belangrijke methoden om dit te doen:

  1. Hoge pagespeedscore: Zorg voor een hoge pagespeedscore, wat een zeer belangrijke rankingfactor is en zeker voor mobiel verkeer. Wanneer jouw website te traag is, zal Google je website niet alleen slechter raten, maar loop je ook veel bezoekers mis. Laadt een pagina niet binnen drie seconden dan zullen bezoekers het laden hoogstwaarschijnlijk afbreken en naar de webpagina van een concurrent gaan. Dit geldt vooral voor webshops. Manieren om de pagespeedscore te verbeteren zijn: een snelle hoster selecteren (zoals Kinsta), het verkleinen van resources op HTML, CSS en JavaScript, het optimaliseren van beeldmateriaal, het aantal redirects beperken, het inschakelen van compressie, het gebruik maken van browser caching, de serverreactietijd verbeteren, het overwegen van een Content Delivery Network en het uitkiezen van een geschikt (WordPress) thema. Met deze tool kun je de pagespeed van je pagina’s onderzoeken.
  2. Responsive webdesign: Ga in eerste instantie altijd voor een responsive webdesign als je zo goed mogelijk wil scoren op het gebied van mobile SEO, hier is uitgelegd waarom.
  3. Mobielvriendelijkheid analyse: Test altijd de mobielvriendelijkheid van je website met een analysetool zoals de mobiel vriendelijkheid test of de instellingspagina van Google Search Console en verbeter zo de foutmeldingen.
  4. Schrap overbodige content: Schrap al de onbelangrijke content op de website. Mobiele bezoekers hebben geen zin om door lange lijsten met onnodige content te scrollen, zorg daarom altijd voor een minimalistische en strakke landingspagina. Dit zorgt voor een lagere bounce rate, wat de SEO van de website aanzienlijk kan verbeteren.
  5. Call to action buttons: Zorg dat je Call to action buttons werken en geef ze een prominente plaats: meteen in beeld of op een andere logische plek. Hierdoor loop je niet het gevaar dat bezoekers vertrekken omdat ze niet snel genoeg hetgeen waar ze voor kwamen konden vinden.
  6. Overzichtelijke pagina’s: Werk met overzichtelijke knoppen en (product)pagina’s. Zorg bijvoorbeeld voor een logische categorisatie van content en zet niet teveel producten op één pagina.
  7. Zoekbalk bovenaan de pagina: Maak het voor de bezoeker makkelijk om specifieke content op te zoeken door de zoekbalk goed zichtbaar bovenaan de pagina te zetten.
  8. Gestructureerde gegevens: Gebruik gestructureerde gegevens van Schema.org. Door de beperkte schermruimte valt een zoekresultaat met rich snippets nog meer op dan op een desktop. Het wordt dus aangeraden om te profiteren van gestructureerde gegevens zoals rich snippets.
  9. Optimaliseer titels en metabeschrijvingen: Onthoud dat je met minder schermruimte werkt wanneer een gebruiker zoekt met een mobiele telefoon. Om het best te scoren op het gebied van mobile SEO, moet je zo beknopt mogelijk zijn bij het maken van titels, URL’s en metabeschrijvingen.
  10. Optimaliseer voor lokaal zoeken: Als je bedrijf een lokale dienst of een product aanbiedt, vergeet dan niet de website te optimaliseren voor lokaal zoeken. Dit omvat het standaardiseren van de naam, adres en telefoonnummer en het opnemen van de naam van uw stad en staat in de metagegevens van uw site
  11. AMP: Maak waar mogelijk en toepasselijk gebruik van AMP (‘Accelerated Mobile Pages’) op je website. Lees hier meer over AMP.

Naast de verschillende manieren om je website mobile-first te maken en zo hoog te scoren in de zoekresultaten, is het ook handig voor zowel bezoekers als zoekmachines, dat je website voldoet aan de richtlijnen van Google;

  • geef het door aan Google wanneer een pagina is gemaakt voor mobiel zoekverkeer. Dit helpt Google om mobiele gebruikers uw inhoud nauwkeurig weer te geven in de zoekresultaten;
  • zorg dat je website geen CSS, JavaScript of bepaalde bestanden blokkeert. De Smartphone GoogleBot wil dezelfde inhoud kunnen zien en categoriseren als gebruikers, dus verberg het niet. Deze elementen zijn essentieel om Google te laten begrijpen of je een responsieve site of een andere mobiele oplossing hebt;
  • probeer veelgemaakte fouten die mobiele bezoekers erg frustreren te vermijden, zoals bijvoorbeeld het weergeven van niet afspeelbare video’s (bijvoorbeeld Flash-video als de belangrijkste inhoud van de pagina). Mobiele pagina’s die een slechte zoekervaring bieden, kunnen worden verlaagd in de ranking of worden weergegeven met een waarschuwing in mobiele zoekresultaten;
  • de tekst moet leesbaar zijn op de pagina zonder daarvoor in te moeten zoomen;
  • de content dient geschaald te worden op basis van schermgrootte;
  • plaats links uit elkaar, zodat er gemakkelijk op de juiste link kan worden gedrukt;
  • vermijd zoveel mogelijk Install App Insterstitials voor mobiele gebruikers (bijvoorbeeld een pop-up voor het downloaden van een bepaalde app).

Hulp nodig met mobile SEO?

De bovenstaande Mobile SEO rankingfactoren en Google richtlijnen kunnen heel wat zijn om te verwerken en misschien ook moeilijk om direct in de praktijk te kunnen brengen. Bij Sowmedia zijn we je graag van dienst en is het ons doel jouw (mobiele)website zo goed mogelijk te laten ranken in de zoekresultaten voor organisch (mobiel) zoekverkeer. Dit doen we door onze kennis van de Mobile SEO rankingfactoren en richtlijnen van Google toe te passen op jouw website. Mocht je dus hulp nodig hebben bij de implementatie van de SEO rankingfactoren, het maken van een responsive website of bepaalde vragen hebben over de Google richtlijnen, kun je altijd contact met ons opnemen of bellen naar 010 – 465 44 44.