Onlangs hebben we uitgelegd hoe je in zoekmachines de aandacht trekt met featured snippets voor je WordPress website. Zulke snippets worden door Google gegenereerd op basis van opsommingen en tabellen die je in je lopende tekst aanbiedt. Maar soms wil je ook gegevens delen met Google die niet per se in een lijst of tabel tot z’n recht komen. Hiervoor is het mogelijk om structured data onder te brengen in je WordPress website; code die niet zichtbaar is voor bezoekers, maar ‘onder water’ aan zoekmachines uitlegt waar je webpagina precies over gaat. In dit artikel leggen we uit hoe dat werkt.

Wat is structured data precies?

Wereldwijd zijn er allerlei soorten webpagina’s die eigenlijk heel veel overeenkomsten vertonen. Vacatures bevatten bijv. altijd het aantal uur, salaris en aanvangsdatum. Recepten bevatten altijd ingrediënten, tijdsduur en benodigdheden. Cursussen bevatten altijd een beschrijving, benodigde vooropleiding en het te behalen diploma.

Voor al deze soorten content hebben de grote zoekmachines gezamenlijk de website Schema.org opgericht, die voorschrijft hoe dergelijke gegevens gestructureerd kunnen worden. Zo is bijvoorbeeld vastgelegd dat je een recept in structured data als Recipe moet aanduiden, en dat de tijdsduur van de bereiding wordt beschreven als totalTime. Voor vacatures geldt weer dat je deze moet aanduiden als JobPosting, en zo zijn er voor heel veel soorten content schema’s beschikbaar.

Door deze schema’s in de code van je webpagina’s te verwerken, ontsluit je de structured data naar zoekmachines. Dit kan je op verschillende manieren doen, maar de meest voor de hand liggende (en aanbevolen) manier is door gebruik te maken van ‘json’; een notatievorm in JavaScript.

Wordt dit verhaal te technisch? Schakel onze hulp in m.b.v. een WordPress strippenkaart.


Een voorbeeld: Structured data voor vacatures

Stel dat je vacatures op je WordPress website hebt staan. Voor die vacatures kies je een aantrekkelijke tekstvorm die past bij je organisatie. Tegelijk zijn er ‘harde gegevens’ die je moet communiceren zoals je locatie, aantal uur, salaris, aanvangsdatum, en vereisten. Als je die gegevens in je lopende tekst verwerkt, is het voor zoekmachines lastig om ze te destilleren.

Door gebruik te maken van structured data, kun je die gegevens opsommen in een formaat dat door Google eenvoudig uit te lezen is. Zo zorg je ervoor dat je in zoekmachines goed vindbaar bent voor iemand die zoekt naar vacatures in jouw branche. Bovendien zijn die gegevens onzichtbaar voor je bezoekers, dus zitten ze de vormgeving van de pagina’s in je WordPress website niet in de weg. De code van structured data voor een vacature op je WordPress website zou er bijvoorbeeld (onvolledig) als volgt uit kunnen zien:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "http://schema.org",
  "@type": "jobPosting",
  "name": "Voorbeeldbedrijf",
  "url": "https://www.voorbeeldbedrijf.nl/vacatures/administratief-medewerker/",
  "datePosted": "2019-05-27",
  "description": "Wij zijn op zoek naar een administratief medewerker die ons kan ondersteunen voor drie tot vier dagen in de week",
  "title": "Administratief medewerker",
  "image": null,
  "hiringOrganization": {
    "@type": "Organization",
    "name": "Voorbeeldbedrijf",
    "sameAs": "https://www.voorbeeldbedrijf.nl"
  },
  "jobLocation": {
    "@type": "Place",
    "address": {
      "@type": "PostalAddress",
      "streetAddress": "Straatnaam 11",
      "postalCode": "1234 AB",
      "addressLocality": "Amsterdam",
      "addressRegion": "Noord-Holland",
      "addressCountry": "Nederland"
    }
  }
}
</script>

Voordelen van structured data

Een groot voordeel van structured data is dat je heel goed kunt testen of je het goed hebt geïmplementeerd. Omdat het om ‘exacte’ data gaat, kun je met de structured data test-tool van Google precies zien of je de data goed hebt geformatteerd en welke data nog ontbreekt.

Een tweede voordeel van structured data is dat je meer vrijheid hebt om de content van je webpagina vrij in te delen. Je bezorgt je bezoekers een prettige leeservaring, terwijl de ‘onzichtbare’ structured data de samenhang duidelijk maakt aan zoekmachines. Twee voorbeelden:

  • Als je een volledig Nederlandstalige website hebt, is het onlogisch om je adresgegevens steeds de landnaam toe te voegen (want dat spreekt al voor zich). Voor zoekmachines is het echter wel nodig om te weten over welk land het gaat. Onder water kun je dus je adres doorgeven mét landnaam erbij.
  • In de titel van je vacatures noem je misschien direct al de locatie (bijv. ‘Facilitair manager gezocht in Eindhoven centrum’), maar dat is voor zoekmachines niet altijd te doorgronden. Onder water kun je de locatie van je vacature als volledig adres toevoegen.

Het laatste en belangrijkste voordeel is natuurlijk dat je je WordPress website heel secuur voorziet van heldere en concrete informatie waar zoekmachines daadwerkelijk wat mee kunnen. Daarmee vergroot je de kans aanzienlijk op meer bezoek naar je WordPress website, dankzij de rijkere zoekresultaten die worden opgebouwd. Ook biedt het kansen om je content heel doelgericht en concreet te richten op doelgroepen die voor jouw website relevant zijn.

Nadelen van structured data

Het grootste nadeel van structured data is dat je een beetje technische kennis nodig hebt om ze te implementeren. Je moet namelijk in staat zijn om je webpagina’s te voorzien van JavaScript en om dat zonder syntax-fouten te implementeren.

Een tweede nadeel is dat je wat wat meer tijd kwijt bent aan het inrichten, testen en beheren van je pagina’s. Naast het schrijven van een goede tekst, moet je nu namelijk ook de belangrijkste gegevens opsommen en structureren. In zekere zin doe je dus een beetje ‘dubbel’ content-werk.

Een derde nadeel is dat zoekmachines geen garantie geven dat je structured data daadwerkelijk tot betere zoekresultaten leidt. De verschillende algoritmes van o.a. Google wegen af of de structured data echt relevant is, zelfs als je alles goed hebt ingevoerd. Het uiteindelijke doel van die algoritmes is is uiteraard vooral om misbruik van structured data te voorkomen (door bijv. misleidende gegevens in je structured data te verstrekken die haaks staan op de content in je webpagina zelf).

Voorbereiden op structured data in je WordPress website

Schermafbeelding van de Embed Code plugin voor WordPress

Google biedt een helder overzicht van de schema’s (in de linker zijbalk) die daadwerkelijk uitgelezen worden door hun zoekalgoritme. Per schema (of ‘Recipe’) wordt bovendien genoemd welke attributen er benodigd zijn om te voldoen aan de richtlijnen. Het is goed om je goed in te lezen op deze Recipe’s, omdat ze soms iets afwijken van de voorschriften van Schema.org zelf.

In deze handleiding leggen we uit hoe je de structured data kunt toevoegen aan pagina’s, berichten en custom post types op je WordPress website. Dat is dus vooral handig als je op enkele specifieke pagina’s of berichten structured data wilt plaatsen.

Hoe voeg je structured data toe in je WordPress website?

  1. Installeer de plugin Embed Code om op elke pagina JavaScript te kunnen plakken.
  2. Kies een schema van Recipe dat van toepassing is op jouw pagina/post.
  3. Vul het schema in o.b.v. de data die voor jouw pagina/post van toepassing is.
  4. Plak de structured data in de ‘Footer code’ van jouw pagina/post en sla de pagina op.
  5. Bekijk de zojuist opgeslagen pagina/post en controleer of jouw aanpassingen geen visuele wijzigingen veroorzaken.
  6. Test je pagina in de Structured Data test tool.

Heb je heel veel pagina’s in je WordPress website die je wil voorzien van structured data? Handmatig code plakken is dan erg foutgevoelig. Schakel onze hulp in door gebruik te maken van een WordPress strippenkaart, of neem contact met ons op.