Vergroot de aandacht in Google met featured snippets

In zoekmachines zie je steeds vaker uitgelichte ‘snippets’ boven de zoekresultaten verschijnen. Wanneer de content van jouw website in zo’n snippet verschijnt, neem je een krachtige voorsprong op je concurrentie. In dit artikel leggen we uit hoe je de content van je WordPress website hiervoor het beste kunt inrichten.

Wat zijn featured snippets precies?

Featured snippet van een tabel in Google

De algoritmes van zoekmachines zoals Google zijn steeds meer in staat om de juiste antwoorden te zoeken bij ingevoerde vragen en zoekacties. Content op jouw website die kennis bevat (bijv. weetjes of handleidingen) kan daarmee soms direct als ‘antwoord’ op een vraag dienen. In het voorbeeld hiernaast zie je dat de zoekterm ‘prijzen zonnepanelen’ direct een tabel uit een webpagina toont met die informatie.

Je kunt niet afdwingen dat jouw webpagina als uitgelichte snippet wordt geselecteerd door Google, maar door je website aan te vullen met de benodigde data, vergroot je de kansen wel aanzienlijk. Verderop in dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.

Voordelen en nadelen van featured snippets

Wanneer content uit jouw WordPress website geselecteerd wordt voor gebruik in een featured snippet, dan is het grootste voordeel dat je visueel veel meer opvalt dan normale zoekresultaten. Voor de gebruikers van Google wordt de kans bovendien aanzienlijk vergroot dat ze direct al antwoord krijgen op hun vraag.

En daarmee belanden we ook direct bij het grootste nadeel van featured snippets; de kans is aanwezig dat gebruikers hierdoor niet meer door hoeven te klikken naar jouw website. Dat maakt het lastig om te meten hoe vaak je content daadwerkelijk gelezen wordt, maar om ook de zoekacties om te zetten in conversie op je website.

Featured snippet van een lijst in Google

De uitdaging is dan ook om de content in je structured data zó in te regelen dat ze wél in snippets belanden, maar alsnog de gebruiker verleiden om door te klikken naar je website. In het voorbeeld van de prijzentabel van zonnepanelen zie je bijv. dat Google de eerste vijf rijen toont, maar dat je ook nog kan doorklikken naar de website voor ‘nog 2 rijen’. Daar kun je natuurlijk slim mee spelen.

Hoe krijg je jouw content in een featured snippet?

Het is allereerst belangrijk dat je good practices voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) toepast op je WordPress website. Zo draag je eraan bij dat je website in de basis al goed geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Denk daarbij o.a. aan het regelmatig schrijven van waardevolle en relevante content met steeds de focus op één onderwerp, het correct gebruiken van headings, en het snel toegankelijk zijn voor mobiel gebruik. Het gebruik van diverse SEO tools voor WordPress kan je daar ook nog eens bij helpen.

Vervolgens is het belangrijk om goed te beseffen hoe featured snippets momenteel vooral werken; veelal krijg je een tabel of een lijst te zien met de informatie uit je website. Daarbij worden ‘hoe’-vragen vaak beantwoord in lijsten (of stappen), en ‘wat’-vragen in tabellen.

Als je dat weet kun je het onderwerp van je nieuwe artikelen proberen te vatten in het beantwoorden van een ‘hoe’- of ‘wat’-vraag. Het antwoord kun je in je artikel vervolgens verwoorden in een lijst- of tabel-vorm. Daarbij is het ook belangrijk om de vraagstelling terug te laten komen in de titel van je artikel, maar ook in de titel boven je lijst of tabel. Tot slot moet je je artikel ook in beschrijvende vorm voorzien van het antwoord op je vraag. Gebruik daarvoor enkele alinea’s om je de lijst of tabel toe te lichten.