WordPress

Website conversie: wat is het en hoe verhoog je het?

Website conversie

Je kunt nog zo’n aantrekkelijke website hebben, maar die valt of staat toch echt met pagina’s die ingericht zijn om te converteren. Website conversie betekent niets anders dan een identificeerbare actie op je website waarvan je wilt dat een bezoeker die uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak een contactformulier is ingevuld, het aantal bestellingen op een webshop of een afgenomen dienst. Al deze acties dragen uiteindelijk bij aan het behalen van meer omzet.

Conversiepercentage

Het aantal website conversies wordt vaak uitgedrukt in een conversiepercentage, ook wel conversieratio genoemd. Dit is het aantal procent van bezoekers dat een voltooide conversie heeft gemaakt. Wanneer je in een maand bijvoorbeeld 200 bezoekers naar je website hebt getrokken en acht daarvan hebben een contactformulier ingevuld, dan is het conversiepercentage 4%. 

Het gemiddelde conversiepercentage bungelt al jaren tussen de 3 en 4%. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken als maar één van 20 bezoekers overgaat tot een aankoop. Dat is alsnog een conversiepercentage van 5%! Ook is het handig om terug te rekenen hoeveel een conversie potentieel oplevert. Stel één of 5% van die 20 bezoekers levert € 200 op, dan levert 1% € 40 op. Met deze prestaties kun je vervolgens benchmarken met je concurrenten of industrie.

Voorbeelden van website conversies 

Een website conversie kent vele vormen en hoeft niet altijd over een ‘sale’ of ‘verkoop’ te gaan. Dit betekent dan ook dat het identificeren van website conversies niet enkel interessant is voor webshops, maar ook voor partijen die diensten aanbieden! Een aantal voorbeelden van website conversies zijn:

Wat de waarde is van deze conversies verschilt per website. Voor een stichting die voornamelijk informatie wil verschaffen is het aantal weergaven van een bepaalde pagina een belangrijk conversiedoel. Maar voor een website die sales wil maken, is het aantal verkochte producten of diensten een belangrijker conversiedoel. 

Onderscheid tussen harde en zachte website conversies

Naast verschillende conversies, wordt ook een onderscheid gemaakt tussen zachte en harde conversies: 

De meeste websites doen er goed aan om zowel rekening te houden met harde als zachte conversies. Een goede balans van deze twee zorgt namelijk voor een volwaardige customer journey. Heeft een website weinig zachte conversiepaden? Dan is de kans groot dat er op een te directe manier verkocht geprobeerd te worden. Dit kan een bezoeker afschrikken. Worden er echter op een te indirecte manier producten of diensten aangeboden, dan is het onduidelijk wat ervan de bezoeker verwacht wordt. 

Website conversies meten 

Omdat conversies veel zeggen over hoe je website presteert, is het geen gek idee om het aantal en de verschillende soorten conversies te meten. De meestgebruikte tool hiervoor is Google Analytics, welke bovendien ook gratis beschikbaar is. Met deze tool kun je onder andere meten:

Om gebruik te maken van Google Analytics, moet je een gratis account aanmaken en een code in de header van je website plaatsen. Om specifiek conversies te meten moeten er zogeheten doelen aangemaakt worden. 

Twee andere handige tools voor het meten van conversies zijn Hotjar en Google Tag Manager

Hotjar is een heatmapping tool voor je website. Verschillende sessies worden binnen een bepaalde tijd gemeten om zo visiuele rapporten te genereren. Deze resultaten laten zien hoe gebruikers over je website navigeren. Oftewel, waar ze naar kijken, op klikken en naartoe scrollen.

Google Tag Manager maakt het mogelijk om zogeheten tags op je website te plaatsen die worden ‘afgevuurd’ door triggers. Hiermee kun je specifieke conversies meten zoals een call to action button of een verzonden contactformulier. 

Website conversie optimalisatie

Website conversie optimaliseren betekent niets meer dan het proberen van nog meer conversies te realiseren op je website met als doel de omzet te verhogen. Eigenlijk is dit een doorlopend proces van meten, de resultaten analyseren en op basis hiervan acties prioriteren. 

Het hoofdidee is om te identificeren welke onderdelen van je website het meest winstgevend zijn en welke verbetering nodig hebben. Op basis hiervan kunnen er campagnes opgesteld worden voor het optimaliseren van je website conversie. Denk bijvoorbeeld aan:

Hulp nodig met website conversie?

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om zelf je website te optimaliseren. En hoewel je waarschijnlijk ver zult komen, zie je mogelijk dingen over het hoofd die een professioneel wel ziet. Wij zouden je dus altijd adviseren om dit uit te besteden aan een professional, zoals ons bijvoorbeeld 🙂

Dan horen we je al denken: waarom zou ik dit aan jullie uitbesteden? Dat leggen we je graag uit: als je voor ons kiest dan kun je maatwerk verwachten. Wij maken van je WordPress website een ware conversiemachine. Daarbij doen we niet aan makkelijk scoren en eenmalig pieken. Onze duurzame focus is gericht op blijvend rendement. Met onze rapportage-tools maken we slimme keuzes op basis van datagedreven inzichten.

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

  • WordPress onderhoud

    WordPress website vast in maintenance mode

    Leer in dit blog wat de ‘maintenance’ modus van WordPress is en hoe je je website snel weer online kan krijgen!

  • Beste gratis WordPress themes 2021

    Beste gratis 20 WordPress thema’s van 2022

    De beste gratis WordPress thema’s van 2022 op het gebied van performance, duurzaamheid, aanpasbaarheid en compatibiliteit met Gutenberg.

  • wat is dropshipping

    Wat is dropshipping? En dropshipping met WordPress (kort stappenplan)

    Dropshipping is een methode voor het online verkopen van producten die niet op voorraad worden gehouden door een verkoper zelf. In plaats daarvan koopt de…