Je kunt nog zo’n aantrekkelijke website hebben, maar die valt of staat toch echt met pagina’s die ingericht zijn om te converteren. Website conversie betekent niets anders dan een identificeerbare actie op je website waarvan je wilt dat een bezoeker die uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak een contactformulier is ingevuld, het aantal bestellingen op een webshop of een afgenomen dienst. Al deze acties dragen uiteindelijk bij aan het behalen van meer omzet.
Conversiepercentage
Het aantal website conversies wordt vaak uitgedrukt in een conversiepercentage, ook wel conversieratio genoemd. Dit is het aantal procent van bezoekers dat een voltooide conversie heeft gemaakt. Wanneer je in een maand bijvoorbeeld 200 bezoekers naar je website hebt getrokken en acht daarvan hebben een contactformulier ingevuld, dan is het conversiepercentage 4%.
Het gemiddelde conversiepercentage bungelt al jaren tussen de 3 en 4%. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken als maar één van 20 bezoekers overgaat tot een aankoop. Dat is alsnog een conversiepercentage van 5%! Ook is het handig om terug te rekenen hoeveel een conversie potentieel oplevert. Stel één of 5% van die 20 bezoekers levert € 200 op, dan levert 1% € 40 op. Met deze prestaties kun je vervolgens benchmarken met je concurrenten of industrie.
Voorbeelden van website conversies
Een website conversie kent vele vormen en hoeft niet altijd over een ‘sale’ of ‘verkoop’ te gaan. Dit betekent dan ook dat het identificeren van website conversies niet enkel interessant is voor webshops, maar ook voor partijen die diensten aanbieden! Een aantal voorbeelden van website conversies zijn:
- Het invullen van een contactformulier
- Het bekijken van een bepaalde pagina of een aantal pagina’s
- Een product of dienst aanschaffen
- Contact opnemen via de telefoon
- Het aanvragen van een offerte
Wat de waarde is van deze conversies verschilt per website. Voor een stichting die voornamelijk informatie wil verschaffen is het aantal weergaven van een bepaalde pagina een belangrijk conversiedoel. Maar voor een website die sales wil maken, is het aantal verkochte producten of diensten een belangrijker conversiedoel.
Onderscheid tussen harde en zachte website conversies
Naast verschillende conversies, wordt ook een onderscheid gemaakt tussen zachte en harde conversies:
- Een harde conversie leidt vaak direct tot een verhoging van de omzet. Voorbeelden hiervan zijn het verkopen van een product of een bezoeker die een offerte aanvraagt en betaalt.
- Een zachte conversie leidt niet direct tot meer omzet, maar draagt er wel indirect aan bij. Het is een katalysator voor een harde conversie. Voorbeelden hiervan zijn paginaweergave’s of een bezoeker die een contactformulier invult.
De meeste websites doen er goed aan om zowel rekening te houden met harde als zachte conversies. Een goede balans van deze twee zorgt namelijk voor een volwaardige customer journey. Heeft een website weinig zachte conversiepaden? Dan is de kans groot dat er op een te directe manier verkocht geprobeerd te worden. Dit kan een bezoeker afschrikken. Worden er echter op een te indirecte manier producten of diensten aangeboden, dan is het onduidelijk wat ervan de bezoeker verwacht wordt.
Website conversies meten
Omdat conversies veel zeggen over hoe je website presteert, is het geen gek idee om het aantal en de verschillende soorten conversies te meten. De meest gebruikte tool hiervoor is Google Analytics, welke bovendien ook gratis beschikbaar is. Met deze tool kun je onder andere meten:
- Waar een bezoeker vandaan komt
- Hoe een bezoeker op je website is beland (organic, paid, social media, email of direct traffic)
- Wat een bepaalde social of ads campagne heeft opgeleverd en wat de kosten waren
- Welke pagina’s het meeste/minste bekeken worden en wat hun sessieduur is
- Hoeveel bezoekers er in een maand op je website zijn geweest
Om gebruik te maken van Google Analytics, moet je een gratis account aanmaken en een code in de header van je website plaatsen. Om specifiek conversies te meten moeten er zogeheten doelen aangemaakt worden.
Twee andere handige tools voor het meten van conversies zijn Hotjar en Google Tag Manager.
Hotjar is een heatmapping tool voor je website. Verschillende sessies worden binnen een bepaalde tijd gemeten om zo visuele rapporten te genereren. Deze resultaten laten zien hoe gebruikers over je website navigeren. Oftewel, waar ze naar kijken, op klikken en naartoe scrollen.
Google Tag Manager maakt het mogelijk om zogeheten tags op je website te plaatsen die worden ‘afgevuurd’ door triggers. Hiermee kun je specifieke conversies meten zoals een Call-To-Action (CTA) button of een verzonden contactformulier.
Website conversie optimalisatie
Website conversie optimaliseren betekent niets meer dan het proberen van nog meer conversies te realiseren op je website met als doel de omzet te verhogen. Eigenlijk is dit een doorlopend proces van meten, de resultaten analyseren en op basis hiervan acties prioriteren.
Het hoofdidee is om te identificeren welke onderdelen van je website het meest winstgevend zijn en welke verbetering nodig hebben. Op basis hiervan kunnen er campagnes opgesteld worden voor het optimaliseren van je website conversie. Denk bijvoorbeeld aan:
- De relevantie van je producten/diensten
Voordat je begint met het optimaliseren van je website conversie, is het belangrijk dat je eerst een helikopterview neemt over je business. Kijk op strategisch niveau naar wat je business daadwerkelijk toevoegt aan de wereld en wat je usp’s zijn ten opzichte van de concurrent.
- Usp’s
Als je sterke usp’s hebt bedacht dan moet je er zeker niet over aarzelen om deze ook op je website te vermelden. Laat de bezoeker weten wat jouw business uniek maakt en wat jij hebt dat de concurrent niet heeft.
- Maak in één oogopslag duidelijk wat je aanbiedt
Het belangrijkste uitgangspunt voor webshop conversie optimalisatie is dat bezoekers over het algemeen een korte spanningsboog hebben. Zorg er dus voor dat bezoekers direct kunnen vinden wat ze voor ogen hebben. Dit doe je door duidelijke en aansprekende landingspagina’s te maken.
- Vergroot het vertrouwen van je klanten
Een manier om een vertrouwensband te creëren met je klanten is door duidelijk aan te geven wat er met hun gegevens gebeurt, en dan vooral de betaalgegevens. Geef ook het privacybeleid van je webshop een prominente plaats. Ook een SSL-certificaat kan helpen bij het winnen van vertrouwen.
- Social proof
Door klant reviews en testimonials aan je website toe te voegen, laat je de kwaliteit van jouw producten of diensten zien waardoor bezoekers sneller geneigd zijn iets te kopen.
- Optimaliseer de laadtijd van je website
Als het langer dan een paar seconde duurt voordat je webshop is geladen dan heb je kans dat de bezoeker alweer vertrokken is. De moderne mens is erg ongeduldig en we kunnen dan ook niet vaak genoeg benadrukken om je website laadsnelheid te maximaliseren.
- Verkrijg een betere positie in Google
Dit kun je doen door middel van twee manieren, Google Adwords (SEA) en Search Engine Optimisation (SEO). In andere woorden: de betaalde en de organische manier. - Maak je design responsive
Tegenwoordig is circa 90% van alle websites geoptimaliseerd voor vrijwel elk device. Houd vooral rekening met mobiel verkeer want veel websites ontvangen momenteel al meer dan de helft van hun zoekverkeer via mobiele telefoons. Test dus altijd je webshop op de mobiele telefoon.
Hulp nodig met website conversie?
Natuurlijk kun je ervoor kiezen om zelf je website te optimaliseren. En hoewel je waarschijnlijk ver zult komen, zie je mogelijk dingen over het hoofd die een professioneel wel ziet. Wij zouden je dus altijd adviseren om dit uit te besteden aan een professional, zoals ons bijvoorbeeld 🙂
Dan horen we je al denken: waarom zou ik dit aan jullie uitbesteden? Dat leggen we je graag uit: als je voor ons kiest dan kun je maatwerk verwachten. Wij maken van je WordPress website een ware conversiemachine. Daarbij doen we niet aan makkelijk scoren en eenmalig pieken. Onze duurzame focus is gericht op blijvend rendement. Met onze rapportage-tools maken we slimme keuzes op basis van datagedreven inzichten.