technische SEO

Wat is technische SEO? Hoe je jouw website techniek optimaal maakt voor Google

Je hebt de juiste keywords in je website geïmplementeerd en ook een stevig backlinkprofiel opgebouwd, maar je website rankt nog steeds niet goed. Hoe kan dat nou? Grote kans dat je nog niet hebt gedacht aan het verbeteren van de technische SEO (zoekmachine optimalisatie) op je website. 

Wat is technische SEO?

Technische SEO gaat over het verbeteren van technische aspecten van je website om je ranking in de zoekmachines te verbeteren. Voorbeelden van technische SEO zijn:

  • De snelheid waarmee je website laadt
  • De gebruikersvriendelijkheid van je website
  • De leesbaarheid voor de zoekmachine van je website

In tegenstelling tot backlinks en keywords, is technische SEO, zoals de naam al zegt, een stuk technischer. Ook richt het zich hoofdzakelijk op on-page SEO, dus het optimaliseren van SEO variabelen op je eigen website. De meeste website-eigenaren die minder technische kennis hebben besteden dit SEO-onderdeel dan ook uit aan een expert, zoals Sowmedia bijvoorbeeld :). 

Wat vindt Google van technische SEO?

In het kort: Google en andere zoekmachines houden van websites die voldoen aan alle technische SEO-aspecten. Hoe ze dit meten? Google en andere zoekmachine crawlen en evalueren door middel van robots, webpagina’s op een groot aantal factoren. Sommige van deze factoren gaan over de gebruikersvriendelijkheid van de website, zoals hoe snel de website wordt geladen. Andere factoren gaan meer over de structuur en leesbaarheid van een website, bijvoorbeeld de manier waarop de codes zijn geschreven.  

Door deze technische factoren te optimaliseren, gaat Google je website meer waarderen. Je hebt daardoor kans op een hogere ranking of de toevoeging van rich media aan je meta description (extra content die gegenereerd worden door zoekmachines).

Technische SEO is als de fundering van een huis. Heb je geen goede fundering, dan stort het hele huis ineen. Technische problemen op je website, zoals 404-meldingen, lange laadtijden of veel redirects, belemmeren de gebruikerservaring van je website. Het gevolg is dramatisch: Google geeft jouw website een rode stempel en toont hem lager in de rankings.

Hoe optimaliseer ik mijn technische SEO voor Google?

Natuurlijk wil je geen strafpunten van Google en daarom gaan wij jou precies vertellen hoe je dit kunt voorkomen. Sterker nog, na deze tips ben je in staat om een topscore in de rankings te bereiken, in combinatie met jouw backlink en keyword strategie! 

Verbeter de laadsnelheid van je website

Anno 2021 is het belangrijk dat je een website hebt die met lichtsnelheid laadt. Google beoordeelt websites namelijk steeds meer aan de hand van gebruikerservaring statistieken, waar websitesnelheid een belangrijke van is. Een trage website biedt namelijk een minder prettige gebruikerservaring. 

Google geeft dus voorkeur aan websites die sneller geladen zijn. Laadt jouw website minder snel dan die van de concurrent? Dan is er een aanwezige kans dat hun website hoger in de zoekmachines rankt. Wat dus zorgt voor minder verkeer op jouw website. Een gemiste kans denken wij!  

Gelukkig zijn er een aantal handige website snelheid optimalisatie hacks, waarmee je jouw website razendsnel kunt maken. 

Installeer een redirect plugin

Even of nog vervelender voor een bezoeker, is een dode link op je website. Met andere woorden, een pagina waar de bezoeker op terecht komt die niet meer bestaat of nooit heeft bestaan. Dit wordt ook wel een 404-foutpagina genoemd. Zowel voor de bezoeker als de zoekmachines zijn dode links erg vervelend. De bezoeker kan namelijk helemaal niets met de pagina en de zoekmachines kunnen er geen informatie uithalen. Het resultaat, een slechte gebruikerservaring en een lagere ranking. 

Om onnodige dode links te voorkomen, kun je gebruik maken van een plugin die de URL van de pagina omleidt. Idealiter vervang je met de omleiding de pagina van de dode link of stel je een geschikt alternatief voor. Een plugin die we zeker kunnen aanraden is de premium versie van Yoast SEO. Je kunt hiermee de redirects zeer gemakkelijk instellen en je hebt hiervoor geen technische kennis nodig. 

Vermijd duplicate content

Duplicate content is content die op meer dan één plaats op het internet verschijnt. 

  • webpagina’s op twee verschillende websites (externe duplicate content), of;
  • webpagina’s op dezelfde website (interne duplicate content)

Hoewel dit technisch gezien geen penalty kan opleveren, kan dubbele inhoud soms toch van invloed zijn op de positie in zoekmachines. Wanneer er meerdere stukken vergelijkbare inhoud op meer dan één locatie op internet staan, kan het voor zoekmachines moeilijk zijn om te bepalen welke versie het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. 

Hoe voorkom je duplicate content? De meest voor de hand liggende oplossing is het nooit kopiëren van teksten van andere websites en die van jezelf. Heb je een webshop? Dan is het verstandig om de teksten die je van leveranciers krijgt aan te passen. Dit kost wat moeite, maar met een unieke tekst onderscheid je jezelf van de concurrent. 

Ook kan het zo zijn dat om een technische reden, verschillende URL’s dezelfde inhoud weergeven. Voor een bezoeker maakt dit niet uit, maar de zoekmachine ziet dit als duplicate content en weet niet welke pagina prioriteit moet krijgen. Gelukkig valt dit makkelijk op te lossen. In Yoast SEO kunt je eenvoudig een canonieke (de hoofdpagina of pagina die prioriteit moet krijgen) URL voor een pagina instellen. Je kan dit ook automatisch door Yoast SEO laten doen. 

Maak de website leesbaar voor de bezoeker en Google

Bij een goede leesbaarheid van je website komt meer kijken dan een sterke interne linkstrategie. Het meest cruciale onderdeel voor leesbaarheid is namelijk de structuur van je website. Een goede websitestructuur begeleid jouw bezoekers door je website heen, zonder dat ze na hoeven te denken hoe ze ergens moeten komen. Zorg er dus voor dat je jouw website zo intuïtief en overzichtelijk mogelijk maakt. 

Ook voor Google is het belangrijke een logisch websitestructuur te hebben. Hoe beter de structuur, hoe gemakkelijker zij de website kunnen crawlen. Dat betekent dat meer pagina’s worden opgenomen in de zoekresultaten, waardoor de kans groter is dat je goed gaat ranken. Om je website beter leesbaar te maken voor Google, kun je gebruikmaken van een zogeheten XML-sitemap. Dit is een lijst van alle pagina’s van je website die dient als een soort routekaart voor Google en andere zoekmachines. Het resultaat is dat zoekmachines geen tot weinig belangrijke inhoud op je website zullen missen. 

Maar wat nu als je wil dat bepaalde pagina’s juist niet worden gecrawld en/of in de zoekmachines worden getoond? Hiervoor kun je een bestand Robots.txt. gebruiken. Met dit bestand kun je zoekmachines vertellen een pagina niet in de zoekresultaten te tonen of de links op die pagina niet te volgen. Om dit in te stellen, kun je opnieuw Yoast SEO gebruiken. 

Zorg voor een websitesite slotje 

Een andere must voor een technisch SEO is een veilige website. Sterker nog, het veilig maken van een website voor het borgen van de privacy van gebruikers is tegenwoordig een basisvoorwaarde geworden. Er zijn veel verschillende acties die je kunt ondernemen om je website een stuk veiliger te maken, en één van de meest belangrijke is het implementeren van een HTTPS.

HTTPS zorgt ervoor dat gegevens die tussen de browser en de site worden verzonden, niet kunnen worden gehackt. Dit betekent dat de gegevens van jouw bezoekers veilig zijn, als ze bijvoorbeeld een product bestellen. Je hebt een zogenaamd SSL-certificaat nodig om HTTPS op je website te kunnen implementeren. Je kunt eenvoudig controleren of je website beveiligd is. Aan de linkerkant van de zoekbalk van je browser zie je een slotje dat aangeeft dat je website beveiligd is. 

Caching

Een cache zorgt ervoor dat je website sneller wordt door te voorkomen dat de webserver telkens weer dezelfde pagina moet laden. De website wordt bij een volgend bezoek sneller geladen omdat de browser deze als het ware al opgeslagen. Echter moet dit moet wel ingesteld worden. 

Het is erg makkelijk om caching in te stellen. Heb je een WordPress website, dan kun je dit doen via de plugins WP Rocket en W3 Total Cache

Vriendelijke URL 

Een vriendelijke URL is een webadres dat op zo’n manier is geformuleerd dat het volledig te begrijpen is voor zowel de zoekmachine als de bezoekers. Een vriendelijke URL maakt het voor een bezoeker duidelijk op welke pagina hij of zij zich bevindt en is makkelijk uitwisselbaar. Vriendelijke URL’s dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website in Google, doordat ze belangrijke keywords bevatten. 

Voorbeeld van een onvriendelijke URL:

www.sowmedia.nl/index.php?p=2734&a=74385

Voorbeeld van een vriendelijke URL:

www.sowmedia.nl/wordpress-website-laten-maken

Zowel met WordPress als Yoast SEO, kun je gemakkelijk de URL van je pagina’s aanpassen. 

Technische SEO door Sowmedia laten doen

Met zoveel verschillende acties voor verbetering, wordt technische SEO echt als een vak apart gezien. Ook heb je een aardig arsenaal aan technische skill nodig om de techniek van je website optimaal te maken. 

Veel marketeers, bij grote en kleine bedrijven, maar soms ook bij marketingbureaus, hebben weinig expertise op het gebied van technische SEO. Helaas kan dit jou haalbare posities in Google kosten. Wanneer je concurrenten hun technische SEO wel op orde hebben, is de kans groter dat zij wel goed ranken in de zoekmachines. Een gemiste kans dus! 

Technische SEO audit

Wil je weten of jouw website voldoet aan alle technische SEO-factoren en hoe je jouw concurrenten kan overtreffen? Wij voeren graag een technische SEO audit voor je uit om al het laaghangend fruit voor jouw website te ontdekken.  

Een technische SEO audit bevat een rapport met problemen en concrete ‘quick win’ actiepunten, die jijzelf of wij voor je kunnen oppakken. Zaken die wij binnen een technische SEO audit onderzoeken zijn:

  • 404 errors
  • Crawling analyse
  • Responsiviteit 
  • Metabeschrijvingen
  • Anchor links
  • Interne links 
  • Duplicate content problemen
  • De URL-structuur
  • Backlinkprofiel 
  • Website snelheid
  • XML-sitemap en de inhoud hiervan
  • Robots.txt bestand en de inhoud hiervan
  • Optimalisatie van afbeeldingen
  • Indexatie van pagina’s en indexatieproblemen 
  • Redirects
  • Structured data kansen 
  • SSL-beveiliging
  • Resource minificatie
  • Elementen compressie
  • Hiërarchie van content
  • Plaats van zoekwoorden