WordPress statistieken: alternatieven voor Google Analytics

WordPress statistieken

Wij gebruiken standaard Google Analytics voor het meten en analyseren van statistieken. De afgelopen periode zijn we ook vaker alternatieve pakketten gaan gebruiken. We delen onze ervaringen in dit artikel.

Google Analytics

Google Analytics is een prachtig statistiekenpakket. Het pakket wordt breed gebruikt door zowel kleine als grote organisaties. De voordelen van Analytics op een rij.

  • Uitgebreide statistieken met mogelijkheden voor diepgaande analyse;
  • Segmentatie, rapporten genereren, sterk in het voorzien van managementinformatie;
  • Koppeling met Google Adwords en andere diensten;
  • Last but not least: gratis.

Al deze voordelen hebben Google Analytics tot onbetwiste marktleider gemaakt. Over het algemeen zijn de meeste gebruikers enthousiast. Er kunnen redenen zijn waardoor je toch liever geen gebruik van Google Analytics maakt. Bijvoorbeeld:

  • Je wil geen informatie aan Google geven;
  • Je vindt de interface te complex (teveel mogelijkheden t.o.v. beperkte wensen);
  • Je wil bezoekers op individueel niveau volgen.

Alternatieven voor Google Analytics

Clicky

analytics-clicky-1We gebruiken de Clicky statistieken regelmatig. Clicky is sterk op het niveau van het volgen van individuele bezoekers. Er wordt bijvoorbeeld weergegeven met welke provider de website wordt bezocht. Op deze manier kan je in bepaalde gevallen zien vanuit welk bedrijf de website is bezocht. In het maken van website-brede analyses is Clicky minder sterk. Clicky heeft een gratis basisversie. Voor $60 per jaar heb je de premium versie, waar je 10 websites en meerdere gebruikers onder kan hangen. De voordelen op een rij:

  • Informatie over het bedrijf (provider), dat de website bezoekt
  • Analyse van bezoekers op individueel niveau
  • Clicky heeft een WordPress plugin (gemaakt door Nederlander Joost de Valk)
  • Apps beschikbaar voor tablet en mobiele telefoon

SlimStat

SlimstatSlimStat is een gratis plugin voor WordPress. Zodoende kunnen de statistieken vanuit de backend van WordPress bekeken worden. De statistieken zijn uitgebreider dan JetPack, maar minder uitgebreid dan Google Analytics, Clicky of Piwik. Met betaalde add-ons kunnen extra functionaliteiten worden gekocht. Met één van de add-ons wordt voor $15 de providerinformatie beschikbaar gesteld. Daardoor kan er weer bekeken worden vanuit welke bedrijven de website bezocht wordt. Wij hebben de plugin eenmaal gebruikt om voor een intranet te monitoren hoe ingelogde gebruikers het intranet gebruikten.

JetPack

wordpress-jetpackJetPack is een plugin die door Automattic, het bedrijf achter WordPress, beschikbaar wordt gesteld. De plugin bevat diverse handige extra functionaliteiten voor WordPress, waaronder statistieken. De statistieken zijn summier, maar voldoende om in grote lijnen de statistieken van de website te monitoren.

Piwik

Piwik statistiekenPiwik is een open-source statistiekenpakket. De software laat zich het meeste vergelijken met Google Analytics. Piwik moet een eigen server geïnstalleerd worden. Dat is niet heel erg ingewikkeld, maar maakt het wel complexer ten opzichte van de andere alternatieven. Voordeel is daarna wel dat de statistieken alleen voor jezelf beschikbaar zijn.

UPDATE 1 juli 2022
We hebben een artikel geschreven over interessante analytics software genaamd Matomo. Een analytics programma die in tegenstelling tot Google Analytics software geheel AVG-proof kan werken. Lees het artikel van Matomo. In het kort de voordelen: accuratere cijfers (geen steekproef zoals Google Analytics), Daarnaast kan je het zelf op je server installeren en daarbij ben je ook eigenaar van de data, Het is daarnaast makkelijk aan je WordPress website te koppelen. En AVG-proof.

3 reacties op “WordPress statistieken: alternatieven voor Google Analytics”

  1. Mijn mening is dat Jetpack het meest betrouwbaar is. Zeker na de laatste update. Het lijkt een trend te worden dat steeds meer mensen van Analytics afstappen omdat het te moeilijk wordt voor de meeste, voor een leek valt het ook niet mee. Een uitgeklede versie zou voor sommige prettig zijn.

  2. Ik gebruik Clicky voor de meeste websites van mijzelf en van mijn klanten. Hoezo? Omdat het met Clicky mogelijk is om zonder cookies te werken. Dat is bij eenvoudige websites makkelijker te implementeren dan de vraag om cookies te mogen plaatsen. Wanneer je 10 of meer websites profielen binnen Clicky nodig hebt zijn de kosten per website wel okay. Verder is Clicky erg goed om het gedrag van een bezoeker (live) te bestuderen.

  3. ik heb een onbetaalde wordpress site. Daardoor kan ik bvb google analytics al niet gebruiken.. iemand een tip voor een bezoekersteller die iets beter is dan de ”gewone” wordpress teller. want die zegt soms dingen die niet kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Waarom je jouw Core Web Vitals zou moeten testen in Google Search Console

Het testen van je website’s Core Web Vitals in Google Search Console is niet slechts een technische noodzaak; het biedt een strategisch voordeel. Leer waarom het cruciaal is voor het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van je SEO.

Lees verder

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder