Content is een containerbegrip dat alle lees-, zicht- of hoorbare inhoud van een medium aanduidt. Dit kunnen teksten en afbeeldingen op bijvoorbeeld een webpagina zijn, maar ook een podcast van een digitale service. Dit beperkt zicht niet alleen tot online-uitingen, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Het kan namelijk ook voorkomen in de vorm van een videogame of evenement.
Vormen van content in marketing
In de marketing wereld wordt dit begrip vaak gebruikt. Vaak wordt hier ‘inhoud’ mee bedoelt en deze inhoud kan in verschillende vormen voorkomen:
- Blog artikel
- Youtube video
- Google advertentie
- Facebook bericht
- Spotify podcast
- Instagram afbeelding
- Nieuwsbrief
- Een (fysiek) evenement
En nog veel meer.
Content marketing
Het vormt eigenlijk altijd de basis voor effectieve marketing.
Zonder content is het niet mogelijk om een doelgroep te bereiken en te laten converteren.
Neem een evenement als voorbeeld. Zonder promotie van een evenement op Facebook, valt er bijna niks te promoten omdat er geen inhoud is. Ook het evenement zelf heeft geen bestaansrecht zonder inhoud.
Goede inhoud is altijd afgestemd op een doelgroep, een medium en de visie van een bedrijf.
Content creatie
Zowel bij contentcreatie voor de zoekmachine als voor een evenement, richt je je altijd op een specifieke doelgroep. Daarom is het belangrijk dat je het uniek is en deze de doelgroep aanspreekt. Door enkel het creëren van content wordt een bepaalde boodschap niet goed opgenomen. Nee, hier moet een doordachte strategie achter zitten die resoneert met de waarde van de doelgroep.
Content en zoekmachines
Vooral voor zoekmachine optimalisatie (SEO) is het juist inzetten van content van grote waarde. Zo is het niet alleen belangrijk dat je dit op je webpagina’s hebt verwerkt, ook het gebruik van de juiste ‘keywords’ kan de positie van de webpagina’s in de zoekmachine verbeteren. Dit zijn trefwoorden waar gebruikers van Google op zoeken.
Ook zogeheten ‘richt content’ elementen op een webpagina, zoals video’s, afbeeldingen en podcasts, kan de positie van je webpagina’s in de zoekmachine verbeteren.
Naast deze content gerelateerde ranking factoren, zijn er nog een hele hoop andere zoals: technische optimalisatie, website snelheid en backlinks.
Sowmedia biedt ook SEO-diensten aan die zich richten op bovenstaande punten. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan eens een kijkje op bij onze zoekmachineoptimalisatie pagina.