Laten we beginnen met te zeggen dat er geen algemeen aanvaarde definitie voor user experience (UX) design is. Het concept kent namelijk vele dimensies en disciplines, zoals: interactie design, usability, visueel design en mens-computerinteractie.
Om toch een duidelijker beeld te krijgen van wat dat dit samen allemaal betekent, hebben we de definitie van UX design van de studie van het Oxford Journal Interacting With Computers erbij gehaald (vertaald naar het Nederlands):
Het doel van UX design in het bedrijfsleven is om “de klanttevredenheid en loyaliteit te verbeteren door middel van het nut, gebruiksgemak en plezier dat wordt geboden in de interactie met een product.”
Daarbovenop moet volgens de Amerikaanse UX designer Stephen P. Anderson de ervaring van een gebruiker ook nog eens:
- Betekenisvol (meaningful);
- plezierig (pleasurable);
- gebruiksvriendelijk (convenient);
- bruikbaar (usable);
- betrouwbaar (reliable);
- en functioneel/nuttig (functional/useful) zijn.
In een notendop betekent dit dat UX design een proces is van het ontwerpen van producten of diensten die nuttig, betekenisvol, gemakkelijk en plezierig zijn om mee te interageren.
Het gaat ook over het verbeteren van de ervaring die mensen hebben tijdens de interactie met een product of dienst, en ervoor te zorgen dat ze waarde vinden in wat wordt aangeboden. Dit kan zowel over digitale (website) als fysieke (koffie) producten en diensten gaan.
Wat is een UX designer?
Een UX designer houdt zicht bezig met het bedenken en ontwerpen van betekenisvolle en plezierige gebruikerservaringen op bijvoorbeeld websites, games, apps maar ook fysieke producten zoals muziekevenementen. Hierbij speelt gebruikersonderzoek een grote rol, wat wordt gedaan door middel van gebruikerstesten waarin gebruikerservaringen zoals die van Stephen P. Anderson worden onderzocht.
De volgende taken kunnen in het pakket van een UX designer voorkomen
- Het uitdenken en implementeren van een customer journey strategie
- Bijdragen door middel van UX design aan de conversieoptimalisatie en het aantrekken van nieuwe klanten
- Het ontwerpen van een user interface of UX wireframe
- Het analyseren van gebruikerservaringenfactoren middels het opzetten en uitvoeren van user experience tests en a/b tests.
- Adviseren van bijvoorbeeld developers en visual designers op het gebied van user experience
Het verschil tussen UI, UX en web development?
Vergelijkbare beroepsvelden van UX design zijn UI design (user interface designer) en web development (web developer), die overeenkomsten maar ook zeker verschillen hebben. Een UX designer houdt zich bezig met de volledige ervaring van iemand die integreert met een product of dienst, terwijl een UI designer of web developer zich op specifieke onderdelen hiervan richten zoals de visuele vormgeving van een gebruikerservaring.
Het maken van bijvoorbeeld een webdesign kan bij de taken van een UX designer horen, maar dan wel in een groter geheel waarin de gebruikerservaring het uitgangspunt is. Waar een UI designer of web developer vooral zal worden beoordeeld op de look & feel, wordt een UX designer beoordeeld op het resultaat in gebruikerservaring.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen en kan gebruikerservaring ook een het uitgangspunt zijn voor user interface designers en web developers.
Wanneer moet je een UX designer inschakelen?
Omdat veel merken tegenwoordig op concepten zoals gebruikservaring en gebruikersvriendelijkheid inspelen, is het voor geen enkel bedrijf een gek idee om een UX designer in te schakelen. Uiteraard verschilt het wel per bedrijf hoeveel behoefte hieraan is. Bedrijven die gebruikerservaring hoog in het vaandel hebben staan voor hun webapplicatie of fysieke product zullen meer baat hebben bij een UX designer, dan bedrijven die hier minder waarde aan hechten.
Hoe dan ook loont het vrijwel altijd om de gebruikerservaring van je merk kritisch onder de loep te (laten) nemen en hier de knel- en verbeterpunten van te identificeren. Een betere gebruikerservaring zorgt namelijk bijna altijd voor een hoger conversieratio.