WordPress

Website customer journey: meer omzet door een innemende klantreis

Website customer journey

Vaak spreken marketeers over een zogeheten ‘(website) customer journey’. Ook wel ‘klantreis’ in het Nederlands genoemd. Inmiddels heeft dit paraplubegrip zoveel definities dat het geen duidelijke betekenis meer heeft. Tijd voor een duidelijke afbakening dus! 

In dit blog gaan we in op wat de (website) customer journey precies is en hoe je deze kunt inzetten om meer omzet te generen voor je website. 

Wat is een customer journey?

De customer journey is de weg die een (potentiële) klant aflegt van het moment van een eerste kennismaking, tot het aanschaffen van een product en hopelijk tot terugkerende klant. Tijdens de gehele customer journey is een potentiële klant bezig met het overwegen van opties en waar deze te verkrijgen zijn.

Het algemene idee achter een customer journey is dat het eerste contact zelden direct tot een aankoop leidt. Voor een conversie zijn vaak meerdere contactmomenten nodig. Deze contactmomenten vormen samen de customer journey en grofweg vallen deze onder te verdelen in de volgende vier fases: 

In de bewustwordingsfase ontdekken potentiële klanten dat ze een bepaalde behoefte hebben. Daarom gaan ze op onderzoek uit om verschillende opties en oplossingen voor hun behoefte te vinden. 

Potentiële klanten hebben in deze fase een beter idee van wat ze precies willen en bakenen hun wensen af. Ze vergelijken de beste oplossingen die aansluiten op hun wensen.

De potentiële klant wordt getransformeerd tot een klant door het overgaan tot aankoop. In deze fase is het belangrijk dat de klant zo min mogelijk barrières ervaart. 

Deze fase gaat om het uitbouwen van een relatie. Door middel van prettige ervaringen, het bieden van goede klantenservice en het in contact blijven met de klant. Bij grote tevredenheid is er een kans dat de klant het product of de dienst aanraadt aan iemand anders.

Customer journey vs website customer journey

Een website customer journey speelt zich voornamelijk op een website zelf af. De vier fases zien er als volgt uit, kijkend vanuit de ogen van een klant:

Ik wil een website (laten) maken en benieuwd wat daarvoor nodig is. Na het lezen van het blog WordPress website laten bouwen, denk ik dat het een goed idee om een website te laten maken in WordPress.

Nu moet ik alleen nog een geschikte partij vinden. Na het bekijken van verschillende opties, denk ik dat Sowmedia de meest geschikte is. De pagina WordPress website ontwikkeling heeft me over de streep gehaald. Ik ga gelijk een offerte aanvragen!

Ik heb de offerte betaald en het ontwikkelteam van Sowmedia gaat zo snel mogelijk aan de slag met het bouwen van mijn WordPress website. 

Wat een mooie website is het geworden zeg! Ook de service eromheen was erg goed: de website is snel opgeleverd en er waren veel contactmoment voor feedback. Ik zou deze partij zeker aanraden.

Zo maak je een innemende website customer journey 

Een potentiële klant moet vanaf het eerste contactmoment met je website geprikkeld worden om jou als een optie te zien. Daarna moet er vertrouwen gewonnen worden om de potentiële klant te overtuigen dat jij de juiste match bent! Wat hier goed bij kan helpen is het uitstippelen van de customer journey met behulp van landingspagina’s en andere ondersteunende pagina’s.

Landingspagina’s voor awareness 

Pagina’s voor consideration 

Pagina’s voor purchase

Pagina’s voor de after-purchase

Hulp nodig met het ontwikkelen van customer journey voor je website?

Kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het ontwikkelen van de customer journey voor je (WordPress) website? We helpen je graag verder. Bij Sowmedia werken doorgewinterde conversie-specialisten, die de beste customer journey mapping technieken aan je voorleggen voor het optimaliseren van je website conversie.

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

  • WordPress onderhoud

    WordPress website vast in maintenance mode

    Leer in dit blog wat de ‘maintenance’ modus van WordPress is en hoe je je website snel weer online kan krijgen!

  • Beste gratis WordPress themes 2021

    Beste gratis 20 WordPress thema’s van 2022

    De beste gratis WordPress thema’s van 2022 op het gebied van performance, duurzaamheid, aanpasbaarheid en compatibiliteit met Gutenberg.

  • wat is dropshipping

    Wat is dropshipping? En dropshipping met WordPress (kort stappenplan)

    Dropshipping is een methode voor het online verkopen van producten die niet op voorraad worden gehouden door een verkoper zelf. In plaats daarvan koopt de…