WooCommerce related products

Woocommerce related products: pas dit toe voor meer winst

Als je een WooCommerce webshop-eigenaar bent dan maak je het liefst zoveel mogelijk conversies. Dus als een bezoeker eenmaal op je website is beland, dan wil je ook niets liever dan hem overtuigen om zoveel mogelijk producten te bestellen. 

Er zijn verschillende manieren om dit te doen, en één zeer effectieve is door middel van het laten zien van gerelateerde products of ‘related products’. Met deze methode kun je een poging doen voor up-selling and cross-selling zonder heel dwingend over te komen. (Potentiële) klanten worden er namelijk op gewezen dat een additioneel product bovenop het oorspronkelijke product misschien iets voor hen is of juist dat een ander – meestal duurder – product nog geschikter is. Zo kun je net die extra of betere verkoop realiseren. 

In dit artikel leggen we je uit hoe je WooCommerce up-sells, cros-sells en related product kunt toevoegen met de standaard functie van WooCommerce. We introduceren ook onze in-house plugin waarmee je WooCommerce related products een boost kunt geven in functionaliteiten. Verder geven we ook onze top 3 plugins weg voor het verder optimaliseren van je WooCommerce store.

Gerelateerde producten toevoegen met de standaard optie van WooCommerce

Woocommerce heeft drie verschillende opties om related products aan je webshop toe te voegen en dit zijn: up-sells, cross-sells en related products. We starten met het uitleggen van de eerste twee. 

Up-sells en cross-sells voor een winstgevendere of extra sale

Je gebruikt een up-sell wanneer je een product wil aanbevelen dat beter is dan het product waar de klant oorspronkelijk voor kwam. Deze ‘up-sell producten’ worden meestal weergegeven op een enkele productpagina onder de beschrijving van het product:

Cross-sells zijn verstandig om te gebruiken wanneer je een extra producten wil verkopen dat je promoot op een huidig product. Als je bijvoorbeeld een schoen verkoopt, kunnen ‘cross-sell producten’ schoenenspray en extra veters zijn. Afhankelijk van je thema sjabloon, worden ze weergegeven op de winkelwagenpagina met een thumbnail afbeelding.

Hoe je dit instelt? We leggen het voor je uit:

Het instellen zowel up-sells als cross-sells is niet moeilijk en kan gedaan worden op vrijwel dezelfde manier.

Om een up-sell of cross-sell product toe te voegen, dien je de volgende stappen te nemen:

Ga naar WooCommerce > Producten en selecteer het product waarvoor je een up-sell of cross-sell wilt tonen.

Scroll naar beneden in het Productpaneel

Select Gerelateerde producten of Linked Products (mocht je WooCommerce in het Engels ingesteld staan zoals hierboven)

Voeg producten toe die je wil up-sellen of cross-sellen

Gerelateerde producten toevoegen op basis van tags, categorieën en attributen

Gerelateerde producten kunnen dus worden gebruikt voor zowel up-sells als cross-sells en worden weergegeven op individuele productpagina’s, tijdens het afrekenproces of in speciale widgets op je website. Dit zijn allemaal zeer effectieve manieren om meer verkoop te genereren omdat het minder opdringerig is dan pop-ups of direct mailing. 

Het kan heel goed zijn dat je ook andere gerelateerde producten ziet terwijl je dit niet hebt ingesteld. Het nadeel is dat deze gerelateerde producten sectie niet samengesteld kan worden in de admin, maar wordt gevormd door soortgelijke producten in een categorie of een bepaalde tag. In andere woorden: Je kunt de producten niet zelf samenstellen of wijzigen, want ze worden automatisch gegenereerd door WooCommerce. Voor dit probleem heeft Sowmedia een oplossing ontwikkeld. 

Hoe je de gerelateerde producten sectie moet uitbreiden voor meer verkopen

Ondanks dat de standaard functie voor related products van WooCommerce voldoet, kun je het naar een volgend niveau brengen door meer functies toe te voegen. Dit kan door middel van een aantal plugins, welke we hieronder bespreken. 

1. WPupgrader – WooCommerce Related Products by Attributes 

Zoals je nu weet, WooCommerce toont alleen gerelateerde producten op basis van tags en categorieën. Maar eigenlijk zijn gerelateerde producten op basis van attributen veel logischer en effectiever. Dat is waarom Sowmedia (onder de naam WPupgrader) de WooCommerce Related Products by Attributes plugin heeft gebouwd. Met deze plugin kun je producten relateren met behulp van hun attributen, wat de cross-sales verkoop en interne link waarde verhoogt!

Hoe werkt het? Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt, voeg je eenvoudig een attribuut toe zoals ‘kleur’ en alle gerelateerde producten worden getoond in de kleur die de (potentiële) klant heeft geselecteerd. Dus wanneer een (potentiële) klant maat medium selecteert, dan worden er alleen producten in maat medium getoond. Een andere hele handige functionaliteit is dat wanneer je meerdere attributen instelt, je ze ook prioriteit kunt geven. Bijvoorbeeld als je maat en kleur als attributen hebt aangemaakt, dan is het mogelijk om de maat meer prioriteit te geven in de getoonde gerelateerde producten. 

Praktijkvoorbeeld: het bedrijf Bata Industrials dat veiligheidsschoenen verkoopt heeft een nieuwe collectie gelanceerd, genaamd ‘The Eagle’. Bij gerelateerde producten willen ze alleen veiligheidsschoenen laten zien van hetzelfde merk. Met behulp van de plugin is dat zo gedaan, en heeft Bata Industrials zelf de controle over welke producten er getoond moeten worden:

2. Custom Related Products for WooCommerce

Als je specifieke gerelateerde producten wil laten zien op een bepaalde productpagina, dan kan Custom Related Products for WooCommerce je zeker verder helpen. Het enige wat je hoeft te doen is deze gratis plugin downloaden, vervolgens is er een extra selector voor related product toegevoegd bij gerelateerde producten in het productpaneel. Kies een aantal producten uit en druk op opslaan. Op deze manier heb jij de controle over welke producten worden getoond. 

Het handige van de plugin is dat als je geen gerelateerde producten selecteert voor een product, het zal terugvallen op de standaard functionaliteiten van WooCommerce voor het selecteren van gerelateerde producten.

3. Beeketing for WooCommerce

Beeketing is een plugin platform dat verschillende gratis en betaalde functionaliteiten aanbiedt om je WooCommerce webshop naar het volgende niveau te tillen. De kracht van deze plugin is dat het automatisch verschillende gerelateerde producten kan laten zien. Dit is voordelig als je geen tijd hebt om zelf alles in te stellen. Ook is het gewoon mogelijk om alles handmatig in te stellen.

Eigenlijk is Beeketing for Woocommerce een zeer complete plugin voor het stimuleren van meer up-sells and cross-sells. De mogelijkheiden zijn daadwerkelijk eindeloos. Zo kun je pop-ups van recentelijke bestelling notificaties installeren om urgentie te vergroten, voorraad indicatoren instellen, laten zien hoeveel mensen producten hebben bekeken en gekocht, veelverkochte producten bundelen en nog veel meer.

4. WooCommerce Jetpack

Een andere gratis plugin met veel nuttige functionaliteiten om marketing en sales te boosten, is WooCommerce Jetpack. Naast dat je met deze plugin gerelateerde producten kan veranderen op basis van hun tag, categorie, attribuut of handmatig (betaalde versie), kun je er vrijwel elk ander webshop onderdeel mee optimaliseren. Denk hierbij aan extra product en check-out input-velden, product prijs add-ons, PDF-facturen en meer

Het voordeel van deze plugin is dat je controle hebt over het aantal producten dat getoond wordt, hun volgorde, en de kolommen die gebruikt worden in de weergave. Zo bepaal jijzelf op wat voor manier de related products getoond worden. 

Nu is het tijd om je eigen geoptimaliseerde WooCommerce webshop te maken! 

Nu je weet hoe je related products kan toevoegen aan je WooCommerce store en welke plugins er beschikbaar zijn om je sales en marketingstrategie te ondersteunen, kun je er direct mee aan de slag te gaan. Laat hieronder in een reactie weten wat je van je webshop hebt gemaakt en of dit blog daarbij aan heeft bijgedragen.