WordPress webshop laten maken: uitbesteden of zelf doen?

Webshop optimaliseren

Je hebt gewikt en gewogen, maar bent tot een conclusie gekomen: je gaat een WordPress webshop (laten) maken. De vraag is alleen nog of je dit zelf gaat doen of gaat uitbesteden aan een professioneel WordPress bureau of een zzp’er.

Hoewel zelf een WordPress webshop bouwen het goedkoopst is, is dit soms niet de meest verstandige optie. Je hebt namelijk een grote kans dat de WordPress webshop er amateuristisch uit gaat zien en je bepaalde functionaliteiten niet zelf kan ontwikkelen. Het voordeel is wel dat je voor zo’n 150 piek al klaar kan zijn.

Laat je een standaard (dus geen maatwerk) WordPress webshop door een zzp’er of een (klein) WordPress bureau maken, dan kost dit je minimaal zo’n € 2000,- . Je krijgt hier een functionele en visueel aantrekkelijke website voor terug.

Voor maatwerk wensen kan de prijs oplopen tot tussen de € 5000,- en € 10.000,- . Bij een maatwerk WordPress webshop design kan de prijs zelfs oplopen tot meer dan € 25.000,- . Dit is een geschikte optie wanneer je een uniek design wilt en veel functionaliteiten wenst die WooCommerce niet standaard biedt voor bijvoorbeeld facturering of de koppeling van systemen.

Bovenop de ontwikkeling van de WordPress webshop komen ook andere kosten zoals onderhoud, hosting en doorontwikkeling. Onderhoud en hosting zijn twee vrij voorspelbare kostenposten en kunnen variëren van een paar honderd euro tot in de duizenden euro’s afhankelijk van hoe groot je website en complex de website is. De kosten voor doorontwikkelingen zijn daarentegen lastig in te schatten en hangen af van de wensen na de livegang van je website. 

Naast ontwikkelkosten heb je ook andere kosten zoals onderhoud (vanaf €450,- tot €4500,- per jaar), doorontwikkeling (ongeveer een kwart van de initiële kosten) en wat kleinere periodieke kostenposten.

Nu heb je ongeveer een idee van wat de kosten zijn voor het laten maken van je WordPress webshop. In dit blog treden we verder in detail over wat er sowieso nodig is voor een volwaardige WordPress webshop en wat voor jou de juiste keuze kan zijn.

Wat is er sowieso nodig voor het runnen van je WordPress webshop? 

Voor een werkende en basis WordPress website zijn er hoe dan ook vier dingen nodig: Het CMS WordPress, een thema met pagebuilder, plugins en hosting. Ook al laat je je WordPress webshop ontwikkelen, is het alsnog van belang dat je tenminste ooit iets over deze zaken hebt gelezen. Zo kun je namelijk bewustere keuzes maken.

Het CMS (WordPress)

Een Content Management Systemen (CMS) is een softwaretoepassing, meestal een webapplicatie, die het eenvoudig maakt om zonder veel technische kennis, documenten en gegevens (content) op internet te kunnen publiceren. Eén van de meeste gebruikte CSM van de wereld is WordPress. Ooit begon dit CMS als een blogplatform, maar tegenwoordig wordt WordPress gezien als een volwaardig CMS vanwege de vele functionaliteiten die het biedt.

Voor vrijwel elk bedrijf – van corporates tot kleinere webshops en alles daar tussenin – is WordPress een uitermate geschikt CMS. Bovendien is WordPress zeer gebruiksvriendelijk, waardoor je het CMS snel onder de knie krijgt. Het zelf creëren van content word je dus erg gemakkelijk gemaakt.

Ook jij wil waarschijnlijk aan de slag gaan met dit CMS, kijkend naar je zoekopdracht. Wat belangrijk is om te weten is dat WordPress standaard zeer veel functionaliteiten biedt en er meestal geen maatwerk oplossingen nodig zijn. Loop je toch tegen de grenzen van WordPress aan? Dan kun je atlijd nog een WordPress expert inhuren die een toegespitste oplossing ontwikkelt. 

Thema en pagebuilder 

WordPress maakt gebruik van een thema en een pagebuilder om het algehele webdesign vorm te geven en bijvoorbeeld pagina’s in te richten. Hierdoor valt een basale WordPress website met een beperkt aantal functionaliteiten, vrij snel en met veel gemak op te tuigen. Hierdoor zijn (beginnende) webshops niet per se meer afhankelijk van externe partijen, omdat ze hun eigen website zelf kunnen ontwikkelen door middel van intuïtieve drag-and-drop-elementen van pagebuilders.

Als je online wat onderzoek hebt gedaan, ben je er ongetwijfeld achter gekomen dat je ook een standaard WordPress thema kunt nemen in plaats van een maatwerk WordPress website laten maken. Bij een maatwerk traject wordt de website volledig aan de hand van je wensen gemaakt. Dit betekent dat er niet alleen rekening wordt gehouden met je huisstijl, maar ook met software en koppelingen die gemaakt moeten worden. 

Je WordPress webshop wordt als het ware van niets tot iets opgebouwd. Integendeel tot een standaard WordPress webshop thema, waar een ‘kant-en-klare’ website wordt gevuld met jouw eigen content. Een externe programmeur heeft hier de regels al bepaald en er is dus weinig flexibiliteit voor jouw specifieke wensen. Bij het maken van de website moet je dus rekening houden met een design dat grotendeels al vastligt. 

Plugins 

Om je WordPress website om te toveren in een webshop, heb je programma’s nodig waarmee je verschillende e-commerce functionaliteiten kunt toepassen. Denk aan producten, productcategorieën, voorraadbeheer en een check-out. Met de (gratis) plugin WooCommerce kun je dit bereiken. Ooit begon Woocommerce als een simpele plugin, maar het is uitgegroeid tot één van de meest gebruikte webshopsystemen met een zeer actieve wereldwijde community. 

Voor WooCommerce geldt ook dat er grenzen zitten aan wat je allemaal met de plugin kan. Soms valt dit op te lossen door een plugin toe te voegen die een bepaalde functionaliteit toevoegt. Zo heeft WooCommerce geen optie voor het laten zien van gerelateerde producten op een productpagina op basis van productattributen. Onder de naam WPupgrader hebben wij hier de plugin ‘WooCommerce Related Products by Attributes’ voor ontwikkeld. 

Omdat WooCommerce geen optie biedt voor een betalingssysteem, moet dit nog wel ingeregeld worden. Hier kun je een betrouwbare en makkelijk integreerbare payment provider zoals Mollie voor gebruiken. Voor andere must have WordPress plugins verwijzen we je graag naar onze lijst van de beste wordpress plugins

WordPress Hosting 

Het laatste wat je nodig hebt is snelle en betrouwbare WordPress hosting. Dit onderdeel wordt vaak onderschat, maar is zeer belangrijk voor het verkrijgen van een converterende webshop. Een goede WordPress hoster betekent namelijk een snellere en zoekmachinevriendelijk webshop. Het resultaat is een prettige gebruikerservaring en een hogere ranking in Google. 

Als webshop moet je echter wel betalen voor WordPress hosting. Het kost immers geld om je website ergens op een server te laten draaien en vooral als je wilt dat deze server jouw websitegegevens snel aan de bezoeker toont. Gelukkig is WordPress een niet heel zwaar CMS om te hosten en daarom zijn de kosten relatief laag. Vaak ben je tussen de €5,- en €25,- per maand kwijt voor een kleinere webshop. Voor een grotere webshop kun je rekenen op tussen de €30,- en €300,- per maand. 

Drie hosters die we je zekker willen aanbevelen zijn Kinsta, SiteGround en Cloud86. Allemaal scoren ze uitstekend op snelheid, support en veiligheid. Ben je op zoek naar een zeer krachtige hosting met maximale snelheid, support en veiligheid? Dan is onze WordPress hosting en beheer oplossing misschien wel wat voor jou. Achter onze WordPress hosting oplossing schuilt een sterk partnerschap tussen Sowmedia en Kinsta. Kinsta wordt door onafhankelijke reviews al jaren berekend tot de absolute wereldwijde top van Enterprise WordPress hosting oplossingen.

Zelf een WordPress webshop maken of uitbesteden?

Nu je iets meer basisbegrip hebt van wat er allemaal nodig is om een basale WordPress webshop te maken, kun je beter bedenken hoe je dit wil gaan doen. Met andere woorden: ga je de WordPress zelf maken of wil je dit liever uitbesteden? Hieronder bespreken we drie mogelijke scenario’s die je helpen een definitieve keuze te maken. 

Scenario 1: De WordPress webshop zelf maken

Laten we eerlijk zijn: de realiteit is dat het zelf maken van een WordPress webshop voor de meeste (startende) ondernemers een prima oplossing is. Soms is het zelfs een betere oplossing dan uitbesteden. Waarom? Als (startende) ondernemer ben je vaak rijker aan tijd dan aan geld. Het is daarom dikwijls een goed idee om die tijd te steken in het zelf maken van een WordPress webshop. 

Het mooie van websites maken in WordPress, is dat het CMS voor iedereen toegankelijk is. Dit betekent dat als je besluit je eigen website te bouwen in WordPress, het altijd nog mogelijk is om de website door een professioneel webbureau verder te laten ontwikkelen en/of te laten onderhouden. Zo hebben wij ook een aantal klanten die door diverse redenen hebben besloten hun website onder te brengen bij ons.

Het nadeel is echter dat je voor een professioneel ogende WordPreshop behoorlijk wat zelfstudie moet doen. En ga je ook nog aan de slag met WooCommerce? Dan moet je ook kennis opdoen voor het inrichten van dit platform. Zo zal je technische zaken moeten regelen zoals het kiezen van een payment provider en een koppeling moeten maken met je boekhoudsysteem.

Mogelijk voldoen de standaard functies van WooCommerce ook niet aan je wensen, in dat geval is er soms maatwerk nodig en moeten er dus codes geschreven worden. De vraag is of dit wel realistisch is in jouw geval en of je dit niet liever uitbesteedt aan een partij die WordPress maatwerk ontwikkelt. Dit scheelt je mogelijk veel kopzorgen. 

Scenario 2: Uitbesteden aan een zzp’er of een klein WordPress bureau

De goedkoopste optie, na het zelf maken van een WordPress webshop, is het inhuren van een zzp’er. Het probleem is alleen dat heel wat zelfstandigen zichzelf voordoen als WordPress experts, maar in feite weinig ervaring hebben. Kijk maar eens op een platform zoals Fiverr en je vindt duizenden zelfbenoemde WordPress webshop specialisten. 

Uiteraard zitten er ook goeie tussen, maar het kaf van het koren scheiden blijft lastig. Let er dan ook altijd op wat voor WordPress webshop de aanbieder in het verleden heeft ontwikkeld en wat de kwaliteit hiervan is. Ook zegt het uurtarief van de freelancer vaak wat over de diensten die hij of zij levert: deze begint ongeveer vanaf €40,- per uur. De kosten voor een professionele WordPress webshop kunnen dus oplopen tot meer dan €2.000,- . 

Als we de diensten van een zzp’er met die van een klein webbureau vergelijken dan zijn er aanzienlijke verschillen in hun aanpak. Zo programmeren kleine WordPress bureaus volgens bepaalde codestandaarden, bieden ze meestal (managed) WordPress hosting aan en maken ze je WordPress webshop ook nog eens SEO-proof

Bovendien bestaat het ontwikkeltraject meestal uit vaste kaders en zitten er weinig tot geen losse eindjes aan je webshop. Het laatste en belangrijkste punt is misschien wel dat een klein WordPress bureau over het algemeen meer maatwerk levert op het gebied van design en functionaliteiten. Daarom zijn bureaus over het algemeen ook een stuk duurder dan zzp’ers.

Je moet denken aan tarief van €60,- tot €100,- per uur. De prijs voor je WordPress webshop kan daardoor uitkomen op zo’n €5.000,- of meer, afhankelijk van hoeveel maatwerk er nodig is. Als je kiest voor een design op maat dan zal de prijs eerder tussen de €10.000,- en €20.000,- liggen. 

Scenario 3: Uitbesteden aan een (middel)groot WordPress bureau 

Net als een klein WordPress bureau heeft een (middel)groot WordPress bureau een hoger uurtarief dan een zzp’er. Wel zijn er een aantal belangrijke verschillen tussen een klein en (middel)groot WordPress bureau. Zo werken er bij een (middel)groot WordPress bureau meestal meerdere specialisten die jou op verschillende vlakken kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan een conversie-specialist die je (product)pagina’s en check-out zo conversiegericht mogelijk inricht. Of een SEO-expert die jou helpt je WordPress webshop zoekmachinevriendelijk te maken. 

Verder ziet het WordPress website ontwikkelingstraject er vaak ook anders uit. Zo is er veel aandacht voor het optimaal doorvoeren van jouw wensen door middel van feedbackrondes en wordt er na de livegang veel doorontwikkeld aan je website. 

Vaak is een groter WordPress bureau ook meer gericht op full-service webdiensten. Je kunt er niet alleen terecht voor het laten maken van je webshop, maar ook voor hosting, onderhoud, plugins en doorontwikkeling. 

Bij Sowmedia bieden we grofweg twee opties aan voor WordPress webshop ontwikkeling:

1. Een standaard WordPress webshop: met het populaire en lichte WordPress thema Astra creëren we een solide webshop. We houden rekening met jouw huisstijlwensen en benodigdheden op het gebied van e-commerce. Mocht er maatwerk nodig zijn, dan kunnen we dit ook voor je ontwikkelen tegen een vooraf afgesproken prijs. Dit is een geschikte oplossing voor ondernemers die een professionele WordPress webshop willen laten maken tegen een scherp tarief. Denk aan tussen de €5.000,- en €10.000,- . 

2. WordPress webshop op maat: in een WordPress maatwerk webshop traject ontwikkelen we de website volledig aan de hand van jouw eisen. Dit betekent dat we optimaal rekening houden met je branding en producten, maar ook met de software en API’s die gemaakt moeten worden. Het resultaat is een uniek design met op maat gemaakte e-commerce functionaliteiten. Dit is een goede optie voor grotere organisaties die een best-in-class webshop willen. Het kostenplaatje voor een maatwerk WordPress webshop is tussen de €15.000,- en €25.000,- . Hier bovenop komen nog de kosten van doorontwikkeling. 

Eén reactie op “WordPress webshop laten maken: uitbesteden of zelf doen?”

  1. Ik zeg: altijd zelf doen!
    Dan weet je alles van je eigen shop en ben je niet afhankelijk van anderen wanneer je wat wilt aanpassen.
    Groetjes en doe je best!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder