De PageSpeed-test van Google is een prestatie-test voor webpagina’s. Aan de hand van een checklist wordt bekeken welke mogelijke prestatie-verbeteringen er ontbreken in de website. Aan de hand daarvan wordt een score tussen 0 en 100 berekend. Alleen wanneer alle mogelijke prestatie-verbeteringen zijn geïmplementeerd, wordt een score van 100 gegeven.

Het is allereerst belangrijk om te benadrukken dat niet alle prestatie-verbeteringen van Google PageSpeed met snelheid te maken hebben. Zo bevat de test bijvoorbeeld ook checks op gebruiksvriendelijkheid voor mobiele gebruikers (zijn de knoppen bijvoorbeeld groot genoeg om met een vinger in te drukken?). Google zet je dus een beetje op het verkeerde been met de naam ‘PageSpeed’.

Update Maart 2018

Sinds begin 2018 maakt Google PageSpeed onderscheid tussen ‘Optimalisatie’ en ‘Snelheid’. Onder ‘Optimalisatie’ valt nu alles wat vroeger de Google PageSpeed test was. De ‘Snelheid’ is nu echt een snelheidstest, gebaseerd op de gemiddelde laadtijden van tienduizenden bezoekers wereldwijd. Deze scores worden ook alleen zichtbaar voor websites met voldoende bezoekersvolume.

Verder geeft de test enkel aan wat de mogelijke prestatie-verbeteringen van je website zijn; het is niet gezegd dat het implementeren van die technieken ook daadwerkelijk een snellere website oplevert. De test meet namelijk niet daadwerkelijk de laadsnelheid (zoals bijvoorbeeld Pingdom Tools), maar doorloopt enkel een checklist. Dit is een heel belangrijk verschil ten opzichte van andere tests, en een veelgehoord misverstand.

Tegenstrijdigheden

De checklist in de PageSpeed-test bestaat uit een lange lijst op zichzelf staande punten. Voor elk punt waar je website niet aan voldoet biedt Google een suggestie voor een prestatie-verbetering. Het implementeren van zo’n verbetering kan soms echter betekenen dat je website niet meer voldoet aan een andere punt.

Vergelijk het met een auto: om die beter te laten presteren zijn er verschillende verbeteringen mogelijk. Denk aan een sterkere motor, minder gewicht, de juiste bandenspanning en een aerodynamische bouw. Een spoiler achterop de auto verbetert de aerodynamische bouw en scoort op dat prestatie-punt. Tegelijk neemt wel het gewicht van de auto toe, waardoor je op dat punt niet meer scoort.

Je website zou zo volgens de PageSpeed-test beter kunnen scoren als alle CSS (code voor layout-styling) sneller (bovenin) de pagina geladen wordt. Wanneer je die verbetering toepast, zal de test echter gaan adviseren om enkel de CSS in te laden die nodig is voor weergave boven de ‘fold’. Je PageSpeed-score gaat nu mogelijk zelfs achteruit met het oplossen van deze suggestie.

Bovendien kan het implementeren van een prestatie-verbetering soms eenvoudigweg niet omdat het een conflict oplevert met andere doelstellingen van je website. Bijvoorbeeld wanneer je Google Analytics gebruikt omdat de bezoekersstatistieken erg belangrijk voor je zijn. Je hebt de tracking-code precies geplaatst zoals Google dit zelf aangeeft. De PageSpeed-test markeert de tracking-code nu echter als een vertragende factor in de PageSpeed-test. De vraag is nu; wil je het bijhouden van statistieken laten vallen en daardoor nog een puntje scoren? Waarschijnlijk is dat geen optie voor je.

Tenslotte is het goed om te weten dat Google het algoritme in de PageSpeed-test met regelmaat aan aanpast, wat betekent dat de score van je website kan fluctueren.

Wat doet Google met je PageSpeed in haar zoekmachine?

Precieze informatie over haar zoek-algoritme geeft Google niet, maar het is wel bekend dat de score van Google PageSpeed een factor is in het algoritme van haar zoekmachine. De weging van PageSpeed is echter erg klein, en valt in het niet in vergelijking met bijvoorbeeld een goede actuele content-strategie of waardevolle link-building.

Verder heeft Google te kennen gegeven dat goede prestaties op mobiele apparaten steeds zwaarder gaan wegen. De PageSpeed-test berekent bovendien de laadtijd van één pagina, maar net zo belangrijk is de laadtijd tussen verschillende pagina’s op je website, dus als een bezoeker doorklikt naar andere pagina’s.

Wat doe je met Google PageSpeed resultaten?

Toch is het zo dat alle beetjes helpen. Suggesties die de PageSpeed-test doet, zijn dus zeker de moeite waard om te proberen verbeteren. Zie de PageSpeed-test echter niet als de heilige graal. Natuurlijk is het fijn als de PageSpeed-test je wijst op mogelijke verbeteringen, maar zie ze echt als handreikingen; een lijst met suggesties voor verbetering waarbij je zelf een mix moet zoeken voor de best haalbare score. Wie weet, is het inderdaad mogelijk om de grootte van afbeeldingen nog wat te verkleinen, maar als ze onscherp worden terwijl ze van groot belang zijn voor jouw online doelstellingen, dan moet je een iets slechtere score in PageSpeed maar voor lief nemen.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder
WordPress cookie plugin

De 3 beste geteste WordPress cookie plugins (2024)

Is jouw WordPress website al volledig AVG-proof? De drie cookie WordPress cookie plugins in dit blog kunnen je hier een handje mee helpen.

Lees verder

Beste gratis WordPress thema’s 2024

Zoek je de beste gratis WordPress-thema’s voor 2024? Dan zit je hier goed! Met zoveel keuzes is het lastig om te weten welke thema’s het…

Lees verder