E-mail nieuwsbrief WordPress

Beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen

Nieuwsbrief is klaar, dus verzenden maar? Niet doen! Bedenk van tevoren wat het beste moment is om de brief digitaal te posten. De openratio kan 20% verschillen, afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop je de brief verstuurt. T w i n t i g  p r o c e n t !  Vijf tips om het ultieme klik-en-verzend-moment uit te kienen.

1. Kies een gunstige dag
Maandagmorgen. De werkweek begint vaak met het afhandelen van e-mails. Je wilt er dan hup-hup-snel doorheen. Wat gebeurt er met nieuwsbrieven? Dikke kans dat die ongelezen in de prullenbak eindigen. Geval van bad timing. Algemeen advies is: verstuur business-to-business brieven op dinsdag of donderdag. En business-to-consumer nieuwsbrief op vrijdag.

2. Bepaal het tijdstip: kruip in de huid van de ontvanger
Stel, je wilt moeders-met-zwangerschapsverlof bereiken met een mailing over babyluiers. De nieuwsbrief er om 17.00 uur nog ‘effe uitknallen’ is dan geen goed idee. Slimmer is het om de e-mail op een fit moment te sturen, ‘s ochtends om 09.30 uur bijvoorbeeld. Of je nu babyluiers, financiële producten of halalvlees aan de man brengt. Houd goed voor ogen wie je bereikt met je brief. En bedenk heel specifiek wanneer jouw lezers waarschijnlijk de tijd hebben om hun mails te lezen. Kruip even helemaal in hun dagritme.

3. Wat denk je zelf?
Doe een stap terug en vraag jezelf af: wat vind ik nu een lekker moment om nieuwsbrieven te lezen?

4. Wanneer bezoeken mensen je website?
Bekijk in Google Analytics wanneer je website goed bezocht wordt. Is dat steevast op zondagavond? Misschien heb je dan wel je ultieme tijdstip van verzending gevonden.

5. Test je vermoeden
Test of je vermoedens kloppen met de a/b-test. Verstuur versie a bijvoorbeeld op dinsdag, versie b op donderdag. Na een paar keer ontdek je misschien wel een patroon. Test ook eens op tijdstippen, misschien verhoogt de openratio enorm zodra je de brief om 14.00 uur in plaats van 17.00 uur verstuurt.

Dit blog is geschreven door Martine van Blaaderen en gepubliceerd op het blog van CreateSend.