Veel organisaties hebben allerlei social media-koppelingen op hun WordPress website. Maar is dat wel verstandig? Als je social media verkeerd inzet, dan werken ze averechts. In dit artikel leggen we uit wat je als organisatie moet doen om dat te voorkomen. Én we noemen een sociaal medium dat vaak vergeten wordt.

Binnenhalen of wegsturen?

Stel je voor: Je hebt net een nieuwe blog klaar en je deelt deze op je Facebook-pagina. Een geïnteresseerde volger klikt op de link en komt op je WordPress website terecht. Terwijl hij je artikel begint te lezen, valt zijn oog op de zijbalk met een Facebook- en Twitter-feed. Hij stopt met lezen en scrolt door je Twitter-feed heen. Hij klikt één van de conversaties aan en belandt zo op Twitter.

Wat gebeurt hier? Je hebt met succes de aandacht van een bezoeker te pakken gekregen op Facebook, maar als die dan eindelijk op je WordPress website zit, maak je het hem heel eenvoudig om weer weg te gaan. Zonde!

Social media op je website

We zien dat veel organisaties ervoor kiezen om allerlei social media-feeds te embedden op hun website. Je ziet dan de laatste berichten van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. in de zijbalk naast een artikel. Het embedden van zo’n feed is zó eenvoudig, dat je je bijna vergeet af te vragen waarom je dat eigenlijk zou doen. Heel vaak dient zo’n feed namelijk helemaal niet jouw doelstellingen.

Vaak krijg ik te horen dat zulke feeds geplaatst worden om de website ‘levendig’ te houden, of om te laten zien dat je als organisatie interactief en bij de tijd bent. Dat zijn echter geen goede argumenten voor een doortimmerd online marketing-plan. Je bent bezoekers namelijk aan het pingpongen: op social media verleid je ze om naar je website te gaan, maar eenmaal op je website zet je weer je social media in de etalage.

Maak het je bezoekers niet te moeilijk; beperk de keuzes die je ze geeft. Vraag jezelf daarom voor je organisatie af waar de meeste conversie van online activiteiten plaatsvindt. Worden verkoop- en offerte-aanvragen vooral afgehandeld op je website, of op je social media-kanalen?

Marketing-trechter

Je kunt je online activiteiten zien als een trechter: door zichtbaar te zijn op allerlei platformen verleid je zoveel mogelijk bezoekers naar één plek toe. Vaak is die ene plek je website, maar in sommige gevallen kan het een sociaal medium zijn (een vlogger heeft bijvoorbeeld als doel om zoveel mogelijk volgers naar zijn YouTube-kanaal te ‘trechteren’). Ben je er niet over uit waar de marketing-trechter voor jouw organisatie op uit zou moeten komen? Lees dan ook eens ons artikel over het opstellen van online strategie.

Stel nu dat je website het uitgangspunt voor jouw marketing-trechter is. Moet je dan totaal geen social media integreren op je website? Je zou het misschien denken, maar dat is te kort door de bocht. Als op social media namelijk niet de conversie voor jouw organisatie plaatsvindt, kunnen ze wel nog een ander doel dienen: engagement.

Engagement: lange termijn-relatie via social media

Ook al vindt de conversie voor jouw organisatie niet plaats op social media, ze kunnen wel heel goed werken om een ‘softe’ relatie met je bezoekers op te bouwen. Elke bezoeker is nou eenmaal anders; de ene gaat direct tot actie over op je WordPress website, de ander wil je misschien eerst nog wat beter leren kennen. Social media zijn daar erg goed voor te gebruiken.

Ook hier is een doordachte online strategie weer van belang; je kiest er namelijk voor om je met social media te richten op een specifieke doelgroep: potentiële klanten die jou nog wat beter willen leren kennen. Dit betekent dat je na moet denken over de uitstraling die je als organisatie wilt hebben op social media; ben je een informele club met een knipoog, of een serieuze groep professionals?

Dergelijke keuzes hebben invloed op het type content dat je plaatst op social media; kweek je vertrouwen door te tonen dat het erg gezellig is bij jullie, of vooral door vakinhoudelijke kennis te delen? Om die vraag te beantwoorden helpt het om bij een aantal nieuwe klanten na te vragen wat de doorslag gaf om jouw klant te worden. Die doorslaggevende keuzes kun je laten doorstralen in de content op social media.

Heb je die strategie goed op orde, dan kun je nu opnieuw nadenken over de rol van social media op je website. En die is nu duidelijk gedefinieerd: Je brengt social media bijvoorbeeld enkel onder de aandacht om bezoekers een alternatief te bieden naast de directe actie om tot aankoop over te gaan. Of social media zijn er vooral om direct vragen te kunnen stellen (en te beantwoorden). Wat het doel ook is, met een heldere definitie weet je ook hoe je die social media kunt inkleden op je website. Denk bijvoorbeeld aan een volg-knop voor social media met passend bijschrift, of juist een prominente plek op de contact-pagina.

Welke social media voor welke doelgroepen?

Elk sociale medium kent een andere gebruikersgroep. Die groepen zijn ook voortdurend aan verandering onderhevig. Zo zie je dat Facebook veel gebruikt wordt door volwassen consumenten, zijn Instagram en Snapchat meer in trek onder jongeren en trekt Twitter gemiddeld meer mannen dan vrouwen.

Bovendien is er een duidelijk verschil tussen zakelijk en persoonlijk gebruik. Weinig gebruikers hebben een Facebook-account uit zakelijke overwegingen. Andersom zit bijna niemand op LinkedIn om foto’s van z’n middagwandeling te delen.

Het onderscheid in leeftijden, interesses en de beweegredenen voor het gebruik is van belang om mee te nemen in de manier waarop je social media gebruikt. Als je in de zakelijke dienstverlening zit, dan moet je er goed over nadenken of en hoe het nuttig is om je consumenten op social media te benaderen. Een fabrikant in verpakkingsmaterialen zal weinig hebben aan een marketingcampagne op Instagram.

De meest vergeten social media

Het landschap van social media is voortdurend aan het veranderen. Steeds weer zijn andere social media populair. Daardoor zou je bijna vergeten dat er één sociaal medium is dat al jaar en dag ontzettend goed is in het opbouwen van engagement: e-mail.

De grote kracht van e-mail zit hem in een klein detail: berichten op social media zijn vluchtig; als je een dag niet op Facebook zit, mis je een groot aantal berichten. Die krijg je dan ook niet vanzelf meer te zien in je tijdlijn. Een e-mail verdwijnt echter pas uit beeld als je hem gelezen hebt (of markeert als gelezen). E-mail heeft dus een veel dwingender karakter dan een bericht op social media.

Dat dwingende karakter vraagt wel om extra voorzichtigheid; niet voor niets wordt heel veel e-mail niet gelezen of gemarkeerd als spam. De wet schrijft voor dat je daadwerkelijk toestemming van de ontvanger moet hebben om nieuwsbrieven te versturen. En als je dat hebt, moet je goed nadenken over de titel van je e-mail, de lengte van de inhoud, het tijdsstip waarop je mailt en de frequentie waarmee je mailt.

Steve ontwikkelt WordPress websites en houdt zich bezig met online communicatie en website-optimalisatie.