Met WordPress heb je het ideale CMS in handen om goed gevonden te worden in zoekmachines. Maar hoe zorg je er nou voor dat dat ook daadwerkelijk gebeurt? En als je dan goed gevonden wordt, hoe zet je nieuwe bezoekers dan om naar meer conversie op je WordPress website? In dit artikel bespreken we 5 WordPress tips waarmee je de conversie kunt verhogen op je WordPress website.

Tip 1. Strategie en doelstelling

Voordat je lukraak allerlei conversie-plugins gaat installeren: doe eerst even een stap terug. Stel jezelf de vraag welk doel die plugins precies moeten dienen. Je WordPress website is namelijk onderdeel van een grotere set online marketing activiteiten. Naast je website ben je online waarschijnlijk ook actief met o.a. e-mail, social media, nieuwsbrieven en misschien ook met advertenties, forums, etc. Al die losse activiteiten (of ‘marketing-kanalen’) kunnen al snel een eigen leven gaan leiden, maar als je ze strategisch inzet met één helder doel voor ogen, dan versterkt het elkaar juist enorm.

Vaak helpt het om in één zin te beschrijven welk doel al die online activiteiten dienen. Dat doel moet ook passen binnen de (grotere) doelstelling van de organisatie. En een doelstelling moet natuurlijk SMART zijn; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

Bijvoorbeeld: Een schoenenwinkel heeft als bedrijfsdoelstelling om in de komende drie jaar de best verkopende schoenenwinkel in Rotterdam te worden. De online doelstelling kan dan zijn om binnen een jaar regelmatig gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen aan 10% van de inwoners van Rotterdam.

Het behalen van een doelstelling kan op verschillende manieren ingevuld worden, maar bij alle werkzaamheden die je doet kun je jezelf afvragen: ‘dient dit de doelstelling?’. Het plaatsen van een nieuwsbericht met foto’s van de kleindochter van de directeur dient het doel natuurlijk niet. Maar inhoudelijke nieuwsberichten plaatsen over de laatste schoenen-trends dient dit doel wel, zeker als je bovendien exclusieve nieuwtjes aanbiedt wanneer men zich inschrijft op de nieuwsbrief.

Tip 2. Definieer een goede call to action

Nu je de doelstelling van je organisatie duidelijk hebt, kun je bedenken hoe je website dit doel kan dienen. Je wil de bezoekers van je WordPress website bijvoorbeeld overhalen tot aankoop, overhalen tot het doen van een offerte-aanvraag, of overhalen om van mening te veranderen. Maar hoe bereik je dat doel dan?

Een handig stokpaardje is om als eerste na te denken over de call to action. Dat is een visueel element op je website dat je bezoekers zou moeten triggeren om over te gaan tot actie. Wat dat element is hangt af van je doelstelling. Het kan bijvoorbeeld een grote knop (‘Bestel direct’), een kort formulier (‘Schrijf je in’) of een telefoonnummer (‘Neem contact op’) zijn. Dit zijn natuurlijk slechts een paar voorbeelden. Het is belangrijk om één call to action te kiezen; bezorg je bezoeker geen keuze-stress door drie grote knoppen, een contact-formulier én nieuwsbrief-aanmelder te tonen; dat werkt averechts.

Om de door jou gekozen call to action goed te implementeren op je WordPress website zijn er duizenden WordPress plugins beschikbaar. Welke moet je nu kiezen? We hebben de tien beste plugins voor WordPress conversie op een rijtje gezet.

Tip 3. Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Wat heb je aan een goede call to action op je website als je geen bezoekers hebt? Kort door de bocht genomen zijn er twee manieren om meer bezoekers te trekken; door advertenties of door organisch verkeer. Meer verkeer middels advertenties is vrij eenvoudig; met de juiste budgetten en een goed ingerichte advertentie-campagne zul je snel resultaat zien. Het nadeel hiervan is wel dat je bezoekersaantal gelijk inzakt als je het advertentiebudget verlaagt of stopzet.

Organisch verkeer trekken is ingewikkelder, maar op de lange termijn veel interessanter. Bezoekers komen dan namelijk op je WordPress website terecht omdat ze zelf op zoek zijn naar informatie die betrekking heeft tot jouw online activiteiten. Hiervoor moet je natuurlijk wel goed gevonden worden in de zoekmachines. Je WordPress website helpt daar enorm bij, zeker in combinatie met de plugins voor zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Tip 4. Content, content, content

Een goed doordachte content-strategie is tot slot van groot belang; voor zoekmachines is het zeer aantrekkelijk als je je website continu voorziet van nieuwe pagina’s en/of berichten. Die content moet wel relevant en uniek zijn. Het helpt bijvoorbeeld enorm om regelmatig te bloggen over relevante onderwerpen, maar ook het optuigen van een kennisbank, inrichten van landingspagina’s en het helder kunnen verwoorden van jouw diensten zijn manieren om aantrekkelijke en relevante pagina’s te maken voor Google. Wees ook niet bang om met die content-strategie je kennis ‘weg te geven’; jouw toegevoegde waarde voor klanten is meer dan kennis alleen.

Een content-strategie is een kwestie van discipline en lange adem; advertentie-campagnes geven gelijk resultaat, maar voor een effectieve content-strategie moet je – afhankelijk van je branche – 1 tot 2 jaar investeren voordat je echt wat gaat merken. En daarna moet je natuurlijk vol blijven houden. Maar het loont! Bij Sowmedia zijn we door een effectieve content-strategie in een paar jaar tijd gegroeid van een tweepersoonsbedrijf naar een full service bureau met ca. tien medewerkers/freelancers.

Een content-strategie kan bijvoorbeeld een jaaragenda zijn waarin je plant om elke twee weken iets op social media te plaatsen, elke maand een blog te schrijven en elk kwartaal een nieuwsbrief de deur uit te doen. Uiteraard dient de inhoud van deze content weer de doelstelling te dienen die je in stap 1 hebt gedefinieerd.

Tip 5. Kies de juiste WordPress plugins

Afhankelijk van bovenstaande tips zijn er verschillende plugins die we je kunnen aanraden om te gebruiken op je WordPress website. We hebben een apart artikel geschreven waarin we deze behandelen. Lees onze 10 WordPress plugins voor meer conversie.

Steve ontwikkelt WordPress websites en houdt zich bezig met online communicatie en website-optimalisatie.