In dit artikel bespreken we WordPress plugins waarmee je de conversie van je website aanzienlijk kunt verhogen. Maar let op: het heeft weinig zin om alle plugins te installeren. Denk goed na welke WordPress plugins daadwerkelijk het type conversie bieden dat je zoekt. Als je daar hulp bij nodig hebt, lees dan eerst onze tips om jouw online strategie te bepalen.

We hebben de WordPress plugins ingedeeld in vier veelvoorkomende calls to action (sommige plugins komen in meerdere categorieën voor):

WordPress plugins voor nieuwsbrief aanmeldingen

Wil je dat bezoekers van je WordPress website zich aanmelden op je nieuwsbrief? Dan hebben we hieronder de beste WordPress plugins op een rijtje gezet voor het inschrijven op je nieuwsbrief. (Tip: Lees ook waarom e-mailmarketing interessant is voor je WordPress website.)

1. Ninja Popups ($ 25)

Ninja Popups blijft één van onze favoriete plugins als het gaat om het verzamelen van e-mailadressen op je website. De plugin is flexibel, je kunt heel veel verschillende pop-ups uitkiezen en je kunt vrij nauwkeurig instellen wanneer je de popup wilt tonen (bijvoorbeeld als je bezoeker langer dan 30 seconden op de pagina is, als er er gescrolled wordt, of juist direct als de pagina geopend wordt). Bovendien kun je de ingeschreven e-mailadressen direct binnen laten lopen bij je favoriete e-mailmarketing software (bijv. MailChimp of ons eigen CreateSend). Let er trouwens wel op dat de popup niet te schermvullend is, want opdringerige popups worden bestraft door Google.

2. Elegant Bloom Email Optin ($ 89 per jaar)

Bij Elegant Themes krijg je voor $ 89 per jaar toegang tot vele plugins en thema’s, waaronder Bloom Email Optin. Je hebt keuze uit heel veel mooi ontworpen pop-ups, opt-in bars en banners om bezoekers in te laten schrijven op de nieuwsbrief. Het aardige van Bloom Email Optin is dat je de call to action ook als widget in je sidebar of footer kunt plaatsen. Dat is iets wat Ninja Popups niet biedt. Bloom Email Optin is daarmee wel een prijzig alternatief, maar wel de moeite waard als je ook nog eens een keertje gebruik wilt maken van de prachtige thema’s en de Divi content builder die Elegant Themes meelevert.

3. ConvertPlug ($ 21)

Met ConvertPlug kun je voor weinig geld uit heel veel soorten popups kiezen. Inschrijvingen op je nieuwsbrief zijn direct te koppelen met je favoriete e-mailmarketingsoftware en popups zijn ook flexibel te configureren. De vormgeving van sommige popups is in de finesses niet altijd helemaal top, maar als je zelf een beetje kunt CSS’en, dan is ConvertPlug een goede en goedkope oplossing.

4. Thrive Leads (eenmalig $67)

Thrive Leads is onze meest favoriete plugin omdat deze het uitgebreidst is en alle mogelijkheden biedt van de vorige genoemde plugins. Je kunt alle soorten popups maken, maar ook A/B testing, Content locks (content wordt beschikbaar nadat je e-mailadres hebt gegeven). Multiple Choice formulieren etc. Groot voordeel van deze plugin is dat bij een eenmalige aanschaf je wel levenslang updates krijgt. Wanneer je klant bent van Sowmedia kun je op verzoek deze plugin een jaar lang gratis uitproberen.

WordPress plugins voor formulieren

Soms is het afvangen van een e-mailadres niet genoeg; bijvoorbeeld als de doelstelling van je website is om warme leads te verzamelen die graag teruggebeld willen worden. In dat geval wil je in elk geval een naam en telefoonnummer hebben, en is een flexibel te configureren contactformulier wat je zoekt. We hebben de beste formulieren-plugins voor WordPress op een rij gezet.

1. Gravity Forms ($ 39 per jaar)

Gravity Forms is en blijft onze favoriete formulieren-plugin voor WordPress. De plugin bestaat al jaren, staat goed bekend en wordt ontzettend goed onderhouden. Dat is belangrijk, want met het verzamelen van klantgegevens moet ook de veiligheid van de plugin op orde zijn. Toegegeven; wat vormgeving betreft zijn er formulieren plugins voor WordPress die wat meer met hun tijd mee zijn gegaan, maar als je thema ondersteuning voor Gravity Forms heeft ingebouwd – of als je een beetje handig bent met CSS – dan is dit nog steeds dé plugin. Gravity Forms bewaart de inzendingen voor je in WordPress, maar kan ze ook doorsturen naar e-mailadressen, externe CRM’s of marketingsoftware. (Tip: Lees ook onze uitgebreidere recensie van Gravity Forms).

2. Formidable Pro ($ 49 per jaar)

Formidable Pro is iets ingewikkelder dan Gravity Forms, maar dat maakt het mogelijk om ook eenvoudige applicaties te kunnen bouwen. Je kunt formulier-inzendingen bijvoorbeeld publiekelijk doorzoekbaar maken, wat de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld een review-systeem in je website te bouwen. Mocht je zulk soort systemen ook in de toekomst nodig hebben in je website, dan is Formidable Pro een mooie twee-vliegen-in-één-klap-plugin om aan te schaffen.

3. Contact Form 7 (gratis)

De meest bekende en gebruikte WordPress plugin voor contactformulieren is en blijft Contact Form 7. Deze plugin is volledig gratis en doet in de basis wat het moet doen; je kunt formulieren bouwen en bezoekers kunnen deze invullen. Inzendingen blijven echter niet bewaard in de website (dus als ze per e-mail niet aankomen, ben je ze echt kwijt) en ook koppelingen met derde partijen zit er niet standaard in. Wel zijn er honderden add-ons voor Contact Form 7 die zulk soort uitbreidingen bieden, maar als je die nodig denkt te hebben, raden we toch liever bovenstaande plugins aan; die zijn – ook mét de add-ons – zeer betrouwbaar gebleken.

WordPress plugins voor direct contact

Met direct contact bedoelen we de mogelijkheid op je website om in één klik met je in contact te komen. Contactformulieren (of nieuwsbrief-inschrijvingen) vallen daar buiten, omdat er meer handelingen verricht moeten worden dan een enkele klik. Afhankelijk van de branche waar je in zit, kan het bieden van direct contact heel aantrekkelijk (of zelfs noodzakelijk) zijn op je WordPress website. Denk aan websites voor autodealers, maar ook webshops, makelaars, etc. Er zijn verschillende plugins die het directe contact op je website mogelijk maken.

1. LiveChat (gratis proberen, daarna va. $ 16 per maand)

Met LiveChat kunnen bezoekers van je website met één klik een chat met je starten. Met de LiveChat app op je telefoon kun je ook gewoon onderweg reageren. En ben je niet bereikbaar? Dan wordt de chat ook niet getoond op de website. De WordPress plugin LiveChat is met een paar klikken geïntegreerd in je WordPress website. Je kunt de dienst bovendien eerst dertig dagen gratis uitproberen.

2. YITH Live Chat (gratis)

De plugin YITH Live Chat vergt een stuk meer configuratie, maar is tot op zekere hoogte gratis te gebruiken. Je moet de plugin wel zelf integreren met Firebase, een dienst van Google voor mobiele applicaties. Deze dienst is in de basis gratis, maar wordt wel betaald zodra er veelvuldig gebruik van gemaakt wordt. Als je het leuk vindt om te puzzelen, kun je YITH Live Chat zeker eens uitproberen.

3. Really Simple Click To Call Bar (gratis)

Wist je dat je knoppen in je WordPress website kunt linken naar een telefoonnummer? Als je er dan op klikt, gaat je device direct het telefoonnummer bellen. Dat is laptops en desktops natuurlijk niet echt nuttig, maar voor mobiele bezoekers kan het heel handig zijn als ze je met één druk op de knop kunnen bellen. De plugin Really Simple Click To Call Bar doet precies wat het zegt; het voegt voor mobiele bezoekers een balkje toe onderin de website met een duidelijke knop: ‘Bel ons’. Als je erop tapt, kun je direct gaan bellen.

WordPress plugins voor social media conversie

Social media zijn op verschillende manieren in te zetten om de conversie van je WordPress website te verhogen. Dit kan op twee niveau’s; allereerst kun je de bezoekers van je WordPress website overhalen om jou op social media te volgen (bijv. ‘Volg ons op facebook’. Vervolgens kun je je WordPress website gebruiken om je social media kanalen te voeden met nieuwe content, zodat je je bezoekers naar je website blijft trekken. Let wel; blijf denken aan stap 1: dient de integratie van social media wel jouw strategie en doelstelling?

1. Ninja Popups ($ 25)

Ninja Popups is niet alleen goed in te zetten voor e-mailmarketing, maar je kunt er ook volgers mee verzamelen op social media. Je kunt bijvoorbeeld popups tonen op specifieke pagina’s waarin je je bezoekers een aanbod doet om jou te volgen op facebook. Het helpt enorm om daarbij heel kort en bondig duidelijk te maken welk voordeel dit je bezoeker biedt. Bijvoorbeeld op de hoogte blijven van aantrekkelijke acties, of geïnformeerd worden over relevante berichten.

2. ConvertPlug ($ 21)

Ook ConvertPlug biedt social media integratie naast e-mailarketing. Het leuke van ConvertPlug, is dat je ook popups kunt inzetten om het delen van je berichten op social media onder de aandacht te brengen. De plugin kun je dus inzetten om zelf meer volgers te krijgen, maar ook om jouw bereik te vergroten onder je volgers!

3. Jetpack Publicize (gratis)

Jetpack Publicize maakt het eenvoudig om nieuw geplaatste berichten op je WordPress website automatisch te delen op je social media kanalen. Dit is heel erg handig als je het bereik van je WordPress website op een efficiënte manier wilt vergroten. Er zijn heel veel WordPress plugins zoals Publicize, maar eigenlijk vinden we Publicize altijd nog het prettigste werken. Publicize is onderdeel van Jetpack; een gratis pluginbundel waarin je verschillende functies aan en uit kunt zetten (je kunt de bundel dus installeren, maar enkel gebruik maken van Publicize).

Tot slot

Tip: Bezoek ook eens onze database met WordPress tools en plugins voor conversie en optimalisatie. En weet je zelf ook nog een goede plugin die jou heeft geholpen om de conversie te verhogen op je WordPress website? Laat het weten in een reactie!

Steve ontwikkelt WordPress websites en houdt zich bezig met online communicatie en website-optimalisatie.