Gebruik je een pop-up op je WordPress website om bezoekers over te halen tot actie? Vanaf 10 januari 2017 straft Google zogenaamde ‘intrusive popups‘ af in de zoekresultaten. Gebruik je zelf een opdringerige pop-up die op mobiele apparaten (bijna) schermvullend is? Zorg dan dat je vóór 10 januari 2017 een alternatief hebt ingebouwd. In dit artikel bespreken we drie alternatieven voor opdringerige pop-ups in je WordPress website en noemen we de beste WordPress plugins waarmee je deze alternatieven kunt implementeren.

Sommige links in dit artikel zijn voorzien van een affiliate code.

Waarom worden opdringerige pop-ups bestraft?

Google heeft geconstateerd dat zoekopdrachten steeds meer op mobiele apparaten worden uitgevoerd. Wanneer een bezoeker vervolgens een zoekresultaat aanklikt, komt het vaak voor dat de content die je verwacht wordt geblokkeerd door een (bijna) schermvullende pop-up. Google WordPress PopupDe pop-up biedt bijvoorbeeld een kortingsactie door je in te schrijven op de nieuwsbrief of of door een facebook-pagina te liken.

Google beredeneert dat een gebruiker van haar zoekmachine ook de content te zien moet krijgen die je mag verwachten. Als je dus de titel van een nieuwsbericht aanklikt in Google, verwacht je het nieuwsbericht te lezen; niet om een aanbieding voorgeschoteld te krijgen. Opdringerige pop-ups worden daarom door Google bestraft. Uitzonderingen worden wel gegeven voor cookie-meldingen, leeftijds-verificatie en voor pop-ups die slechts een klein deel van je scherm in beslag nemen (zoals app-banners).

Alternatief 1: Opt-in bars

Het eerste alternatief voor een (grotendeels) beeldvullende pop-up in WordPress is de opt-in bar. Dit is een smalle balk onderin of bovenin je webpagina, waarmee je je aanbod doet aan je lezers. Eigenlijk is de opt-in bar nog steeds een pop-up, maar neemt deze vorm niet ‘opdringerig’ het hele scherm in beslag.

Alternatief 2: Inline content

In plaats van pop-ups met een aanbod, kun je er ook voor kiezen om dat aanbod een vaste plek op je pagina te geven. Je kunt bijvoorbeeld in de zijbalk een widget maken waarin bezoekers zich kunnen inschrijven op je nieuwsbrief. Of je kunt je pagina onderbreken met een opt-in blok: een soort advertentie-ruimte waarin je je aanbod doet.

Alternatief 3: Twee-traps pop-ups

Soms ontkom je er niet aan om opdringerige pop-ups te blijven gebruiken, bijvoorbeeld omdat je de ruimte van het scherm simpelweg nodig hebt om je verhaal goed te kunnen doen. In dat geval kun je een pop-up in twee stappen realiseren: wanneer een bezoeker klikt op een knop of link op je pagina (stap 1), springt de pop-up in beeld (stap 2). Op die manier voldoe je aan de regels van Google, omdat de pop-up niet meer ongevraagd in beeld komt

Drie opt-in plugins voor WordPress

1. Optin Bars Pack for Ninja Popups ($ 25 + $ 7)

Popup voorbeeld Ninja Opt-in BarsDe Optin Bars Pack ($ 7) is een uitbreiding op de WordPress plugin Ninja Popups ($ 25), waarmee je de conversie kunt verhogen op je website door een aanbieding te koppelen aan het inschrijven op je nieuwsbrief, of aan het liken van je social media-pagina’s. Ninja Popups is te koppelen aan e-mailmarketing software zoals MailChimp en CreateSend.

De uitbreiding werkt als een extra plugin en voegt 12 verschillende opt-in bar layouts toe aan Ninja Popups. De WordPress plugin is eenvoudig in te stellen en biedt onder andere de mogelijkheid om a/b-tests uit te voeren.

2. Bloom eMail Opt-In Plugin ($ 89 p/jaar)

bloom-heroMet de Bloom eMail Opt-In Plugin van Elegant Themes heb je de keuze uit ontzettend veel manieren om e-mailadressen te verzamelen op je WordPress website. De plugin kan gekoppeld worden aan 16 verschillende e-mailmarketingleveranciers (waaronder MailChimp en CreateSend).

De plugin biedt naast opt-in bars ook de mogelijkheid om inschrijvingen te verzamelen in je sidebar door middel van widgets. Verder kun je met een shortcode ook een opt-in blok in je lopende content plaatsen. Zo plaats je als het ware een advertentie op een vaste plek in je pagina. Tenslotte kun je ook nog steeds kiezen voor opdringerige pop-ups, maar dat is nu natuurlijk niet meer aan te raden.

Voor het bedrag van $ 89 per jaar krijg je bij Elegant Themes trouwens meer waar voor je geld: je hebt ook gelijk toegang tot 88 WordPress thema’s en 5 andere WordPress plugins.

3. Thrive Leads ($ 67)

thrive-leads-templatesOok met Thrive Leads heb je de keuze uit ontzettend veel manieren om conversie te verhogen op je website. Je kunt kiezen voor opt-in bars, widgets in de sidebar, en je kunt links of knoppen in je lopende tekst koppelen aan pop-up formulieren voor twee-staps pop-ups.

Thrive Leads is te koppelen aan meer dan 30 e-mailmarketingleveranciers (waaronder MailChimp en CreateSend) en biedt tientallen ontwerpen waaruit je kunt kiezen. Deze ontwerpen zijn overigens wel iets minder mooi dan die van de Bloom eMail Opt-in Plugin.

Gerelateerde artikelen

25 interessante feitjes over WordPress die je aan het denken zetten

WordPress is voor velen dé motor achter websites, van persoonlijke blogs tot enorme nieuwssites. Wat ooit begon als een tool voor bloggers is uitgegroeid tot…

Lees verder

Snelle zoekfunctionaliteit voor WooCommerce webshops: waarom het essentieel is voor jouw succes

Een trage zoekfunctie kan klanten wegjagen van je WooCommerce webshop, vooral als je veel producten hebt. Gelukkig biedt Sowmedia een razendsnelle zoekoplossing, speciaal voor webshops met een groot assortiment.

Lees verder

Hoe het conflict tussen WP Engine en Automattic jouw WordPress-website beïnvloedt (of juist niet)

Er is rumoer in de WordPress-community door een conflict tussen WP Engine en Automattic. Betekent dit iets voor jouw WordPress-website?

Lees verder