Wist je dat e-mail nog steeds het meest populaire online communicatiemiddel is, ondanks de opkomst van sociale netwerken? Bovendien worden e-mails beter gelezen omdat ze minder vluchtig zijn dan berichten op social media. Het is echter een hele kunst om e-mail effectief in te zetten als marketingtool voor jou of je organisatie. In het proces om je bezoekers te leiden naar conversie is het belangrijk om kleine stapjes te nemen. Het verzamelen van e-mailadressen is zo’n belangrijke stap. E-mailadressen geven de mogelijkheid om de websitebezoeker verder te informeren, vertrouwen te winnen en een concreet aanbod te doen. Steeds vaker zien we e-mailmarketing dan ook een belangrijke plek innemen in de conversietrechter.

En toch zien we dat maar weinig organisaties de e-mailmarketing met het goede fingerspitzengefühl op weten te zetten. Hoe vaak zie je op een website bijvoorbeeld niet een knop om je in te schrijven voor een nieuwsbrief? Terwijl niemand zit te wachten op nog meer e-mails van bedrijven die iets van jou willen! Tegelijk kan je er wel van uitgaan dat een bezoeker op je website interesse heeft in de bezigheden van jou of je organisatie. Het is dus de uitdaging om aan te sluiten bij die interesse. In dit blog delen we welke strategie wij bewandelen met onze klanten en welke WordPress plugins we hiervoor ter ondersteuning inzetten.

1. E-mailmarketing & conversie

AIDA modelWe adviseren onze klanten om kleine stapjes te nemen in het converteren van een neutrale websitebezoeker naar een prospect. In onze strategie draagt e-mailmarketing ertoe bij om bezoekers die geïnteresseerd zijn te leiden naar een conversie. Wanneer een bezoeker geïnteresseerd is, zijn goede informatie en vertrouwen de sleutel om – geleidelijk – tot actie over te gaan. Het is erg belangrijk om in het achterhoofd te houden dat iemand die jou niet kent, tijd nodig heeft om jou en je product te leren kennen. De websitebezoeker moet je eerst je gaan vertrouwen waarna er tot een transactie kan worden overgegaan. In de marketing wordt hiervoor het AIDA model gebruikt:

  • Attention; een bezoeker leert je website en product/dienst kennen;
  • Interest; een bezoeker vindt je product/dienst interessant;
  • Desire; een bezoeker vindt je product/dienst interessant en relevant voor zichzelf;
  • Action; een bezoeker neemt het product of de dienst af.

Tussen Attention en Action kunnen enkele seconden zitten, maar er kunnen ook maanden of zelfs jaren overheen gaan. Als marketeer heb je dus weinig controle over het momentum voor je bezoeker om tot actie over te gaan. Een goed voorbeeld is onze klant Yuki (online uitbesteden van de boekhouding). Niet elke geïnteresseerde die hun website bezoekt, is in staat om per direct de volledige boekhouding over te zetten. Dat is immers een ingrijpende verandering en zal gepland en weloverwogen moeten plaatsvinden. In zo’n geval is het belangrijk dat websitebezoekers hun e-mailadres achterlaten, zodat de organisatie het contact op een laagdrempelige manier warm kan houden.  E-mailmarketing draagt ertoe bij om goede informatie te verstrekken en geleidelijk vertrouwen te winnen.

2. Sluit aan bij de wensen van je bezoeker; doe een offer they can’t refuse

Wat heb je te bieden aan een websitebezoeker die interesse heeft in jouw organisatie? Wat je kan aanbieden is erg afhankelijk van de organisatie en de branche. We geven een paar voorbeelden van onze klanten:

  • De website Davis Dyslexie biedt een kennispakket aan met vijf (automatisch ingestelde) informatiemails, om bezoekers kennis te laten maken met hun visie op Dyslexie. Wanneer bezoekers zich aanmelden voor het kennispakket ontvangen ze vijf weken lang elke week een e-mail. In de e-mail worden aanbiedingen gedaan voor bijeenkomsten en coachingstrajecten.
  • Bedrijfsopvolging.nu is een kennisbank voor bedrijfsopvolging. De website biedt een gratis toolkit aan bij inschrijving voor de nieuwsbrief. Met de toolkit worden ook e-mails gestuurd met informatie over bijeenkomsten, nieuws en nieuwe kennisbankartikelen.
  • De weblog Smarthealth gaat over eHealth en mHealth in Nederland. De website biedt nieuws over een specifieke niche. De organisatie biedt bezoekers aan om op de hoogte te houden worden van het laatste nieuws. Smarthealth verstuurt wekelijks een informatieve e-mail waarin de belangrijkste artikelen van de website zijn opgenomen.
  • ReadmeSigning is een bedrijf dat gespecialiseerd is in Wayfinding en Bewegwijzering. We zijn met hen in overleg om hun blog zo in te richten dat zij hun opinie geven op ontwikkelingen in de branche. We gaan bezoekers aanbieden om ze automatisch via e-mail op de hoogte te houden van brancheontwikkelingen en de visie die de organisatie daarop heeft.
  • Een winkel of webshop zou ingeschreven klanten automatisch een korting kunnen geven. In de retail werkt het sowieso goed om te werken met kortingen, vouchers, et cetera.
  • Sowmedia biedt aan om via e-mail 12 tips ontvangen om WordPress professioneel te kunnen gebruiken. Daarbij melden bezoekers zich direct aan op op de hoogte gehouden te worden.

3. Doe je websitebezoeker een expliciet aanbod

Het is niet voldoende om ergens op je website een statisch blokje te hebben waarin je je aanbod doet. Uit ervaring weten we dat weinig bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief als je er niet expliciet om vraagt. Met expliciet bedoelen we dat er iets moet gebeuren op de website waardoor je bezoeker voor de keuze staat om zich in te schrijven of niet. Hiervoor zijn diverse beproefde technieken beschikbaar. Wij werken met een aantal plugins waarmee we bezoekers nadrukkelijk een aanbod kunnen doen om zich in te schrijven.

Popup

bedrijfsopvolging-popupDe premium plugin Ninja Popups ($ 25) is één van de beste plugins om het aanbod via een popup te doen. De plugin is makkelijk in te stellen en ziet er professioneel uit. Verder is Ninja Popups makkelijk te koppelen met grote nieuwsbriefdiensten als CreateSend, MailChimp en aWeber. Je kan instellen waar de plugin getoond moet worden en wanneer (na een x aantal seconden), waardoor alleen echt geinteresseerde bezoekers de plugin te zien krijgen. In de meeste gevallen gaat de installatie van de plugin direct goed. In een enkel geval gaf de popup een JavaScript conflict met andere gebruikte plugins. Wij gebruiken de plugin zelf met goed resultaat, maar ook op andere websites: Davis Dyslexie, Bedrijfsopvolging, Feedbek.

Scroll Triggered Box

scroll-triggered-boxMet deze gratis plugin Scroll Triggered Box verschijnt er een box onderin het scherm op het moment dat je naar beneden scrollt. Je kan instellen hoever iemand moet scrollen voordat de plugin getoond wordt. Nadeel is dat er geen automatische koppelingen zijn met grote e-maildiensten. De box is wel helemaal zelf te stijlen. Er kan een formulier vanuit de e-maildienst in worden geplaatst, maar deze moet dan weer wel gestijld worden. Enkele voorbeelden zijn: Yoast WordPress, Vastgoedproject De Plein van Leiden, Smarthealth eHealth & mHealth blog.

Notification bar

notification-barMet de plugin WordPress Notification Bar plaats je bovenin je website een melding die de aandacht van je bezoeker trekt. Nadeel is dat de headerbox een statische oplossing is; er gebeurt niets, de box blijft in beeld, waardoor je de bezoeker niet voor een keuze stelt. Daarmee werkt deze oplossing voor je conversie minder goed dan een popup of de scroll triggered box. Een voordeel van deze box is echter dat je de bezoeker op één specifieke pagina of boodschap kunt richten. Je zorgt ervoor dat websitebezoekers niet verdwalen, maar direct vinden wat ze nodig hebben. Zo kan je als organisatie bijvoorbeeld een evenement organiseren en bezoekers van de website voorafgaand naar deze pagina leiden. Ook kan een organisatie met bijvoorbeeld een tijdelijke telefoonstoring, haar bezoekers direct op de hoogte stellen. Een voorbeeld vind je op: MarQuant appartementen Pijnacker.

4. Koppel je nieuwsbrief aan WordPress

Zelf bieden we nieuwsbrieven via CreateSend aan, een gebruiksvriendelijk nieuwsbrievensysteem die je eenvoudig kan koppelen met WordPress. Maar er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om je nieuwsbrief te koppelen aan WordPress. Hierover hebben we eerder een blog geschreven die we onlangs hebben geupdate: Integreer je e-mailnieuwsbrief in WordPress.

  • michel piedfort schreef:

    Hallo, welke advies geven jullie op het vlak van goede openingsrate voor een mailing? Na hoeveel ongeopende mails adviseren jullie om het adres niet meer te mailen?

  • Erwin van Ginkel schreef:

    Hoi Michel,
    Dat is afhankelijk van het type e-mail dat je hebt. Gemiddelde resultaten die we voorbij zien komen liggen tussen de 20 en 60%. Meer informatie lees je hier: http://www.createsend.nl/2012/09/alles-over-de-open-ratio-van-een-e-mail-nieuwsbrief/