click & collect

Click en collect: hoe maak je jouw webshop klaar voor deze regeling?

Door de aanhoudende coronamaatregelen, wordt één ding langzamerhand steeds duidelijker: ondernemers moeten zich aanpassen aan het nieuwe normaal. Gelukkig worden de maatregelen vanaf 10 februari lichtelijk versoepeld, en kunnen winkels gebruikmaken van de zogeheten ‘click & collect-regeling’. Met andere woorden, bestellen en afhalen. Bouwmarkten, restaurants en bibliotheken maakten al enige tijd gebruik van deze regeling. Nu mogen andere winkels, zoals schoenen- en speelgoedzaken ook weer meedoen. 

Hoe gaat dit in zijn werking?

Het werken met een bestel- en afhaalsysteem klinkt misschien eenvoudig, maar vereist nogal wat organisatorische aanpassingen. Houd je je niet aan de regels, dan kan je winkel namelijk sluiten. Maak dus alvast een duidelijk plan, voordat je besluit gebruik te maken van de regeling. Vragen waar je over na moet denken zijn: 

  • Wil ik de bestellingen via mijn website of de telefoon laten binnenkomen?
  • In welke tijdsloten laat ik klanten bestelde producten ophalen? 
  • Laat ik klanten vooraf betalen of pas bij het ophalen?
  • Hoe zorg ik dat iedereen zich netjes aan de regels houdt?

Kies wat het beste aansluit bij je webshop en breng zowel je personeel als je klanten op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden. Duidelijke communicatie is daarbij erg belangrijk, zowel voor als na het ophalen van een product. Maak duidelijke tijdafspraken met de klant, zodat ze niet met hordes tegelijk op de stoep staan. Zorg er ook voor dat ze op de hoogte zijn van je voorraad, zodat klanten niet voor niets in de wachtrij staan.

Hoe maak ik mijn webshop klaar voor de regeling? 

Het kan nogal wat zijn om binnen zo’n korte tijd je webshop klaar te maken voor het bestellen en afhalen. Gelukkig zijn er op dit moment al veel verschillende oplossingen beschikbaar. Eén van deze oplossingen is de “Local Pickup Plus” plugin van WooCommerce. Voor slechts 79 dollar, kun jij je webshop laten voldoen aan alle eisen van de nieuwe regeling. 

Uitleg Local Pickup Plus van WooCommerce

Om de click & collect plugin te gebruiken, heb je wel een WooCommerce webshop nodig. Mocht je geen WooCommerce webshop hebben, dan moet je helaas op zoek naar een ander alternatief. Gelukkig maken de meeste webshop gebruik van WooCommerce en valt er makkelijk over te stappen naar deze webshop plugin. 

Features 

Het grote voordeel van Local Pickup Plus, vergeleken met de niet betaalde variant “Local Pickup”, is dat de betaalde variant de mogelijkheid biedt om klanten producten te laten ophalen in bepaalde tijdsloten. En laat dit nu net hetgeen zijn dat je nodig hebt om aan de click & collect-regeling te voldoen.

Naast dit, biedt het Local Pickup Plus een veel robuuster ophaalsysteem voor winkeliers met meerdere locaties, distributiecentra of afhaalpunten. Zo is het heel gemakkelijk om het afhalen van bepaalde producten te beperken op basis van je voorraad, locaties en nog veel meer. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Meerdere afhaallocaties instellen, zodat de klant een afhaallocatie kan kiezen bij het afrekenen 
  • Afhalen toestaan, voorschrijven of beperken voor afzonderlijke producten en productcategorieën
  • Bepalen of elk product op een andere plaats kan worden afgehaald, of dat er slechts één afhaallocatie per bestelling beschikbaar is
  • Aangeven welke producten beschikbaar zijn per locatie
  • Kortingen instellen voor het afhalen van een product 
  • Winkelmanagers of locaties via een lijst met e-mailadressen op de hoogte brengen, wanneer een bestelling een afhaling op een bepaalde locatie bevat 
  • werkdagen en -uren selecteren om een afhaaldatum toe te staan of te verplichten 
  • Het aantal beschikbare afhaalafspraken voor een tijdslot beperken
  • Meerdere verzendmethoden per bestelling instellen

Hoe installeer ik Local Pickup Plus?

Het installeren van Local Pickup Plus gaat zeer gemakkelijk. 

  1. Koop de extensie (Local Pickup Plus) van WooCommerce
  2. Download en installeer de plugin op je WooCommerce webshop 
  3. Configureer één of meerdere afhaallocaties
  4. Dat is het! Jouw klanten kunnen nu hun bestelling afhalen en weten waar ze heen moeten komen

Extra tips 

Je wilt natuurlijk dat het bestellen en afhalen vlekkeloos verloopt, en je geen klanten verliest omdat je niet aan hun verwachtingen voldoet. Met een snelle service op maat kun je al een groot verschil maken. Dit vereist natuurlijk wel enige voorbereiding. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen. 

Tip 1: Toon de klant de beschikbaarheid van het product

Laat online aan de klant zien of het product op voorraad is en doe dit het liefst ook per afhaallocatie. Moet een product overkomen uit een andere winkel of magazijn? Dit is geen probleem, zolang je maar duidelijk maakt aan de klant wanneer je verwacht dat het product binnenkomt. 

Tip 2: Synchroniseer online en offline voorraden realtime 

Niets is zo vervelend voor een klant als het bezoeken van jouw winkel en er vervolgens achter komen dat het product niet meer op voorraad is. Met cloud-software en een online kassasysteem kun je voorraden op verschillende locaties real-time en zonder vertraging met elkaar verbinden. Je slimme kassa verwijdert vervolgens elk stuk uit de voorraad dat over de toonbank gaat. 

Tip 3: Stel de klant vooraf op de hoogte over de click & collect-regels

Als jouw winkel zich niet aan de regels houdt, dan heb je kans dat je de tent kan sluiten. Zorg er daarom voor dat klanten vooraf op de hoogste zijn gesteld over de ophaalprocedure. Geef zeker de openingsuren, een tijdslot en het adres mee waar de klant zijn product kan ophalen. Vertel de klant vooraf ook hoe het pakket opgehaald kan worden. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een wachtrij of naar een afzonderlijke balie te gaan. Laat dit weten via een bevestigingsmail of Whatsapp. Werk ook met wegwijzers voor je winkel om het ophalen in nog betere banen te kunnen leiden. Vergeet ook niet te vermelden dat een product pas kan worden opgehaald na een bevestigingsbericht. 

Tip 4: Stel ook je personeel op de hoogte

Het is minstens zo belangrijk dat het personeel zich ook aan de click & collect-regels houdt. Spreek daarom het proces met hen door en zorg dat zij beschikken over alle relevante klanteninformatie. 

Tip 5: Laat je webshop de voorkeuren van de klant onthouden

Hebben je klanten een goede click & collect ervaring gehad? Dan is de kans groot dat ze terugkeren voor een nieuwe bestelling. Zorg er daarom voor dat je bij elke bestelling registreert bij welke winkel ze hun product afhalen. Bij een volgende online aankoop worden dan automatisch hun gegevens en voorkeurlocatie(s) gepresenteerd. 

Maatwerk nodig? 

Heb je hulp nodig met het instellen van de Local Pickup Plus plugin of voldoet deze niet volledig aan je eisen? Sowmedia helpt je graag verder met het klaarmaken van jouw webshop voor de click en collect-regeling door een maatwerkoplossing te ontwerpen.