De Yoast SEO plugin is de meest gebruikte SEO plugin voor WordPress. In dit artikel geven we je handige tips bij het gebruik van de Yoast SEO plugin die je op elke pagina en post tegenkomt. Zo helpen we je je WordPress website optimaal in te richten voor zoekmachine-optimalisatie (SEO). Hierbij gaan we er vanuit dat je de WordPress SEO hebt geïnstalleerd en geconfigureerd.
Waar vind je de Yoast SEO plugin?
Als je een post-type opent (zoals een bericht, pagina of portfolio-item) dan zie je onder het berichtveld de Yoast SEO sectie staan waarin de metadata geoptimaliseerd kan worden. Deze sectie bestaat uit een aantal tabbladen en elementen. De tabbladen zijn: SEO, Leesbaarheid en Sociaal.
Tabblad SEO
Op het tabblad ‘SEO’ kunnen we de metadata aanpassen. Het screenshot hieronder geeft genummerd weer uit welke elementen deze tab bestaat. In de volgende stappen doorlopen we per nummer de onderdelen door:
4. Snippetvoorvertoning
De Snippetvoorvertoning toont een voorbeeld van hoe je pagina of bericht er in Google uit zou kunnen komen te zien. Om de titel en de beschrijving, die je terug kan vinden in de Google resultaten, te optimaliseren moeten we de metadata (Nr. 2 en 3 in het screenshot) gaan aanpassen. Dat is content die je niet ziet in de webpagina, maar die bestemd is voor de indexering van de zoekmachines.
1. Focus keyphrase
Vul bij Nr. 1 het zoekwoord in in het veld ‘Focus keyphrase’. Dit is het belangrijkste woord waar je de pagina op gevonden wilt laten worden. Na het invullen gaat Yoast je pagina beoordelen op dit zoekwoord. Let op: Dit is dus geen trefwoord dat aan zoekmachines meegegeven wordt als een trefwoord waarop je gevonden wil worden; het is puur voor interne analyse.
Klik daaronder op de button ‘Snippet bewerken’ om de tekstvelden van de SEO-titel en Meta-omschrijving te kunnen bewerken. Dit worden ook wel de ‘meta title’ en ‘meta description’ genoemd.
2. SEO-titel
- De paarse bollen met tags zijn instellingen van de SEO plugin en kunnen verwijderd worden.
- Gebruik tussen de 55-65 karakters in de titel.
- Plaats het zoekwoord op de eerste plaats.
- Probeer een pakkende titel te maken.
3. Meta-omschrijving
- Gebruik een tekst van 2 zinnen met max.164 karakters.
- Plaats het zoekwoord op de 3e à 4e plaats van de eerste zin en ergens in de tweede zin.
- De eerste zin is een informatieve zin en kan het antwoord geven op de vraag van de bezoeker.
- De tweede zin is een actiegerichte zin waarbij wordt aangespoord om naar de website te gaan.
- Zorg dat de tekst een rijke tekst is die de bezoeker kan triggeren.
Wanneer de SEO-titel en de meta-omschrijving worden aangepast, dan is dat direct zichtbaar als voorbeeld Google resultaat bij Nr. 4.
5. Analyse-resultaten
Bij de Analyse-resultaten staan rode, oranje en groene bolletjes. De notities die achter de rode (problemen) en oranje (verbeteringen) bolletjes kunnen verbeteren door acties op de website te ondernemen. Hoe meer rode of oranje bolletjes veranderen in groene bolletjes, hoe geoptimaliseerder de webpagina is. Het is geen wet van Meden en Perzen dat alle bolletjes groen moeten zijn. Als jij je best hebt gedaan en je komt niet verder, dan is het goed.
6. Geavanceerd
Bij Nr. 6 kan je pagina’s uitsluiten van de Google indexering door de dropdown en de radiobutton op ‘Nee’ te plaatsen. Pas dit bijvoorbeeld toe bij bedankpagina’s.
Tabblad Leesbaarheid
Het tabblad leesbaarheid geeft tips en hints met betrekking tot de leesbaarheid van je artikel. Dit is dus eigenlijk een meet-instrument, gericht op je bezoekers. Daarom behandelen we deze tab verder niet in dit artikel. Wel is het goed om er rekening mee te houden dat slecht leesbare tekst de kans vergroot dat je bezoekers afhaken. Als Google kan meten dat veel bezoekers je pagina ook weer snel verlaten, dan is dat uiteraard geen goede indicatie voor je SEO.
Tabblad sociaal
Op het tabblad Sociaal kun je specifieke teksten (Titel en Omschrijving) en afbeeldingen voor Facebook en Twitter invoeren (zie onderstaande print-screen).
Een afbeelding wordt in het Facebook nieuwsoverzicht geplaatst in de afmetingen van 470 x 246 pixels en in de (nieuwe) tijdlijn van de Facebook pagina in de afmetingen 486 x 254 pixels. Zorg dus in ieder geval voor afbeeldingen met deze minimale afmetingen, maar bij voorkeur een grotere resolutie om kwaliteitsverlies te beperken. Wil je het optimale resultaat behalen, dan is het wenselijk om een groter formaat te gebruiken. Facebook adviseert hier zelf 1200 x 628 pixels voor; in ieder geval een afbeelding in de verhouding van 1,91:1.
Een afbeelding van 440 pixels breed bij 220 pixels hoog is de perfecte afmeting je Twitter-berichten. Maximaal mag dit beeld 5 Mb groot zijn.
Als conclusie kan gezegd worden dat de Yoast SEO plugin een krachting instrument is die je de ruimte en aanwijzingen geeft om een website voor de zoekmachine te optimaliseren.