Wat is een CMS?

‘CMS’ is een afkorting van Content Management Systeem. Dit is een softwaretoepassing, meestal een webapplicatie, die het mogelijk maakt voor gebruikers om op een eenvoudige manier content op een website of webapplicatie te creëren, publiceren en beheren.

Dit betekent dat ook gebruikers zonder al te veel technische kennis goed overweg kunnen met een CMS. In andere woorden: je hoeft geen developer te zijn of veel verstand te hebben van webdevelopment om met een CMS te kunnen werken.

Mogelijkheden van een CMS

De meeste CMS-systemen kun je uitbreiden met behulp van plugins en thema’s, waardoor je een website of webapplicatie naar je eigen smaak kunt inrichten. Het CMS valt goed te beheren in een zogeheten ‘pagebuilder’, waarmee je content kunt creëren en wijzigen. Deze content wordt opgeslagen in een database waardoor de gegevens dynamisch blijven en gemakkelijk kunnen worden aangepast.

Het meestgebruikte CMS: WordPress natuurlijk! 

Het meest gebruikte CMS van de wereld is WordPress. Ooit begon dit Content Management Systeem als een blog platform, maar tegenwoordig wordt WordPress gezien als een volwaardig CMS vanwege de vele functionaliteiten die het biedt. Daarom is het voor vrijwel elk bedrijf – van corporates tot kleinere webshops en alles daar tussenin – uitermate geschikt.  

Net als de meeste CMS’en is ook WordPress open source, oftewel gratis en voor iedereen toegankelijk. Bovendien is WordPress gemakkelijk om onder de knie te krijgen vanwege de gebruikersvriendelijkheid van het Content Management Systeem. Daarom kun je ook zelf aan de slag met het ontwikkelen van een simpele blogwebsite of webshop. 

Voor complexere websites is het verstandiger een gespecialiseerd(e) WordPress bureau in te huren. Hier komt vaak meer bij kijken zoals complexe koppelingen (API’s), update-bestendigheid, de AVG en zoekmachine optimalisatie

Gebruik maken van WordPress

Er zijn een paar voorwaarden waaraan je moet voldoen om gebruik te kunnen maken van WordPress. Wat je in ieder geval nodig hebt, is:

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Waarom je jouw Core Web Vitals zou moeten testen in Google Search Console

Het testen van je website’s Core Web Vitals in Google Search Console is niet slechts een technische noodzaak; het biedt een strategisch voordeel. Leer waarom het cruciaal is voor het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van je SEO.

Lees verder

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder