Sowmedia ontzorgt u met Wordpress hosting support

WordPress hulp: welke je stappen je moet ondernemen voor een oplossing

Hoewel WordPress een zeer gebruikersvriendelijk content management systeem (CMS) is, kan het nog wel eens voorkomen dat je ergens niet uitkomt. Dit kan erg frustrerend zijn en je wilt op dat moment ook niets liever dan WordPress hulp. Online zijn er verschrikkelijk veel verschillende handleidingen en artikelen geschreven over diverse WordPress problemen en hoe je ze moet oplossen. Echter is het soms moeilijk om een specifiek antwoord op jouw vraag te vinden via deze bronnen. Vanuit die positie heb je een paar opties om hulp te zoeken voor je WordPress probleem:

  1. Via het officiële WordPress forum
  2. Via je hoster
  3. Via een (premium) theme of plugin supporter (mocht je die hebben) 
  4. Via WordPress Codex en het Developer Handbook
  5. Hulp inschakelen van een premium support partij

Bedenk eerst goed waar je antwoord op wil hebben

Het kan lastig zijn om precies aan te geven waar je hulp voor nodig hebt. Daarom is het slim om, voordat je verschillende websites en groepen benadert, onderzoek te doen en het exacte probleem van je WordPress website te identificeren. Hierna kun je een stuk makkelijker bepalen waar het probleem vandaan komt en wat voor hulp je nodig hebt. In dit proces moet je jezelf het volgende afvragen:

  • Is je WordPress vraag gerelateerd aan een hosting probleem? Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als het geheugen limiet van je WordPress website is bereikt en je hierdoor geen nieuwe thema’s of plugins kunt downloaden. Of als individuele bestanden te groot zijn om naar je server te uploaden. Vrijwel elke hoster biedt (gratis) support aan waar je terecht kunt met je hosting probleem. 
  • Heb je een specifieke WordPress vraag? Bijvoorbeeld: hoe pas ik het WordPress menu aan of hoe verander ik mijn themakleuren? Dan kun je vaak je antwoord vinden door middel van een blog of YouTube video. Mocht je een meer specifieke vraag hebben dan kun je beter terecht op een WordPress forum. 
  • Wil je weten over hoe je een specifieke WordPres code aanpast? Probeer dan de Codex of het Developers Handbook. Het nadeel is dat je wel lichtelijk technisch aangelegd moet zijn om de codes te snappen. 
  • Heb je een premium thema aangeschaft? Dan kun je vaak antwoord krijgen op je vraag door middel van het indienen van een ticket op een ondersteuningspagina van de makers van het thema.
  • Wil je een probleem snel opgelost hebben en ben je een professioneel bedrijf? Dan kun je ook altijd overwegen om te investeren in een premium support partij zoals Sowmedia. 

Als je deze stappen hebt doorlopen dan weet je hopelijk beter waar je terecht kunt voor WordPress hulp. Hieronder lichten we per WordPress hulpbron toe wat het precies is en op wat voor manier je er hulp kunt vragen. 

Het officiële WordPress forum 

Het support forum van WordPress is de plek om antwoord te krijgen op een specifiek WordPress probleem. Je kunt er bijvoorbeeld vragen stellen over het installeren van WordPress, code oplossingen, CSS/opmaak en plugins. Op dit forum zijn zowel betaalde als niet betaalde specialisten actief die bereid zijn jou verder te helpen, vaak helemaal voor niets. De experts van WP Handleiding zitten ook regelmatig op dit forum om mensen verder te helpen met hun WordPress vragen. 

De ondersteuningsforums worden vooral bemand door vrijwilligers die niet betaald worden door WordPress of een werkgever. Een anders deel is werkzaam voor WordPress-organisaties, -agentschappen of -bedrijven die hun werknemers aansporen om hun expertise te delen via de forums. Ook bieden plugin- en thema-ontwikkelaars vaak hulp via de forums van WordPress. Is jouw WordPress gerelateerd aan een betaalde plugin of thema? Ga dan direct naar hulp via premium theme of plugin support. 

Naast de ondersteuningsforums voor algemene vragen, vind je ook support voor thema’s en plugins die via de officiële thema en plugin directories zijn gepubliceerd. 

Voordat je je vraag stelt, is het belangrijk om altijd even onderzoek te doen naar of jouw vraag niet eerder is gesteld en beantwoord. Is er nog geen antwoord op jouw vraag dan kun je hem stellen. Houd er echter wel rekening mee dat de forums grotendeels ondersteund worden door vrijwilligers. Wees dus een beetje aardig voor ze en verwacht niet direct antwoord. 

Hoster 

Heb je bijvoorbeeld een probleem met de snelheid van je website, ligt je website er te pas en te onpas uit of heb je niet genoeg websites geheugen voor het downloaden van nieuwe thema’s of plugins? Dan ligt de fout waarschijnlijk bij je hoster. Bijna elke hoster heeft een toegewijde pagina waar je naar support kunt vragen, meestal door een ticket in te dienen. Ook zijn de meeste hoster via een live chat te bereiken of via de telefoon, mocht je gebruik maken van een kleinere hoster. 

Is jouw hoster niet in staat jouw WordPress probleem op te lossen of staat jouw ingediende ticket al een hele tijd open? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe hoster. De twee hosters die we je ter harte kunnen aanbevelen zijn Kinsta en SiteGround. Beide zijn erg goed en scoren uitstekend op snelheid, support en veiligheid. Voor de meeste van onze klanten werken we met Kinsta aangezien zij onze partner zijn voor een razendsnelle en krachtige WordPress hosting oplossing. Kinsta wordt door onafhankelijke reviews al jaren berekend tot de absolute wereldwijde top van Enterprise WordPress hosting oplossingen.

(Premium) Theme of plugin supporter

Veel thema en plugins ontwikkelaars bieden (gratis) support aan op hun websites en WordPress forums. Vooral betaalde thema’s en plugins bieden gratis support aan omdat deze service in hun dienstverlening valt. Ze willen natuurlijk niet dat jij overstapt naar andere software. Heb je bijvoorbeeld een probleem met het updaten van een thema of plugin of functioneren ze niet meer naar behoren? Dan kun je het best bij de thema of plugin ontwikkelaar terecht. De meeste van hen zullen een toegewijde pagina hebben waarop je een ticket kan indienen. Vaak heb je al binnen een paar uur antwoord op jouw WordPress vraag. 

WordPress Codex en het Developer Handbook

Als je vraag niet specifiek gaat over een hosting, thema of plugin probleem dan kun je het antwoord waarschijnlijk vinden in de WordPress Codex of het Developer Handbook

De WordPress Codex kan gezien worden als een zeer uitgebreide WordPress bibliotheek met daarin informatie over hoe WordPress te gebruiken, functionaliteiten, hoe een thema te gebruiken en zelfs hoe een plugin te ontwikkelen. De Codex-pagina’s zijn zeer gedetailleerd, dus als je goed leest dan kun je het antwoord op jouw WordPress vraagstuk hier zeker vinden. De Codes is zowel geschikt voor minder technisch aangelegde WordPress gebruikers als developers. 

Integendeel tot de Codex, is de Developer Handbook vooral gericht op developers. Het is de officiële gids voor de basiscode van WordPress. De gids bevat onder andere topics over coderingsstandaarden van WordPress, de ontwikkeling van API’s en de block editor Gutenberg en over hoe je zelf een thema kan ontwikkelen. Als je vraag is gerelateerd aan een development vraagstuk dan vind je hier zeker het antwoord. 

Premium support partij: Sowmedia

Als je direct antwoord wil op je vraag zonder veel moeite te doen en het probleem direct opgelost wil hebben, dan zal je daar hoogstwaarschijnlijk iemand voor moeten betalen. Er zijn veel bedrijven die premium ondersteuning bieden tegen betaling via bijvoorbeeld een ticketsysteem. Voordat je besluit om de diensten van een aanbieder in te huren, moet je het bedrijf altijd goed onderzoeken. 

Goedkoop betekent namelijk niet altijd kwaliteit en je zit straks met de gebakken peren als het probleem nog niet is opgelost als je een van deze bedrijf hebt ingehuurd. Zoek dus altijd goed uit hoe de bedrijven beoordeeld zijn, of hun website er professioneel uitziet en wat ze beloven over hoe snel ze het probleem oplossen.

Bij Sowmedia bieden we ook een supportdienst aan voor slechts € 39,- per maand (excl. BTW). Stel je vraag aan onze WordPress specialisten. Je kunt ons bellen of mailen en wij helpen je (meestal direct) weer op weg. Ook is het mogelijk om een strippenkaart te kopen waarmee je op zeer flexibele basis aanpassingen aan je website kan laten doen. 

Hopelijk weet je nu waar je terecht kunt voor WordPress hulp

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg plekken waar je terecht kunt voor WordPress hulp. Wellicht voel je je een beetje overweldigd door de verschillende WordPress ondersteuning kanalen waar jij je vraagstuk kunt stellen. Echter, als je een beetje kritisch nadenkt en je hebt een goed begrip van het probleem van jouw vraag, dan kun je een hulpkanaal uitkiezen die het beste aansluit bij jouw vraagstuk. 

We hopen dat dit blog je heeft geholpen bij de juiste keuze maken tussen de verschillende WordPress ondersteuning kanalen en zijn zeer benieuwd naar je reactie. Deze kun je onderaan in dit blog achterlaten.