Het is belangrijk dat jouw WordPress website goed gevonden wordt door de doelgroep(en) waarvoor de pagina’s van je WordPress website zijn opgezet. Daarvoor moet je de juiste zoekwoorden bepalen. In dit artikel leggen we uit hoe je de meest gezochte trefwoorden voor jouw doelgroep in zoekmachines kunt achterhalen, zodat je je WordPress website hier nog beter op kan inrichten.
Geschikte zoekwoorden voor je WordPress website
Zorg dat je er in je contacten met je doelgroep(en) achter komt wat zij voor woorden gebruiken. Veel organisaties gebruiken eigen jargon in communicatie naar buiten toe terwijl je doelgroepen een andere taal spreken.
Bij het ontdekken van de juiste zoekwoorden kan je verschillende strategieën volgen:
- Maak profielen (of persona’s) van mogelijke gebruikers van je website, hoe zij door je website surfen en hun taalgebruik.
- Vraag aan je doelgroep wat men in zoekmachines zoals Google zou invullen.
- Bureauwerk; maak gebruik van digitale tools.
We gaan wat dieper in op die laatste strategie. Bij het indexeren van je website categoriseren zoekmachines zoals Google een pagina onder in één tot enkele zoekwoorden. Voor de optimalisatie van je WordPress website is het daarom belangrijk dat je voor elke pagina weet op welke zoekwoord(en) je wilt focussen. Bedenk ook dat zoekers vaak zoekwoorden gebruiken in combinatie met een plaatsnaam, bijvoorbeeld ‘pizzaria utrecht’.
Snel vooruitgang boeken met jouw WordPress website? Volg de workshop voor WordPress zoekmachine-optimalisatie (SEO)!
Tools voor het vinden van zoekwoorden
Onderstaande digitale tools zijn er om woorden te achterhalen die het meest worden gebruikt tijdens zoekopdrachten via zoekmachines. Je kunt deze vervolgens gebruiken om verschillende webpagina-elementen in te vullen.
Zoekwoordplanner van Google
De eerste tool is de Zoekwoordplanner van Google. De Zoekwoordplanner wordt gebruikt om woorden te vinden voor Google Ads advertenties, maar deze tool is ook uitermate geschikt om zoekwoorden te vinden voor de zoekmachine-optimalisatie van je website.
- Ga naar de Zoekwoordplanner van Google
- Log in met je Google-account en maak eventueel een nieuw Google Ads account aan.
- Klik onderin op ‘Overschakelen naar expertmodus’ en vervolgens op ‘Maak een account zonder campagne’.
- Bevestig je bedrijfsgegevens door te klikken op Verzenden. Nu kun je aan de slag; klik op ‘Account verkennen’.
- Klik rechtsboven op ‘Tools en instellingen’ en klik op ‘Zoekwoordplanner’. Klik op ‘Aan de slag’.
- Kies onder de groene kop ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’
- Voer het liefst een aantal zoekwoorden in.
- Selecteer het land om de zoekopdrachten beter te filteren.
- Plak onder ‘geef een domein op’ de URL van jouw website op.
- Klik op ‘Resultaten ophalen’ en een overzicht van zoekwoorden wordt gepresenteerd met verschillende zoekvolumes.
- Klik op ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’ om te sorteren op meest gezochte trefwoorden.
Op basis van de gepresenteerde cijfers kan je een inschatting krijgen van andere woorden die ook in dezelfde context gebruikt worden als de eerder ingegeven zoekwoorden, categorie en url. Haal uit de gepresenteerde data de woorden die een hoog zoekvolume hebben. Let op: Kijk niet naar de woorden ‘Hoog’, ‘Normaal’ en ‘Laag’. Deze woorden hebben namelijk enkel betrekking op de advertentie-concurrentie.
- Ga nu terug naar Zoekwoordplanner (klik rechtsboven op ‘Tools en instellingen’ en klik op ‘Zoekwoordplanner’).
- Klik op ‘Zoekvolumes en prognoses bekijken’.
- Als je hier nu de eerder gevonden zoekwoorden invoert, vind je het zoekvolume.
Tip: Mocht het zoeken niets opleveren, klik dan nog een keer op de knop. Soms heeft het namelijk even tijd nodig om de zoekopdrachten uit te voeren en laat de pagina de tweede keer wel resultaten zien.
Google Trends
De hierboven gevonden zoekwoorden maak je visueel inzichtelijk door gebruik te maken van Google Trends:
- Ga naar Google Trends;
- Tik de zoekwoorden bovenin in het zoekveld;
- Vul hierin keywords en druk op Enter;
- Selecteer het land, de tijdsperiode en druk op Enter.
Visueel wordt nu weergegeven hoe het verloop is van de zoekwoorden en waar er wordt gezocht. Dit is op relatieve schaal van 0 tot 100; je weet ziet dus niet hoevaak er absoluut gezocht wordt. Als je de tijdsperiode bijstelt naar een aantal jaren, dan kan je ontdekken of het een periodieke vraag is, of dat er een wisselingen van woorden (synoniem) is. Ook wordt inzichtelijk hoe gerelateerde zoekopdrachten zich verhouden met de ingegeven zoekwoorden.
Andere handige tools
- Google Search laat live varianten zien van zoekwoorden.
- Keyword Tool is een tool waar zoekwoorden voor Google, YouTube, Bing, Amazon, eBay en de App Store gevonden kunnen worden. Selecteer één van deze namen en selecteer het land en de taal.
- Wordtracker is andere tool om zoekwoorden te ontdekken.
Aan de slag met de gevonden zoekwoorden
Nu we de beste trefwoorden voor jouw WordPress website weten, kunnen we deze gaan inzetten bij het inrichten van een goed geoptimaliseerde WordPress website-structuur en content. De inhoud van een webpagina bestaat uit:
- De content die je ziet (voor de websitebezoeker):
- URL
- Titels
- Tekst
- Media
- Links
- Documenten
- Formulieren
- Content die je niet ziet, maar wel voor zoekmachines toegankelijk is:
- Meta title
- Meta omschrijving
- Meta sleutelwoorden
- Structured data
Let er bij het inrichten van je WordPress website op dat het bij alle bovengenoemde facetten van belang is om je zoekwoorden terug te laten komen. Denk dus niet alleen aan je homepage en enkele onderliggende pagina’s, maar bijv. ook aan je nieuwsberichten.