Hoe wordt je nieuwsbrief gelezen?

Wat maakt een nieuwsbrief tot een succes? Eén graadmeter is de open-ratio, het percentage ontvangers dat de e-mail opent. Als zeker 39 procent de mailing leest, doe je het goed, stelt www.qamel.nl. Neemt niet weg dat het altijd een tandje beter kan. CreateSend deelt drie tips om je open-ratio te verhogen.

1. Afzendernaam = bedrijfsnaam en persoonsnaam

Bekend maakt bemind. Mails worden geopend als de ontvanger weet: ik ken deze persoon of dit bedrijf, deze mail kan ik rustig openen. Zet de bedrijfsnaam daarom voorop. Zo is in één oogopslag duidelijk wie het bericht heeft gestuurd. Kies liever niet voor [email protected]. Blijf een mens van vlees en bloed.

2. De onderwerpregel: duidelijk, prikkelend en kort

Formuleer een onderwerpregel die duidelijk is en tegelijkertijd prikkelt. Een voorbeeld: ‘Nieuwsbrief maart: de grote schoonmaak’. De lezer weet nu dat het hier om de vertrouwde maandelijkse nieuwsbrief gaat. De extra toevoeging maakt nieuwsgierig.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt verder: hoe korter, hoe beter. Bij een onderwerpregel van minder dan 49 tekens (inclusief spaties) wordt een nieuwsbrief 75% vaker geopend (bron: Apsis Handboek e-mailmarketing).

3. Verstuur de nieuwsbrief op het juiste moment

Maar wat is nu die perfecte timing? De dinsdag en donderdag zijn voor business-to-businessmailings (b2b) vaak het beste moment. De vrijdagmiddag is juist weer ideaal voor business-to-consumermailings (b2c). Op welke dag en hoe laat zou je de nieuwsbrief zelf lezen? Verzin drie momenten, hak je adressenbestand random in drieën en test of de open-ratio verschilt als je dezelfde nieuwsbrief op drie verschillende momenten verstuurt.

Dit artikel is geschreven door Martine van Blaaderen op het blog van onze nieuwsbrievenservice CreateSend.

Gerelateerde artikelen

Is jouw website klaar voor GEO?

Klaar voor GEO? Waarom Structured Data onmisbaar is voor je WordPress website

GEO vraagt om meer dan goede teksten alleen. Wil je zichtbaar blijven in AI-zoekresultaten? Dit is waarom Structured Data cruciaal is.

Lees verder

ISO 27001: Informatiebeveiliging voor WordPress websites

WordPress bureau Sowmedia is ISO 27001 gecertificeerd voor de informatiebeveiliging bij het hosten, onderhouden en ontwikkelen van WordPress websites.

Lees verder

ISO 9001: Kwaliteitsmanagement voor WordPress websites

WordPress bureau Sowmedia is ISO 9001 gecertificeerd en borgt kwaliteit van WordPress websites in hosting, onderhoud, beheer en ontwikkeling.

Lees verder