Wat is dropshipping? En dropshipping met WordPress (kort stappenplan)

wat is dropshipping

Dropshipping is een methode voor het online verkopen van producten die niet op voorraad worden gehouden door een verkoper zelf. In plaats daarvan koopt de verkoper producten in bij een externe leverancier en laat het direct naar de eindklant verzenden. Eigenlijk fungeert de verkoper dus als een soort tussenpersoon voor de externe leverancier en eindklant. 

Het grootste verschil tussen dropshipping en standaard e-commerce is dat de verkoper geen eigen voorraad beheert. Dit brengt zowel voor- als nadelen met zicht mee. Deze gaan we met je bespreken. Ben je benieuwd naar hoe je een dropshipping business op kan zetten met WordPress. Ga dan naar Droppenshippen met WordPress

Hoe werkt dropshipping precies? 

Het conventionele proces voor het verwerken van bestellingen ziet er ongeveer zo uit: 

  1. Een klant plaatst een bestelling van een product bij een webshop.
  2. De webshop krijgt een melding dat er een product besteld is.
  3. De webshop maakt het product klaar voor verzending.
  4. De webshop verzendt het product en zorgt voor de afhandeling.

Met dropshipping gaat dit net iets anders. Kijk maar eens: 

  1. Een klant plaatst een bestelling van een product bij een webshop.
  2. De webshop stuurt de melding van de bestelling automatisch door naar de dropshipping leverancier.
  3. De dropshipping leverancier verwerkt de bestelling en maakt het product klaar voor verzending.
  4. De dropshipping leverancier verzendt het product uit naam van de webshop op naar de klant.
  5. De webshop zelf verzorgt enkel de administratieve afhandeling.

Dit zijn de drie grootste verschillen als er gebruikt wordt gemaakt van dropshipping: 

  • De verkopende webshop heeft geen eigen producten opgeslagen in een magazijn.
  • De verkopende webshop laat de dropshipping leverancier de producten verzenden. 
  • De verkopende webshop houdt zich enkel bezig met het promoten en de administratieve afhandeling.

De voordelen van dropshippen 

Dropshipping kan een goed businessmodel zijn voor ondernemers die hun producten willen testen op de markt. Het is namelijk erg toegankelijk en brengt een laag risico met zich mee. Hierdoor kun je veel experimenteren en leren over producten die makkelijk aan de man te brengen zijn. Hieronder vind je samengevat een paar andere redenen waarom dropshipping zo’n populair businessmodel is.

1. Er is minder kapitaal nodig

Eén van de grootste voordelen van dropshipping is dat het mogelijk is om een (WordPress) webshop te lanceren zonder duizenden euro’s aan voorraad in te kopen. Met dropshipping hoef je pas te gaan betalen zodra een klant een product bij je heeft besteld. Dit brengt veel minder risico met zich mee qua investering.

2. Zorgen uit handen geven 

Met dropshipping hoef je je niet druk te maken over:

  • Een magazijn beheren 
  • Bestellingen inpakken en verzenden
  • Een voorraad bijhouden en de boekhouding daarvan
  • Retouren en inkomende zendingen afhandelen

3. Lage overhead

Omdat je geen voorraad hoeft in te kopen of een magazijn hoeft te beheren, zijn je overheadkosten vrij laag. Sterker nog: veel dropshipping webshops worden gerund als thuisbedrijf, waarvoor niet meer dan een laptop, een goeie internetverbinding en een paar terugkerende investeringen vereist zijn. Naarmate je groeit, zullen deze kosten waarschijnlijk toenemen, maar zullen ze nog steeds laag zijn in vergelijking met die van een traditionele webshop. 

4. Flexibele locatie

Een dropshipping business kan van waar dan ook op de wereld worden gerund. Je hebt alleen maar een internetverbinding nodig! Zolang je maar gemakkelijk met leveranciers en klanten kunt communiceren, kun je je bedrijf runnen. 

5. Brede selectie van producten

Omdat je als dropshipper zelf geen voorraad hoeft in te kopen, kun je een groot scala aan trending producten aanbieden. Als er een nieuw product op de markt komt en je vind hier een leverancier voor, dan kun je dit zonder extra kosten op je webshop aanbieden. Loopt het product niet? Geen probleem. Je beheert immers toch geen voorraad! 

6. Makkelijker te schalen

Een traditionele webshop moet drie keer zoveel werk verzetten bij het verwerken van drie keer zoveel bestellingen. Door gebruik te maken van dropshipping-leveranciers, wordt het meeste werk om extra bestellingen te verwerken gedaan door de leveranciers, waardoor je een stuk gemakkelijker kunt opschalen. 

Nadelen van dropshipping

Zoals ieder businessmodel, heeft dropshopping ook een aantal nadelen. Hieronder vind je samengevat een paar tekortkomingen van het businessmodel. 

1. Lage marges

Het grootste nadeel van een dropshipping business is dat je meestal in een zeer competatieve markt gaat opereren. Juist omdat het zo gemakkelijk is om aan de slag te gaan en de overheadkosten minimaal zijn, zullen er veel concurrende dropshipping businesses in dezelfde markten actief zijn en hun producten tegen bodemprijzen verkopen.

Deze verkopers hebben vaak websites van lage kwaliteit en een slechte (als die überhaupt is opgezet) klantenservice, waar jij het onderscheid kunt maken. Helaas weerhoudt dit klanten er soms niet van om hun prijzen met die van jou te vergelijken. Gelukkig kun je veel doen om dit probleem te verminderen door een luxere niche te selecteren die geschikt is voor dropshipping. 

2. Voorraadproblemen

Wanneer je je producten dropshipt vanuit meerdere magazijnen, die ook bestellingen voor andere dropshippers verzenden, kan hun voorraad dagelijks veranderen. Dit kan een probleem vormen wanneer je een product hebt verkocht dat niet op voorraad is. Gelukkig zijn er tegenwoordig applicaties waarmee je kunt synchroniseren met leveranciers. Op deze manier kunnen dropshippers realtime zien hoeveel voorraad een leverancier heeft. 

3. Verzendcomplexiteit

Als je met meerdere leveranciers werkt, zoals de meeste dropshippers doen, worden de producten in je webshop via een aantal verschillende dropshipping leveranciers verzonden. Dit kan complex zijn voor de berekening van je verzendkosten. 

Stel dat eenzelfde klant een bestelling plaatst op je webshop voor drie producten, die allemaal verzonden worden via verschillende leveranciers. Jij betaalt dan verschillende verzendkosten per product, maar het is waarschijnlijk niet verstandig om deze kosten door te berekenen aan de klant. Ook het automatiseren van deze berekeningen kan moeilijk zijn. 

4. Leveranciersfouten

Met dropshipping kan het voorkomen dat je een klacht krijgt van een klant over iets wat niet volledig in je handen is. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van een product, mislukte verzendingen of slechte verpakkingen. Dit is meestal de schuld van de leverancier, maar jij wordt hiervoor afgerekend. Daarom is het altijd een goed idee om eerst goed onderzoek te doen naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van een leverancier voordat je met ze in zee gaat. 

5. Beperkte aanpassing en branding

In tegenstelling tot op maat gemaakte producten of print on demand, geeft dropshipping je vrijwel geen controle over het product zelf. Meestal wordt het dropshipping-product ontworpen en gebrandmerkt door een leverancier.

Sommige dropshipping leveranciers van Alibaba en Amazon kunnen een schikking treffen voor klachten over een product, maar ook dan hebben zij de meeste controle over het product zelf. Soms is het ook mogelijk om een product gedeeltelijk te customizen, maar dan moet je wel een minimale bestelhoeveelheid doen om het voor de fabrikant interessant te maken.

Droppenshippen met WordPress 

Om te starten met dropshippen, moet je eerst een domeinnaam registeren en je inschrijven bij de KVK. Ook moet je je als dropshipper houden aan wetten en regels die gelden voor alle webwinkels. Zo moet je juiste informatie geven over de levertijd en over de retourmogelijkheden. Dit kun je bijvoorbeeld doen via een algemene voorwaarden pagina en een klantenservice. In de “Checklist voor verkoop via internet” staat een overzicht van alle regels. Lees ook de informatie over dropshipping op Rijksoverheid.nl en kvk.nl.

Als je dat hebt gedaan, kun je je WordPress omgeving gaan opzetten. Daar moet je de volgende stappen voor ondernemen: 

  1. Kies een snelle WordPress hoster uit en registreer een domeinnaam.
  2. Installeer WordPress via je hoster.
  3. Installeer een WordPress webshop thema met WooCommerce ondersteuning dat geschikt is voor dropshipping. 
  4. Richt je website in door een huisstijl uit te kiezen en pagina’s op te maken.
  5. Maak WooCommerce gereed voor het verwerken van bestellingen. 
  6. Connect je webshop met een dropshipping plugin zoals Spocket of ALD-Dropshipping and Fulfillment for AliExpress and WooCommerce.
  7. Kies producten uit en start met verkopen!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder