Als je je bezoekersstatistieken met Google Analytics bijhoudt, kun je nog niet direct meten hoe vaak een formulier is ingevuld, hoeveel bestellingen er zijn gedaan of hoe vaak je bezoekers hebben ingelogd. In dit artikel leggen we uit hoe je met Event Tracking ook dergelijke informatie in Google Analytics kunt onderbrengen. Zo hou je op één centrale plek al je statistieken in de gaten.

Google Analytics en WordPress

Google Analytics is verreweg het meest gebruikte statistieken-programma voor websites. Bovendien zijn er talloze gratis WordPress plugins voor Google Analytics om jouw WordPress website eenvoudig te koppelen met Google Analytics. Zo kun je precies zien hoeveel bezoekers er op je website komen, welke pagina’s ze bezoeken, op wat voor apparaten ze dat doen en hoelang ze op je website blijven. De informatie die jij belangrijk vindt, kun je bovendien comprimeren in maandelijkse rapportages, direct in je mailbox.

Conversie meten met Google Analytics

Wat al iets lastiger wordt, is het meten van conversie op je website. Denk bijvoorbeeld aan het bestellen van een product, het invullen van een contactformulier of het doen van een offerte-aanvraag. Vaak kun je dit oplossen door bedankt-pagina’s te gebruiken. Maak hiervoor unieke ‘bedankt voor je aanvraag’-pagina’s voor elke conversie die je wilt meten (bijv. een bestelling/contactformulier/offerte). Stel vervolgens bij elk formulier op je website de bijbehorende bedankt-pagina in, zodat het formulier na verzending die specifieke pagina opent.

In Google Analytics kun je vanaf dat moment bijhouden hoe vaak elke bedankt-pagina bezocht wordt. Het aantal keer dat een bedankt-pagina bezocht wordt, is dan ook het aantal keer dat een formulier is ingevuld, een bestelling is gedaan of een offerte is aangevraagd. Zorg er wel voor dat je verder nergens in je website linkt naar je bedankt-pagina’s (ook niet in je sitemaps), en dat je bedankt-pagina’s niet geïndexeerd worden door zoekmachines. Anders kunnen je statistieken namelijk wel vervuilen.

Extra data meten met Google Analytics

Het wordt nog wat ingewikkelder als je naast het meten van de conversie ook aanvullende informatie wil opslaan. Bij het registreren van een bestelling wil je wellicht ook weten hoeveel omzet erbij gebaat is. En als iemand een offerte-aanvraag heeft gedaan, wil je misschien ook registreren welke dienst ze hebben geselecteerd.

Hiervoor kun je Event Tracking in Google Analytics gebruiken. Je kunt dan bij specifieke acties op je WordPress website een ‘event’ wegschrijven in Google Analytics. Ten opzichte van een standaard pagina-bezoek kun je met een event tot vier extra waardes wegschrijven: categorie, actie, label en waarde.

Een voorbeeld: een website verkoopt tijdschriften; los en als abonnementen. In Google Analytics wil men bijhouden hoeveel abonnementen en losse tijdschriften er worden verkocht, maar ook welke tijdschriften, en de omzet. Op de bedankt-pagina van het bestelformulier kan een event dan als volgt zijn:

  • Categorie: Bestelling
  • Actie: Tijdschrift X
  • Label: Abonnement / Eenmalig
  • Waarde: € X,-

Verderop in dit artikel leggen we uit hoe je dergelijke events kun instellen in je WordPress website.

Afhakers meten met Google Analytics

Het is soms ook heel relevant om ook niet-afgeronde acties bij te houden. Hoe vaak start iemand bijvoorbeeld wel met het invullen van je formulier, maar haken ze toch af? Wellicht stel je teveel vragen en moet je je formulier inkorten. Of hoe vaak stopt je bezoeker een product in zijn winkelmandje, maar gaat hij niet over tot afrekenen? Ook dergelijke ‘non-acties’ kun je meten met Google Analytics. Als je WooCommerce gebruikt raden we verderop in dit artikel een (betaalde) plugin aan waarmee je dit allemaal kunt instellen. In andere situaties vereist het enige technische kennis en kun je de non-acties met de hand instellen. Dat leggen we hieronder uit.

Hulp nodig? Haal meer uit je WordPress website met een training op maat!

 

Events Tracking met Google Analytics

Binnen Google Analytics staat Events Tracking al ingeschakeld. Als je bent ingelogd in Google Analytics, vind je het overzicht onder ‘Gedrag’ -> ‘Gebeurtenissen’. Dit overzicht is bij jou waarschijnlijk nog leeg, omdat je de gewenste Events (of ‘Gebeurtenissen’) nog wel moet instellen in je website. Dit kun je handmatig doen, of met plugins.

Handmatig Events Tracking instellen voor Google Analytics

Als je een beetje bekend bent met HTML, kun je je events vrij eenvoudig handmatig instellen. Zoals eerder uitgelegd kan een evenement bestaan uit vier waardes: categorie (verplicht), actie (verplicht), label (optioneel) en waarde (optioneel). Als er een specifiek HTML-element in je pagina is waarvan je wilt bijhouden hoe vaak erop wordt geklikt, dan kun je een onclick-actie toevoegen aan dat HTML-element.

Voorbeeld: Je hebt knoppen op je pagina staan waarmee PDFs gedownload kunnen worden voor je verschillende diensten. Je wilt graag per dienst bijhouden hoe vaak de brochure gedownload wordt. De code voor ‘Dienst A’ is op dit moment bijvoorbeeld:

<a href="https://www.website.nl/pdf/brochure-dienst-a.pdf" target="_blank" class="button">Brochure Dienst A</a>

Deze code is uit te breiden door je onclick-event toe te voegen:

onclick="ga('send', 'event', 'Download', 'Brochure', 'Dienst', 'A');"

De laatste vier argumenten in je code (‘Download’, ‘Brochure’, ‘Dienst’, ‘A’) zie je in Google Analytic terug als respectievelijk categorie, actie, label en waarde. De totale code van je button wordt dan dus:

<a href="https://www.website.nl/pdf/brochure-dienst-a.pdf" target="_blank" class="button" onclick="ga('send', 'event', 'Download', 'Brochure', 'Dienst', 'A');">Brochure Dienst A</a>

Wil je testen of je button werkt? Ga dan in Google Analytics naar ‘Realtime’ -> ‘Gebeurtenissen’. Daar zie je binnen een paar seconden of het klikken op een knop leidt tot Event Tracking. Ook zie je dan welke waardes er meegekomen zijn.

WordPress plugins voor Events Tracking met Google Analytics

Het handmatig toevoegen van van Events Tracking aan een link of knop is nog wel te doen, maar je moet al snel de code induiken als je een een knopt wilt tracken die door een plugin gegenereerd wordt (bijvoorbeeld de verzend-knop van je contactformulier).

WP Google Analytics Events (gratis)

Gelukkig is er ook een handige gratis WordPress plugin waarmee je Event Tracking dan kunt inregelen: WP Google Analytics Events. Deze plugin biedt de mogelijkheid om de gebeurtenissen van allerlei elementen op je WordPress website te tracken aan de hand van hun classes en unieke id’s. De plugin biedt tevens goede (Engelstalige) documentatie waarin uitgelegd wordt hoe je dit kunt inregelen.

WooCommerce Google Analytics Integration (gratis of $ 79)

Als je gebruik maakt van WooCommerce, dan is de plugin WooCommerce Google Analytics Integration een echte aanrader. Met de gratis variant van deze plugin kun je bijhouden wanneer producten in en uit de winkelmand worden gedaan en of men het afreken-proces begint. Bovendien is er nog een betaalde variant van $ 79,- per jaar waarmee je ook al het afhaakgedrag kunt bijhouden; bijv. wanneer iemand wel het bestelproces voltooid, maar toch niet afrekent.