Interne links zorgen voor een boost in je rankings: leer in dit blog hoe

Interne links

De kracht van interne links wordt vaak over het hoofd gezien door marketeers en website-eigenaren. Toch is het een uitstekende methode voor het beter laten ranken van een website in de zoekmachines. Externe links, ook wel backlinks genoemd, worden daarentegen wel erkend als een belangrijke ranking factor. Maar eigenlijk zijn interne links net zo essentieel. 

In dit blog willen we interne links de eer geven die ze verdienen. Dit doen we door uit te leggen waarom interne links bevorderlijk zijn voor SEO en een aantal tips te presteren die je makkelijk kan toepassen op je eigen website. Na het lezen van dit blog kun je ervan uitgaan dat je weer een stukje praktische kennis hebt opgedaan voor het hoger laten ranken van je website. 

Wat zijn interne links en waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

Integendeel tot een externe link, is een interne link een link die verwijst naar een pagina binnen hetzelfde domein. Zowel interne als externe links herken je aan een gekleurde linktekst die ook wel ‘ankerlinks’ worden genoemd. Deze tekst geeft aan wat de bezoeker kan verwachten als erop een link wordt geklikt. Op deze manier houd je je website overzichtelijk en navigeerbaar. 

Net als externe links zijn interne links voordelig voor SEO. Hoewel het aantal externe links als een soort graadmeter voor de kwaliteit van een website wordt gezien, dienen interne links vooral als versterkers voor de relevantie van pagina’s. Zo kunnen interne links bezoekers aanmoedigen langer op een website te blijven door ze te verwijzen naar relevante content. Op deze manier verhogen ze de autoriteit van pagina’s en de website als geheel. 

Ook wordt de zichtbaarheid van een website in de rankings verbeterd door een sterke interne linkstructuur. Doordat er in de interne linktekst meestal belangrijke keywords worden opgenomen, is het voor de zoekmachines makkelijker om de website te begrijpen. Hierdoor is er meer kans dat je pagina’s goed worden geïndexeerd en je daardoor makkelijker gevonden wordt. 

Interne link strategieën en tips 

Op zich is het niet moeilijk om een interne link op een pagina aan te maken. De vraag is alleen of je het beoogde effect bereikt door blindelings wat links te plaatsen. Zoals met de meeste dingen zit er namelijk ook een strategie achter het plaatsen van interne links. Wil je het goed doen, dan is het slim om de praktische tips op te volgen die hieronder worden gepresenteerd. 

  1. Zorg ervoor dat de geplaatste interne link relevant is 

Niemand vindt het fijn om een tekst te lezen waar er om de haverklap een link naar een andere pagina wordt geplaatst. Wees dus spaarzaam met de interne links die je plaatst. Dit draagt niet alleen bij aan de leesbaarheid van de tekst, maar voorkomt ook dat de pagina waar de links op staan wordt gemarkeerd als spam door de zoekmachines. Een goede richtlijn is maximaal één link per paragraaf van tussen de 75-100 woorden. 

Een andere belangrijke randvoorwaarde is dat de pagina waarnaar je linkt wel iets te maken moet hebben met het onderwerp waar je over schrijft. In dit blog verwijzen we bijvoorbeeld naar onze SEO-diensten en andere blogs die over SEO gaan. 

  1. Gebruik de juiste ankerteksten 

De ankertekst, of linktekst, zegt iets over waar de bezoeker naar doorverwezen wordt als erop de link wordt geklikt. Een must is dat deze ankerteksten iets te maken moeten hebben met de pagina waarnaar doorgelinkt wordt. Het slimst is om bewust na te gaan welke keyword rankings van je website een boost nodig hebben en de ankertekst hieraan aan te passen. Hoe je dit doet? We laten je het zien aan de hand van een voorbeeld: 

De fictieve webshop ‘Babymode.nl’ verkoopt verschillende soorten babykleding en accessoires. Op één van hun landingspagina’s waar verschillende babyschoenen te vinden zijn, wordt in de beschrijving van de categorie gelinkt naar een andere categorie genaamd ‘babymaillots en sokken’. Babymode heeft bewust nagedacht over welk keyword een boost nodig heeft, dit is namelijk ‘babymaillots’. Daarom hebben ze dit keyword als ankertekst uitgekozen. 

Wil je weten hoe je een goed keyword onderzoek doet? We hebben hier ook een blog over geschreven.   

  1. Link naar zoveel mogelijk belangrijke pagina’s

Door naar verschillende pagina’s van je website te linken, wordt je website beter leesbaar voor Google. Hierdoor worden er meer pagina’s geïndexeerd en heb je meer kans dat je rankings verbeteren. Ook voor de bezoeker wordt de website beter navigeerbaar als er nagedacht is over een duidelijke linkstructuur. 

Je kunt bijvoorbeeld links in je navigatiemenu’s plaatsen boven- en onderaan je website om zo bezoekers te helpen elke belangrijke pagina’s te bezoeken. Ook het plaatsen van interne links in blogs kan bijdragen aan een betere rankings. Dit soort links worden ook wel contextuele links genoemd en hebben een hogere SEO-waarde dan navigatielinks in een menu. 

  1. Link naar pagina’s die weinig direct verkeer ontvangen 

Over het algemeen ontvangen niet alle pagina’s van een website even veel verkeer. Waarschijnlijk heb jij dus ook een aantal pagina’s die wel een boost kunnen gebruiken. Je kunt dit overigens makkelijk onderzoeken door je paginaweergaven in Google Analytics te bestuderen. Heb je een aantal belangrijke pagina’s ontdekt die je hoger wil laten ranken? Probeer content om deze pagina’s heen te creëren en een interne linkstructuur te ontwikkelen.  

  1. Pas je interne link strategie aan op je conversie funnel

Verkoop jij een product of dienst waar veel overtuigingskracht en het winnen van vertrouwen voor vereist is? Laat dan een interne linkstructuur voor je werken door een conversie funnel van verschillende pagina’s te maken.

Wat we hiermee bedoelen: stel je verkoopt luxe matrassen, dan werkt het over het algemeen niet om enkel één pagina te maken waarop de bezoeker overtuigd wordt een matras aan te schaffen. Nee, hier zijn meerdere pagina’s en stimulansen voor nodig. 

Waarschijnlijk heeft het meer effect om drie pagina’s te hebben die samen tot een conversie leiden. Bijvoorbeeld een artikel waarin de voordelen van de matrassen worden beschreven, die vervolgens naar de categoriepagina doorverwijst waarop verschillende matrassen te vinden zijn en deze weer naar een specifieke produktpagina leidt. Allemaal met behulp van interne links. 

Het is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je dit alleen moet doen als het relevant is voor jouw diensten of producten. Het omleiden van bezoekers kan namelijk ook leiden tot afhaken. 

  1. Maak je linkstructuur ondiep

Hoewel het kan helpen om een conversie funnel te ontwikkelen met behulp van een interne linkstructuur, is het wel van belang dat je je linkstructuur zo ondiep mogelijk houdt. Dit betekent dat je met zo min mogelijk klikken naar de belangrijkste pagina’s zou moeten kunnen navigeren. Als vuistregel zouden de belangrijkste pagina’s binnen twee tot drie klikken toegankelijk moeten zijn vanaf iedere andere pagina. Natuurlijk helpt het al veel als je je belangrijkste pagina’s in je navigatiemenu’s hebt staan. 

Om de diepte van je linkstructuur te achterhalen kun je de Screaming Frog gebruiken. Deze tool toont wat de klikdiepte per pagina is. Oftewel, hoe vaak er geklikt moet worden vanaf een pagina om op je (belangrijkste) pagina’s te komen.

Hulp nodig met interne links?

Nu je bekend bent met wat je allemaal met interne links kunt doen en hoe ze je rankings verbeteren, is het tijd voor het ontwikkelen van een interne linkstructuur! Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan eens een kijkje naar onze SEO-diensten. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een interne link strategie of het verbeteren van de snelheid van je WordPress website, we helpen je graag verder om die toppositie in Google te bemachtigen!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Hoe voorkom je dat ChatGPT je WordPress website crawlt: Een stap-voor-stap gids

Jij weet waarschijnlijk als geen ander: content is koning! En de bescherming van jouw content tegen ongeautoriseerd gebruik is vaak essentieel.

Lees verder

Google Core Web Vitals update: alles over de nieuwe INP Metric

In deze blog leggen we uit wat de Google Core Web Vitals update van maart 2024 inhoudt. Met speciale aandacht voor de nieuw geïntroduceerde ‘Interaction to Next Paint’ – afgekort INP – metric.

Lees verder

GDPR Consent Pro voor WordPress ondersteunt nu Google Consent Mode V2

Als je bekend bent met Google Analytics en Ads, dan weet je waarschijnlijk wel dat je voor maart 2024 Google Consent Mode V2 moet installeren. Doe je dat niet, dan loop je alle nauwkeurige metingen via het marketingplatform mis. 

Lees verder