Als startende ondernemer wil je goed gevonden worden in zoekmachines. Maar hoe kom je boven al die concurrentie uit? Als je je website in WordPress maakt, heb je alvast een goede basis gelegd. We geven je vijf gratis SEO (search engine optimization) tips om je WordPress website te optimaliseren voor zoekmachines.

1. Focus je op trefwoorden

Zoekmachines bepalen de relevantie van jouw website grotendeels op basis van de teksten in je website. Als er veel overeenkomst is tussen gebruikte zoekwoorden van een zoeker en de teksten op jouw webpagina, dan zal de relevantie waarschijnlijk ook groot zijn. Denk daarom bij het schrijven van je teksten na over waar je bezoeker op zoekt. Gebruik die trefwoorden (en synoniemen) in ruime mate en hou je teksten verder kort en bondig.

Veel mensen zijn geneigd om voor mooie zinsvormen te kiezen met prachtige metaforen en gezegden. Dat staat misschien interessant, maar je stopt je webpagina’s vol met lappen tekst waarop niet gezocht wordt. Ben je timmerman? Dan moet de introductie van je website niet zijn: ‘Gedegen vakmanschap dat hout snijdt’, maar: ‘Timmerman en meubelmaker’. Je zal er veel beter door gevonden worden.

Het heeft trouwens geen zin om zomaar allemaal trefwoorden te noemen waarop je graag gevonden wordt, maar die niet relevant zijn voor de tekst van je pagina. Als je meerdere diensten aanbiedt waarop je graag gevonden wil worden, maak dan liever losse pagina’s per dienst. Zo kun je op elke pagina enkel relevante trefwoorden voor die dienst terug laten komen in je teksten.

2. Noem je plaatsnaam

Deze tip is de meest gemiste SEO-kans voor startende ondernemers. Stel dat je begint als fysiotherapeut. Dan laat je de woorden ‘fysiotherapeut’ en ‘fysiotherapie’ veelvuldig op je website terugkomen. Maar er zijn zoveel fysiotherapeuten in Nederland, hoe onderscheidt je je daarin?

Je maakt een hele grote stap door je plaatsnaam als belangrijk trefwoord terug te laten komen in je teksten. Je richt je daarmee allereerst veel meer op de voor jou relevante doelgroep. Maar ook voor zoekmachines is het duidelijk waar je focus op ligt. Als fysiotherapeut in Eindhoven heb je echt niks aan bezoekers vanuit Groningen. Zet daarom ‘Fysiotherapeut Eindhoven’ boven in je website en laat die woorden in je lopende teksten terugkomen. Dat werkt echt fantastisch. En biedt je verschillende diensten? Laat de plaatsnaam dan ook in elke dienstenpagina terugkomen. Bijvoorbeeld een pagina over ‘Sportmassage Eindhoven’, een pagina over ‘Revalidatie Eindhoven’, etc.

Tip

Wil je WordPres SEO-tips op maat voor jouw onderneming?
Maak grote stappen in één dagdeel met onze WordPress SEO Workshop.

3. H1, H2 en H3 titels gebruiken

Bij het schrijven van de titels tussen en boven je teksten, kun je in WordPress gebruik maken van verschillende groottes kopteksten. Die kopteksten zijn visueel vaak onderscheidend van de rest van je tekst, maar je zegt er ook iets mee tegen de zoekmachines. Let daarom op, net als bij de eerste SEO-tip, dat je niet voor kopteksten kiest die lekker weglezen, maar laat vooral de trefwoorden terugkomen die relevant zijn voor de alinea die erop volgt.

Met de verschillende groottes koptekst geef je de hiërarchie van je pagina aan, als een soort inhoudsopgave. Let daarom op dat Koptekst 1 (een zogenaamde ‘h1’) slechts één keer per pagina mag voorkomen. Zet de h1 bovenin je pagina en beschrijf in die koptekst met de belangrijkste trefwoorden waar je pagina over gaat. In dit artikel is de h1 bijvoorbeeld: ‘Vijf gratis SEO-tips voor startende ondernemers met WordPress websites’. De woorden ‘SEO’, ‘startende ondernemer’ en ‘WordPress website’ zijn de belangrijkste trefwoorden die deze pagina beschrijven.

4. Titel en meta-beschrijving

Heb je je wel eens afgevraagd hoe Google de titels en beschrijving van een pagina bepaalt? Je kunt zoekmachines op weg helpen door in je website voor elke pagina een titel en meta-beschrijving op te geven. Daarmee geef je in de code van je webpagina aan welke titel en beschrijving je graag in de zoekresultaten wil tonen. Zoekmachines gaan hier meestal in mee als de tekst daadwerkelijk relevant is voor de betreffende pagina. Zorg er daarom voor dat je titel zo goed mogelijk overeenkomt met de tekst uit de H1 op je pagina. Gebruik geen schreeuwerige teksten (of alles in hoofdletters), maar probeer met de juiste trefwoorden je bezoeker aan te zetten om jouw resultaat aan te klikken.

Benieuwd hoe je de titels en meta-beschrijving van jouw WordPres website voor elke pagina (en nieuwsbericht) kunt instellen? We leggen het uit in onze handleiding voor de Yoast WordPress SEO plugin (stap 4b).

5. Hou je website levend!

Met bovenstaande tips heb je je WordPress website in de basis goed ingericht voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Maar zoekmachines stellen ook op prijs dat je je website actief bijhoudt. Neem daarom geregeld de tijd om je pagina’s door te lopen en waar nodig aan te scherpen. Daarnaast helpt het enorm om actief en regelmatig blog- of nieuwsberichten te schrijven. Daarmee kun je nieuwe onderwerpen onder de aandacht brengen en goed gevonden worden op hele specifieke onderwerpen. Ook laat je zien dat je een levende organisatie bent die aan relevante publicaties doet.

Tip

Wil je graag nog meer SEO-tips voor je WordPress website? Met onze WordPress SEO Workshop krijg je een training op maat voor jouw onderneming.

Steve ontwikkelt WordPress websites en houdt zich bezig met nieuwe technieken voor WordPress, online communicatie en website-optimalisatie.