Optimaliseer de content van je WordPress website voor zoekmachines

Om in zoekmachines goed gevonden te worden, moet de content van je WordPress website gevuld zijn met zoekwoorden waar je doelgroep naar zoekt. In dit artikel leggen we uit hoe je de content van je WordPress website voorziet van de juiste teksten. Weet je nog niet precies op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt? Bepaal dan eerst hoe je de zoekwoorden van je doelgroep achterhaalt. Vervolgens zorg je er zo voor dat je WordPress website beter gevonden wordt in de zoekmachines:

  1. Optimaliseer je slugs/permalinks
  2. Optimaliseer de titel
  3. Breng hiërarchie aan met H-tags
  4. Optimaliseer de lopende tekst
  5. Gebruik cornerstone content
  6. Richt landingspagina’s in
  7. Gebruik links met title tags

Elk bericht en elke pagina in je WordPress website heeft een unieke URL in de adresbalk van je browser. De URL bestaat uit je domeinnaam en daarachter een unieke ‘slug’ (of ‘permalink’). Voor Google is de URL een zeer belangrijke variabele in het indexeren van je WordPress website. Bij het aanmaken van je bericht of pagina wordt deze slug automatisch opgemaakt op basis van je titel. Maar vaak kun je de slug van je pagina nog even net wat verbeteren:

1a. Voorkom onnodige subdirecties

De URL van een bericht of pagina moet altijd de titel bevatten en zo weinig mogelijk onnodige directories bevatten. Dus niet: www.mijndomein.nl/titel/subtitel/subsubtitel/subsubsubtitel/, maar: www.mijndomein.nl/titel/.

1b. Vat de inhoud van je pagina samen in trefwoorden

Zorg ervoor dat de slug de inhoud beschrijft van de pagina in een paar trefwoorden. Vaak is dat een compacte versie van je titel en de belangrijkste zoekwoorden. Dus niet: www.mijndomein.nl/het-laatste-nieuws-over-een-nieuw-spannend-project-waar-ik-je-graag-meer-over-vertel/, maar www.mijndomein.nl/maatwerk-ontwerp-industriele-schuifpui/.

1c. Voorkom cijfers, lidwoorden en onnodige tekens

Zorg ervoor dat de URL’s van de pagina uit nuttige woorden bestaan en niet uit onnodig veel cijfers, onnodige lidwoorden en onnodige tekens. Cijfers die je in tekst kunt omzetten hebben de voorkeur

Dus niet: www.mijndomein.nl/index.php?id=123 of www.mijndomein.nl/het-top-100-lijstje-van-de-beste-kookboeken-uit-2020/ maar www.mijndomein.nl/de-honderd-beste-kookboeken/.

Snel vooruitgang boeken met jouw WordPress website? Volg de workshop voor WordPress zoekmachine-optimalisatie (SEO)!


2. Optimaliseer de titel van je WordPress website voor zoekmachines

Net als slugs zijn ook de titels van je WordPress pagina’s en berichten een belangrijke graadmeter voor zoekmachines. Let daarom op het volgende:

  • Verwoord in een duidelijke titel waar je pagina over gaat. Het meest optimale is dat het zoekwoord vooraan in de titel staat.
  • De hoofdtitel moet op de pagina in een H1 HTML-tag staan. (Een HTML-tag is een specifiek stukje code, bijvoorbeeld <h1>Titel van deze pagina artikel</h1>). Inspecteer hiervoor de bron van je webpagina ga op zoek naar naar ‘<h1>’.

3. Breng hiërarchie van je subtitels aan met de H-tags

Vaak gebruik je meerdere subtitels in je pagina of bericht om je tekst leesbaar en overzichtelijk te houden. Deze titels kun je voorzien van h-tags in WordPress. H-tags zijn het beste te omschrijven als groottes van een titel van een pagina, maar ze brengen ook hiërarchie aan in de structuur van je tekst, en dat geeft voor Google de relevantie van bepaalde teksten aan. De belangrijkste h-tag is de titel (H1) van je pagina, dan de paragraaftitel (H2) en daarna de sub-paragraaftitels (H3). De structuur moet hiërarchisch opgebouwd worden, dus eerst H1, dan H2 en dan H3. Een voorbeeld van zo’n artikel in boomstructuur:

  • H1: Hoe snij je een aardappel
    • Paragraaf: Introductie
    • H2: Voorbereidingen
      • Paragraaf: Voorbereidingen
    • H2: Aan de slag
      • Paragraaf: Aan de slag
      • H3: Stap 1
        • Paragraaf: Stap 1
      • H3: Stap 2
        • Paragraaf: Stap 2
      • H3: Stap 3
        • Paragraaf: Stap 3
    • H2: Conclusie
      • Paragraaf: Conclusie

4. Optimaliseer de tekst van je WordPress website voor zoekmachines

Naast de titels en slugs, is natuurlijk ook de content van je pagina’s en berichten van groot belang voor de zoekmachines. Als die inhoudelijk niet aansluiten op je slugs en titels, dan wordt je alsnog slecht geïndexeerd in zoekmachines. Let daarbij op de volgende aanbevelingen:

  • Het aantal woorden in de tekst moet minimaal 300 zijn.
  • Plaats het zoekwoord altijd in de eerste paragraaf.
  • Maak korte zinnen en voorkom onnodig ingewikkelde woorden. 80% van de websites is te moeilijk geschreven voor de doelgroep.
  • Gebruik witregels.
  • Gebruik paragraaftitels.
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen.
  • Probeer de tekst te verrijken met woorden die een sterke relatie hebben met het zoekwoord. Dat kunnen ook synoniemen zijn.

Zorg ervoor dat de balans tussen leesvriendelijkheid van de tekst en rijkheid aan zoekwoorden in de tekst gelijk is. Dat betekent dat een tekst informatief moet zijn voor de lezer zonder dat deze teveel de indruk krijgt dat de tekst enkel voor zoekmachines is geschreven.

Daarvoor is het goed om deze richtlijn aan te houden: Laat een zoekwoord ongeveer 3%-6% voorkomen. Dit wordt de zoekwoorden-dichtheid (keyword density) genoemd. De zoekwoorden-dichtheid kan je checken met de Keyword Density Tool of de Keyword Density Analyzer.

Plaats lijstjes/opsommingen het liefst bovenaan je pagina/artikel. Google is namelijk gek op lijstjes en zal daarvoor speciale ruimte bovenaan de zoekresultaten voor inruimen in zogenaamde featured snippets. Lees ook daarover in ons artikel over Featured Snippets voor je WordPress website.

5. Maak gebruik van cornerstone content

Bepaal vier of vijf belangrijke artikelen/pagina’s die als basis kunnen dienen voor de zoekresultaten. Dit kunnen bijvoorbeeld whitepapers of uitgebreide beschrijvingen met veel content zijn. Deze cornerstone artikelen/pagina’s zijn door de websitebeheerder op belangrijke zoekwoorden ingericht en dienen om vanuit berichten/pagina’s naar gelinkt te worden. Net als de hoeken van een huis ontstaan zo de belangrijke basiselementen van een website. Cornerstone artikelen/pagina’s met veel interne links worden door Google als belangrijk beschouwd en komen hoger in de resultaten voor, door die de vele interne links.

6. Richt landingspagina’s in

Wanneer je synoniemen voor bepaalde zoekwoorden hebt gevonden waarvan het verkeer (via Google Trends) qua hoeveelheid dicht bij elkaar ligt, dan kan het handig zijn om van het zoekwoord met het meeste verkeer een pagina te maken en hiernaar in het hoofdmenu te linken. Met het tweede woord (synoniem) kan een pagina worden opgezet die een unieke tekst heeft rondom de zoekwoorden. Naar deze pagina hoeft niet in het menu te worden gelinkt. De pagina kan wel bijvoorbeeld met een link in de footer onderaan de website gelinkt worden. Je wilt namelijk niet dat er twee pagina’s met dezelfde onderwerpen in een menu staan. Een link in de footer zorgt ervoor dat de webpagina wel wordt gezien door de zoekmachines en wordt geïndexeerd. Een zoekwoord met een locatie erbij kan een prima combinatie zijn als inhoud van de pagina. Plaats dan in de titel naast het zoekwoord ook de locatie, bijv: ‘Groentesoep bezorgen in Rotterdam’.

Interne links naar andere pagina’s zijn voor Google een belangrijke variabele. Het geeft aan welke andere pagina’s door Google geïndexeerd kunnen worden. 

Plaats daarom links in de tekst naar andere pagina’s van de website, bijvoorbeeld <a href=”/andere-pagina/” title=”Andere pagina”>andere pagina</a>. In de link staat een title tag die de pagina beschrijft waar naartoe wordt gewezen. Gebruik hiervoor zoekwoorden die van toepassing zijn op die andere pagina.